Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Metalgitar m. tremolo


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg er på gitar jakt i prisklasse kr. 4000-5500,-. Hadde håpet på at jeg ville få en enda bedre/fetere lyd enn i fra min 30 år gamle Ibanez st. 50. men da må jeg kanskje litt opp i pris.

Prøvde et par rimelige Ibanez RG, men jeg ble skuffet. Tynn lyd fra halsmic-en, stolmic-en ga veldig high output. Men det har etterhvert blitt halsmic-en som er viktig for meg. Gitarene hadde litt dårlig finish, de ser mye fetere ut i katalogen, dessuten liker jeg best lakkert hals.

Fikk et bra tilbud på Schecter, å jeg vurderer nå seriøst en Omen eller Omen extreme begge med Floyd Rose tremolo. Og ved å dra ut toneknotten splittes humbuckerne, og man får en finere single-coil lyd enn på RG-ene.

Ser at Ibanez har et nytt tremolosystem med kulelager og dobbelvirkende fjærer, men dette er momtert på S modellen, og her blir det for mye single-coil for meg.

Er det noen som har forslag til en god gitar, til mitt nye experimentalmetaljazz projekt?

Et spørsmål til slutt: hva er egentlig fordelene med "jumbufreets"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du ikke er så tent på S- serien, men jeg har en 470, og tremolosystemet på den er veldig bra. Har faktisk aldri prøvd noe som er så stabilt. Det den mangler, er lakkert hals, og så sitter det en singleciold i den. Singlecoilen liker jeg ikke. De to humbuckerene er greie nok. Det du kan gjøre, er jo å kjøpe en, og skifte ut singecoilpickupen med en GFS rails- pickup? Vil du ha coilsplit, er jo det snakk om en bryter og 3 cm med ledning- det er det hele, så sant picupen er wiret for coilsplit. Kjøper du et potmeter med innebygget bryter, synes det jo heller ikke.

Du bestemmer selv, vitsen med innlegget var nå å anbefale tremoloen. Den er meget bra.

Edit- kjøpe denyeverything sin gitar, da vel. Ikke noe å lure på. Da slipper du singlecoilen, også.

Og en ting til- coilsplit er litt oppskrytt. Jeg har flere gitarer med det, og bruker det nesten aldri. Sammenlignet med når den er "av" låter det bare tynt og magert. Det blir ikke det samme som en vanlig singlecoil, av en eller annen grunn.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Mener du Demon (1000 kr. dyrere) eller Damien? (2000 kr dyrere) Disse gitarene er vel like Omen. Bolt-on, Basswood/Maple/Rosewood. Men med EMG pickups....aktive? Disse mic'ene veit jei ingen ting om. Noen som har peiling?

Jeg har visst forelsket meg i disse gitarene, jekla tøffe inlegg har noen av de også Fet musikk på hjemmesiden til Schecter forresten. Men noe sier meg at jeg får mer for pengene ved å kjøpe Vendetta'n til Nero, men jeg har ikke sans for inleggene, også lakken da. Noen som vet hva det koster å omlakkere en gitar når man demonterer og klargjør selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det heter diamond series, de ligger på 8000 og oppover, de har alle set neck, skikkelige mikker, orginal floyd og skikkelige stemmeskruer,

er helt enig med den vendettaen, tror det er en kjempegitar for pengene men er usikker på farge/design/inlays selv, etterlakkering vil vel koste fra 1000-2000? veldig mange lakkeringsverksteder kan utføre slikt superbra. da kan du jo få et selvvalgt motiv og altmulig, og det er jo mega fett! eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Ibanez S540 om du er interessert, med SD Screaming Deamon i bro, IBZ USA C2 i midt og SD Hot Stack i neck.

Noen hakk/riper på kroppen, men ingen store ting. Kommer med koffert.

Impulskjøp som vanlig med meg, en gitar jeg egentlig ikke har bruk for! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er helt enig med den vendettaen, tror det er en kjempegitar for pengene men er usikker på farge/design/inlays selv, etterlakkering vil vel koste fra 1000-?

Ja det var dette med utseende da. Å velge damer på den måten har bært rett i uløkka, for meg i allefall!!! men gitarer er kanskje mer trofaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer en ESP LTD M-1000. Trenger desperat litt info. Aktive mic'er osv.

Og litt om xtra jumbo freets?

Kom over noe kult her om dagen. Det heter internett og har masse info om alt mulig. Også om ESP LTD M-1000.

(beklager sarkasmen, men kunne ikke la være - ikke ondt ment)

M-1000 har aktive mikker fra EMG - det betyr at du trenger et 9volts batteri i gitaren for å få lyd. Om det er bedre eller dårligere en passive mikker er smak og behag.

xtra jumbo frets = ekstra store bånd. Anbefaler at du prøver noen gitarer med forskjellig båndstørelse for å finne ut hva du foretrekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Joda jeg har sittet timer å gravd i denne maskinen, før reiste vi fx. til Hamar for å prøve, tidene forandrer seg.

ESP LTD M-1000 vs. DEAN Vendetta. 4: ESP'en har aktive mic'er, jeg må ha skikkelig god clean sound. Er vendettaen mer allsidig? Får med to BL mic'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Esp'n er også en mye dyrere gitar (nypris) men trenger ikke være bedre for det. Begge har gjennomgående hals, Vendettaen, mahogni hals og kropp. Esp'n har en hals av lønn og kropp av alder (alder sto ikke i ordboken min men er vel ask) faktisk så står det set-thru-body. Ja det betyr vel gjennomgående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.