Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

SRV spiller på en "møkkagitar"


Greener

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er du et B-troll? Ikke ordentlig klar i huet før langt utpå natta?

Sett en pedal i mellom så skal da det gå fint. Det er ikke noe enten eller i gitarmusikk.

Man klarer seg med mye mindre enn man skulle tro. Men det er jo selvsagt preferanser innen forskjellige sjangere.

Det skal jeg ikke si noe på. Jeg bruker Epiphone..

Jeg syns bare folk burde slutte med de der "utstyr vs fingrer vs ettellerannet" greiene. For jeg har bevist at utstyret har mye å sim og jeg har rett :ninja:

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig der, derfor jeg sa mine visdomsord tidligere i tråden her.

Utstyr er morro, dyrt og gjør det lettere å få ut musikken i deg. Jo dyrere og bedre, jo lettere.

Men, det at det er lettere å låte som man vil når man har brukt 100k på gitarriggen

betyr ikke at det er umulig å låte som man vil på utstyr til 10k.

Man kan ikke undervurdere noen faktorer når det er snakk om godlyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må vel være en Koreansk, men ikke en E serie for den hadde ikke den store headstocken.....

Men men, jeg er i alle fall svært fornøyd med min 90 Korea E serie.

SRV døde i 90 og de laget vel ikke i indonesia eller kina da.....

Jeg tror ikke modellen med stor headstock ble produsert i Korea egentlig og både Cort og Samick startet produksjon i andre deler av asia sent på 80 tallet så vidt jeg vet, men det ble laget en del squier i India på den tiden.. Ikke så godt å si, men dette er i alle fall den billigste squier modellen som ble laget på den tiden.

E serie fra Korea er jo ofte kjempegitarer forøvrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg ikke si noe på. Jeg bruker Epiphone..

Jeg syns bare folk burde slutte med de der "utstyr vs fingrer vs ettellerannet" greiene. For jeg har bevist at utstyret har mye å sim og jeg har rett :ninja:

Du har vel i høyden bevist at det har noe å si for deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en spook.

Men jo. Jeg syns at utstyret har en del å si for lyden min. Jeg merker at lyden i utstyret mitt har blitt mye tightere, fyldigere, hissigere og mer deffinert da jeg fikk fra MG15 til Fireball med v30.

Men jeg kan innrømme at jeg fint kunne klart meg med en 3x billigere combo og likevell hørt forbedringer i lyden etter å ha brukt MG15.

I og med at jeg bruker Epiphone, som jeg er fornøyd med. Men som jeg likevell skal oppgradere med nye pickups om en stund.

Jeg blir bare irritert når folk sier "Alt ligger i fingrene, og utstyret har nesten ingenting å si" Og det skjer OFTE her på forumet.

Å si at man ofte klarer seg med mindre utstyr enn man skulle tro, som Earfalas nevnte, er noe helt annet. ^^,

Muligens jeg er altfor pirkete og kritisk nå. Bare lei av de samme diskusjonene som går opp igjen hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gode gitarister får det meste til å høres bra ut uansett hvilket oppsett (gitar/forsterker/effekter) de spiller på.

Vil prøve å ro meg bort fra "detliggerifingrene", men det har med måten de spiller på (frasering, anslag osv) som får det til å høres bra.

For å fortsette med SRV:

http://www.youtube.com/watch?v=OU0EKNASrWQ

Her spiller han riktignok på sin "Number 1", men i mine ører har han søppellyd. Men det høres svintøft ut uansett! Som sagt, her er ikke lyden en særlig (i mine ører) medvirkende faktor til det, men måten han spiller på.

Jeg tror at folk velger bra utstyr, da det låter bedre i egne ører, ikke for hvordan det låter i andres ører.

Om jeg hadde spilt på en standard strat eller en suhr strat, hadde nok ikke lytteren hørt så mye forskjell på, da de først og fremst påvirkes av måten jeg spiller på, men JEG hører absolutt forkskjell (ohoi! lang setning)!

For å avslutte med SRV:

Her spiller han samme sang på en skikkelig gitar. Han har bedre lyd her enn i trådstarters video, men det høres jo like tøft ut i begge videoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hvilket som helst naut klarer vel å høre at en gitarist er ekstremt god, selv om han spiller på utstyr som ikke er det beste. En ekstremt god gitarist vil også låte bra på det utstyret, men får ikke plutselig utstyret til å forandre seg til noe helt annet enn det det er. Mange store gitarister har spilt med møkkete og rufsete lyd uten at det har gjort dem dårligere. Men lyd i fingrene har i hvert fall ikke jeg, jeg har lyttet og lyttet, men det er helt stille. Tror i hvert fall jeg trenger en sånn der strøm gitar + en sånn høytaler for at det skal komme noen gitar lyd fra meg. Jeg tror de som sier at lyden kommer fra fingrene tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkk og møkk-gitar fru Blom. For alt vi vet kan gitaren blitt moddet til de grader. Kanskje den hadde veldig god hals og akustikk i utgangspunktet. Lett å sette opp gitaren skikkelig og bytte ut div. hardware.

Uansett har SRV enormt god teknikk, tonekontroll og feeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en video av Satriani som spiller "Surfing With the Alien" på en billig Squier mens han er på besøk hos en fyr. Det virker ikke som han har noen problemer med å få gitaren til å låte bra.

Alt handler i bunn og grunn om gitaren er satt opp riktig. Billige gitarer kan funke helt supert til enkelte innspillinger, men sjelden til langvarig bruk. En av grunnene er jo at det ofte blir brukt billige metaller til f.eks. vibsystemet, og da blir gitaren fort ustemt. Du mister også en del godlyd hvis gitarkroppen er av laminat. Har en Cataluña klassisk gitar som er deilig å spille på, men lyden kommer ikke i nærheten av den 20-30 år gamle Yamaha-en min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkk og møkk-gitar fru Blom. For alt vi vet kan gitaren blitt moddet til de grader. Kanskje den hadde veldig god hals og akustikk i utgangspunktet. Lett å sette opp gitaren skikkelig og bytte ut div. hardware.

Uansett har SRV enormt god teknikk, tonekontroll og feeling.

Vel "møkka gitar" fordi det jo er det slike billige instrumenter gjerne omtales som.

Men hvorfor må gitaren være modifisert så voldsomt ? Det er lite som taler for akkurat det forøvrig hvis du leser kommentarene på youtube hvor blandt annet gitarens eier uttaler seg. Altså - det er sikkert et god eksemplar og la oss tro den var skikkelig satt opp med tanke på at en god gitarist eide den, men det er jo ikke noe spesielt med det egentlig.

Som det nevnes i tråden, så er det ikke noe galt med mekanikken på en billig squier, la gå at den nødvendigvis ikke kommer til å vare i 50 år, men så lenge gitaren er satt opp skikkelig og det er et greit eksemplar er det ingenting i veien for at en squier både kan låte greit og er helt grei å spille på. At slike gitarer holder stemmingen dårlig på bakgrunn av dårlig mekanikk er forøvrig en myte, problemet ligger i 90% av tilfellene i en dårlig tilpasset nut og en elendig øvrig setup.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hvilket som helst naut klarer vel å høre at en gitarist er ekstremt god, selv om han spiller på utstyr som ikke er det beste. En ekstremt god gitarist vil også låte bra på det utstyret, men får ikke plutselig utstyret til å forandre seg til noe helt annet enn det det er. Mange store gitarister har spilt med møkkete og rufsete lyd uten at det har gjort dem dårligere. Men lyd i fingrene har i hvert fall ikke jeg, jeg har lyttet og lyttet, men det er helt stille. Tror i hvert fall jeg trenger en sånn der strøm gitar + en sånn høytaler for at det skal komme noen gitar lyd fra meg. Jeg tror de som sier at lyden kommer fra fingrene tar feil.

*knips knips*

Lytt til utstyret også da. Kanskje litt brumming, men neppe noe særlig bra lyd. Legger du til fingrene i miksen kan du kanskje høre noen fornuftige toner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår mann spiller her på en nyere Squier strat - altså ikke en Japan produsert go-modell, men en indonesisk eller Kina produsert billig gitar.. Låter som SRV gjør det ikke ? :)

Opptaket er fra 13 desember 1986.

(http://www.youtube.com/watch?v=1VBlx7szIdc&feature=related)

Detter en Japan produsert Squire ! :ninja:

En 72're om jeg ikke tar feil utstyr med orginal 1961 Fender pickuper.

Husker bestemt å ha lest at SRV brukte Fender Japan men med ekte vintage

elektronikk.

Kvaliteten på en Squire eller Fender Japan fra 80 tallet er nok i en helt annen klasse.

En dagens kina produserte Squire (Håper jeg ikke fornærmer noen)

Tror heller ikke SRV hadde brukt en nyere Kina produsert Squire.

Tendensen var til at de hadde veldig fin finish og spesielt reissue modellene.

Derimot var pickupene variable i kvalitet. Har to RE 62 modeller som begge

lyder litt forskjellig. Det at SRV bruker Japanske Fender med 1961 pickuper

sier egentlig at han er kresen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.