Web Analytics
Jump to content

Side med maaaaaaange skalaer

blue_face
 Share

Recommended Posts

Denne siden finner du de fleste skalaer trykk deg frem til den skalaen du hvil ha!

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_sc...minant&get2=Get

Bare lurer på en ting og det er hvis jeg skal improvisere i e dur

skal jeg da starte med E (grundtonen) eller eller kan jeg like godt starte med fiss ciss B (H) eller diss (#)..?

også en ting til jeg lurer på og det er, er det noen skalaer som man kan spille sammen feks E dur og C dur?

blue_face

blue_face:

Ja du kan begynne på hvilken som helst note, når du skal improv'e i E dur, så lenge noten er i Edur (E F# G# osv)

Og å spille E dur og C dur skala er vanskelig, iogmed at det er 4 noter som er forskjellig i de toneartene (F# G# C# og D#). C finnes faktisk ikke i E dur. Det jeg ville gjort var å bytte skala når akkordene som jeg spilte over byttet.

En ting som er smart er å spille på de notene som begge skalene deler, (E A H) og bruke de som utgangspunkt for å modulere (skifte toneart).

Men det var min måte å gjøre det på, finnes sikkert flere.

Takk for linken forresten :)

Vel jeg vil ikke si at jeg har så veldig peiling på det, har bare spilt gitar i et drøyt år nå...

Moralen er, ikke stol på en kilde, søk alltid flere meninger (særlig når det er internett en leiter på) og bruk øret!

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...