Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SRV spiller på en "møkkagitar"


Greener

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Opptaket er fra 13 desember 1986.

(http://www.youtube.com/watch?v=1VBlx7szIdc&feature=related)

Detter en Japan produsert Squire ! :ninja:

En 72're om jeg ikke tar feil utstyr med orginal 1961 Fender pickuper.

Husker bestemt å ha lest at SRV brukte Fender Japan men med ekte vintage

elektronikk.

Kvaliteten på en Squire eller Fender Japan fra 80 tallet er nok i en helt annen klasse.

En dagens kina produserte Squire (Håper jeg ikke fornærmer noen)

Tror heller ikke SRV hadde brukt en nyere Kina produsert Squire.

Tendensen var til at de hadde veldig fin finish og spesielt reissue modellene.

Derimot var pickupene variable i kvalitet. Har to RE 62 modeller som begge

lyder litt forskjellig. Det at SRV bruker Japanske Fender med 1961 pickuper

sier egentlig at han er kresen !

Vel du sier noe.. årstallet forteller jo egentlig noe.. Men ble det egentlig produsert noen squiere med stor headstock i Japan ? Og det fantes vel aldri en 72 re med squier label ? Japan FENDER 72 re derimot finnes det jo masser av, selv om heller ikke disse hadde originale 61' pickuper da de jo ble produsert fra slutten av 80 tallet og til begynnelsen av 90 tallet. I 1986 hadde vel den parallelle produksjonen av andre squier modeller ment for europa, USA osv også startet i korea ++ om jeg ikke husker feil.

Gitaren i videoen er ikke SRV sin gitar.. Dette er bare en jam der SRV hang seg på uten medbrakt utstyr. Gitaren tilhører altså den andre gitaristen etter som jeg forstår.

SRV hadde vel en haug med gitarer, men blandt de han brukte mest var det ingen MIJ fendere så vidt jeg vet.

At mange og spesielt tidlig produserte japan squiere ligger i et annet kvalitetssjikt enn de som selges nå kommer neppe som noen stor overraskelse på noen. Men også en del av de Korea produserte modellene er riktig gode gitarer, samt i alle fall enkelte eksemplar av de litt dyrere modellene som nå selges. Hva angår Japan squiere var forøvrig heller ikke alt gull. Akkurat som med Fender Japan var det eksport modeller og egne modeller beregnet på det asiatiske markedet - forskjellene var gjennomgående - mekanikk, treslag, elektronikk osv.

Det er forøvrig produsert ganske få squiere med USA pickups, de fleste har Fender logo, med "Squier series" e.l.

Vel.. det er sånn ca hva jeg tenker.. Jeg sier ikke at det garantert er riktig, men det er nå slik jeg husker ting i farten. Det er en del forvirring i forhold til squier og MIJ fendere. Informasjon om disse produktene er ofte ikke så enkel å tolke eller finne, da Fender flyttet produksjonen ofte og egentlig aldri ga de ulike modellene noen skikkelige modellbetegnelser eller holdt rede på serienummer osv.

Jeg har forøvrig selv eid flere squiere, blandt annet en av de første typene som ble produsert. Det var disse første modellene som senere ble til det vi i dag kjenner som Fender Japan og som egentlig er opphavet til at Japan squiere ble så ettertraktet på bruktmarkedet. Etter at Squier og Fender Japan modellene ble to ulike produkter/serier (ganske tidlig) har squier gitarene i snitt vært dårligere gitarer enn Fender Japan og Usa Fendere slik jeg ser det i alle fall.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fantes vel aldri en 72 re med squier label ? Japan FENDER 72 re derimot finnes det jo masser av

Jeg har forøvrig selv eid flere squiere, blandt annet en av de første typene som ble produsert. Det var disse første modellene som senere ble til det vi i dag kjenner som Fender Japan og som egentlig er opphavet til at Japan squiere ble så ettertraktet på bruktmarkedet. Etter at Squier og Fender Japan modellene ble to ulike produkter/serier (ganske tidlig) har squier gitarene i snitt vært dårligere gitarer enn Fender Japan og Usa Fendere slik jeg ser det i alle fall.

Kan egentlig ikke huske å ha sett en Squier 72 re Japan jeg heller , men har sett noen Fender varianter.

Derimot så er det ikke usansynlig at det har blitt lagd Squier utgave også, og siden vi snakker 1986

så tror jeg dette er mest sansynlig.

Fender/Squier Japan er et stort mysterium med mange varianter. En årsak av sikkert mange,

er at store musikk forhandlere og kjeder kunne bestille egne kombinasjoner og farger etc.

For et par år siden påstod jeg hardnakket at det ikke fantes 62/57 re fra Japan i surf green.

Men en så fant jeg et innlegg av samler som hadde orginal surf green, sonic blue osv.

Jo Squier er nok ikke som de var på 80 tallet lenger.

Samtidig tror jeg ikke nødvendig vis en Squier er bedre en det en bra Fender Japan fra 80 tallet er.

Selv om noen tror det.

Ellers så vet jeg ikke om noen MIJ Fender som SRV brukte selv om det ikke er helt umulig,

forbinder han mest med ekte Vintage Fender (USA).

Men tenkte at siden noen av de Japanske Fender (80 tallet) ofte gir vintage følse med bra halser, at han kanskje hadde en

backup eller at han brukte en Squier med favoritt pickupene sine.

(Men om det er en lånt gitar så blir jo saken en helt annen da er det jo ikke sikkert at han liker gitaren i det hele tatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.