Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[HANDLET] Hjemmestudio til en musikkglad frue..


zephyr

Anbefalte innlegg

Heisann..

Jeg har litt mindre enn null peiling på instrumenter og miksere og sånn :)

Fruen min derimot er veldig glad i musikk og komponerer sanger og spiller gitar som bare det. Problemet er bare det at eneste måten hu tar opp musikk på er med mobilen!! (Ja jeg vet :D).

Tenkte da å anskaffe no utstyr i julepresang til henne.

Jeg har kikka litt rundt på nettet og det er jo så mye å velge i at jeg har ikke anelse hva som er greit. Så jeg kan vel heller si hva jeg mener hu trenger, så håper jeg på noen fornuftige svar.

-En stykk mikrofon til vokal. Trenger vel også et stativ.

-En stykk mikrofon til gitar ( Har akustisk gitar med nylonstrenger ). Vet ikke om det er best med en vanlig mic eller en type gitarmic. Med vanlig trenger jeg da en holder til på stativ.

-Et stykk headset. Eller er det kanskje mye bedre med monitorer? Tror nok likevel at headset er det beste for hu.

-En stykk "mikser". Trenger vel 2 kanaler, eller 4 i stereo? Det blir bare vokal og gitar. Denne trenger da en mulighet for å koble til via USB.

-Et stykk program på pc som er rimelig idiotsikkert. Ikke at damen er det, men la oss si det sånn at teknisk innsikt er no dritt :P

Dette her trenger ikke være noe voldsomme greier. Det er bare for at hu skal kunne spille inn musikken sin. Prøv å lage et så billig så mulig oppsett uten at det høres helt crap ut.

Hadde satt utrolig pris på litt hjelp her. Takker så mye for svar på forhånd.

Endret av zephyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en tur i en musikkforretning og kikk litt på rimelige innspillingsløsninger. Jeg har erfaring med blant annet Behringer sine, og generelt sett kan man si de gir veldig mye lyd for pengene. Det finnes sikkert andre produsenter som vil tjene penger på dette segmentet også, uten at jeg har full oversikt.

Du trenger et anstendig lydkort for å få til dette her. Da er det kanskje like greit å kjøpe et med mikrofoninnganger, så blir det en boks mindre å forholde seg til. Kjøper du mikrofoner som trenger fantommating (strøm), sørg for at lydkortet har den funksjonen.

Av opptaksprogrammer kan du begynne med audacity. Det er bra, og aldeles gratis.

En annen løsning er å droppe PC-en helt, og i stedet handle en sånn zoom- opptager. Husker jeg rett, er det en sånn opptaksboks til salgs i kjøp og salg her. Det var ikke zoom, men merket er kanskje ikke så avgjørende. Det er jo slik at jo enklere det er, jo lettere å bruke, men man taper da samtidig i forhold til hvor mange muligheter man har med utstyret.

Håper dette var til hjelp, det kommer sikkert flere innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann...

Ble litt vel ivrig her jeg når jeg først satte i gang. Utstyret er da kjøpt etter noen runder i diverse butikker og noen timer på telefon med forskjellige nettbutikker.

Jeg endte opp med dette:

1 x RCH MS100 mikrofonstativ m/galge (RCH mikrofonstativ m/galge)

1 x Ibanez AEG-10NE NT (Ibanez AEG-10NE NT)

1 x TSM MT87S og Art Tube i bundle pack (TSM MT87S MKII og Art Tube)

1 x Yamaha MW8CX digital mikser med USB og Cubase AI (Yamaha MW8CX)

1 x Connex xlr-xlr 3 meter (Connex xlr-xlr 3 meter)

1 x Connex Jack-Jack 3 meter (Connex Jack-Jack 3 meter)

1 x Sennheiser HD 515 (Sennheiser HD 515)

1 x studioRATS POPSTOP (studioRATS POPSTOP)

Som sagt så ramla jeg ganske mye over budsjett her, men eiergleden stiger jo proposjonalt da :)

Ser dette greit ut??

Er det noe som burde byttes ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som kan vurderes er en enkeltstående opptaksenhet. Jeg har erfaring med Korg D16, og den fungerte veldig godt til slike enkle ting. Nå er den forlengst ute av produksjon. Men tilsvarende finnes garantert. Forskjellen er bare at dagens varianter kan flere ting. Noe som kanskje ikke er ønskelig, og da er det jo like greit å kjøpe en billig liten sak som duger til det formålet som dere/hun ønsker.

Prøvde å finne varianter, men kom over denne... http://www.idmusikk.no/index.php?main_page...roducts_id=2752 En jeg tror vil være den billigste og beste løsningen. Du trenger i utgangspunktet ingen mikrofon for å gjøre opptak, men dersom det er ønskelig - og passer lommeboka - kan du kjøpe mikrofon og koble til. Både for gitar og vokal. Den kan kobles til PC og det følger med programvare. Zoom H-4 heter den, og priset rundt 2.800,- mange plasser. Den billigste jeg fant var til 2.290,-. Musikkutstyr kan du alltids prute på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha! Ser du har foretatt innkjøp... :D For å si det sånn, hun bør ikke bli skuffa. ;) Mye veldig bra utstyr der. :) Mye å koble sammen også, men du har vel handla fra IKEA. Og musikkutstyr er stort sett enklere. Eneste forskjellen er at det ikke følger med anvisning på musikkutstyret. ;)

Forresten, hva ønsker du deg til jul? Ettersom du anskaffer en slik gave bør det stå en Mercedes i garasjen når du går ut 1. juledag. Eller har du rota bort bikkja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lurer på hvordan shoppinglista hadde vært hvis det ikke skulle være "så billig som mulig".

Synes de derre mikserne med innebygget lydkort som har dukket opp i det siste ser så geniale ut. Det eneste som er litt dumt, er at det utstyret jeg allerede har er gammeldags.

Neste gang jeg skal ha ny innspillingsløsning, blir det en mikser med innebygget firewire- grensesnitt, det er helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei da. Ingenting er rotet bort :)

Problemet mitt er at jeg er "litt" gadget-geek. Liker å kjøpe dingser, selvom jeg ikke helt vet hva det er :P

Høres jo ut som om jeg har gjort noen bra valg hvertfall. Ikke for å reklamere, men jeg fikk utrolig god hjelp av en hos idmusikk.no. Mye tålmodighet og informasjon til en stakkars kar derfra.

Med tanke på koblinga skal nok det gå greit da jeg både har handla på IKEA før og snart er elektro-ingeniør :D Det er bare at jeg ikke har så mye erfaring innen instrumenter og miksere og mikrofoner og sånn.

En Mercedes....Hmmm...*legge til ønskelisten*

Men sånn litt on-topic igjen. Har noen den mikrofonen? Er det mye forskjell med og uten den rør-preampen? Har jo rør-effektblokker på anlegget her hjemme og synes det spiller mye bedre, liksom litt rundere, enn en transistorforsterker. Blir det noe av det samme med denne?

Og noen med mikseren kanskje? Noen erfaringer?

EDIT: @CastorFiber: Som sagt..datt "litt" over budsjett :blush:

Endret av zephyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mikrofonen.. Nja jo nei.. Altså du skulle jo tro det.. Eg har TSM MT47'en og den låter egentlig ganske tynt. Dette gjør at den har en herlig og luftig topp, men vil ikkje si den låter så veldig rundt og varmt. Har mikrofoner som låter rundere. Nå veit jo ikkje eg kor likt mikrofonene låter, men vokal, kassegitar og kanskje hi-hat er det min låter knall til vertfall!

Men konklusjonen min er at det er et godt kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har testet av utstyret du har kjøpt, er ART- preampen. Den låter fint den.

Så kan man diskutere om røret har noe å si. Jeg mener det er litt gimmick, det å skru på eq og bruke prosessorer på lyden forandrer den mer, men jeg har sikkert ikke golden ears. Det at et billig kinesisk rør skal lage knall- lyd i en rimelig preamp er vel for mye forlangt.

For oss "vanlige" hjemmeopptaksamatører, vil jeg tro det er mye mer å hente på å oppdatere vår egen kunnskap og erfaring på andre områder enn å forske på hvilken preamp man benytter i forhold til hvor bra det låter.

Jeg vil tro at det for eksempel er mer fornuftig å jobbe litt med akustikk i rommet du skal ta opp i, enn å utforske rør/ikkerør for å få til "knall-lyden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mer å hente ved akustikk og demping ja, men tenkte at alle monner drar. Kosta jo ikke mye mer enn bare mikrofonen den pakka så :)

Gleder meg som en liten unge nå til utstyret kommer. Skulle vel være på døra i løpet av uka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.