Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Flying V, Les Paul, Explorer, SG


kake

Anbefalte innlegg

Har ikke spilt så mye på SG og Flying V.

Men Les Paul gitarer har vell vesentlig tykkere lyd enn de fleste andre gitartyper.

De Explorerene jeg har spilt på, har ikke hatt noe særlig tykk lyd. De låt mer som en blanding av strat+Les Paul.

men det kommer vell an på tretype også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Troll sier. Tresort i både kropp, hals og gripe-brett innvirker på lyden. Les Paul er ganske mørk/tjukk i lyden pga. at alle(?) har Mahogny treverk i kroppen. Explorer har vel blitt produsert med forskjellige tre-sorter, også V såvidt jeg vet. SG'en er veldig tynn og lett, og det påvirker. I tillegg er jo de forskjellige modellene oppsatt med en rekke forskjellige tunere, broer, sadler, nuts, osv. som også har en viss innvirkning. Til slutt er det jo pick-upene som skal formidle summen av alt dette til en forsterker (som også har stor innvirkning....).

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bandet mitt har vi to Epi LP'er, og min har en fet men likevel klar og fin lyd, mens andre gitaristen har en mye spinklere og mer "lodden" lyd. Det er store variasjoner på to - i utgangspunktet - like gitarer. Men det at jeg har byttet pickups til 496R/500T har nok en god del av "skylden" + at jeg har fått et eksemplar som er av de bedre Epi LP'er jeg har testet.

Men trommisen vår, han hverken ser eller hører forskjell :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ei enkel samanlikning mellom v-en og exploreren min, begge med maghogany kropp og hals, og ibenholt gripebrett, let ven tynnare. Dette kan jo sjølvsagt ha noko med floyd, neckthrough og dimarzio super distortion mot set neck, TOM og duncan custom, som exploreren (eigentleg Hamer std) er utstyrt med, å gjera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bandet mitt har vi to Epi LP'er, og min har en fet men likevel klar og fin lyd, mens andre gitaristen har en mye spinklere og mer "lodden" lyd. Det er store variasjoner på to - i utgangspunktet - like gitarer. Men det at jeg har byttet pickups til 496R/500T har nok en god del av "skylden" + at jeg har fått et eksemplar som er av de bedre Epi LP'er jeg har testet.

Men trommisen vår, han hverken ser eller hører forskjell :P

Det at du har byttet pu's har nok mye å si, da det ofte er Epi'ens svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Beviser bare at alle gitarer har sin egen individuelle klang, selv om det er vanskelig å få en Tele til å låte som en LP og omvendt :)

Omvendt kan funke, Page har vel noe knotter for coilsplit/phase osv. for å emulere lyden i Telen han ofte brukte i studio :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt Led Zeppelin, Lynyrd Skynyrd og bluesrock generelt, da vil vel en Explorer passe bra? Er jo i tillegg en veldig kul gitar :) Hvis jeg finner ut at jeg skal ha en ikke-gibson explorer, hva slags pickuper burde den ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell opp til deg etter hva du ønsker deg. Seymour Duncan JB er jo den "ultimate rock-pickupen" - en av mange.

Prøv å se etter en Edwards Explorer om du ikke vil ha Gibson. Ligger en til salgs her på forumet. Spørs om du liker finishen på den da.

Vil nok tro at alle de gitarene du lister funker bra til rock. Les Paul gitarer erjo ganske allsidige, OM man liker den tykke/dype lyden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamer standard er eit ypperleg alternativ til gibson på explorerfronten, dog noko dyrare. Kan sikkert få ein brukt for 1200 - 1300 dollar. Dean er og flott, men eg har diverre ikkje prøvd usa z gitarane.

Det ligg ein ute her http://www.hamerfanclub.com/forums/index.php?showtopic=28770. Den skulle nok duga

edit: og her http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...em=170274912540

Endret av Lord Nelson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.