Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan fungerer en el gitar?


thomastheman

Anbefalte innlegg

Etter og spilt en stund Guitar Hero tenkte jeg at jeg måtte lære meg å spille skikkelig gitar. Har nå spilt på en klassisk gitar siden sommeren og føler jeg mestrer de vanligste akkordene, og har prøvd meg på skalaer. Tenkte å ønske meg en el gitar til jul, men har ingen interesse for å spille i band eller vise meg fram når jeg spiller. Så det jeg tenkte var å kun koble gitaren til PCen fordi foran PCen er den eneste plassen jeg spiller. Etter å sett rondt omkring på nettet så finnes det jo tusenvis av forskjellige gitarer så det jeg lurer på hva som egentlig er forskjellen? Jeg har aldri prøvd en el gitar eller sett på noen som har spilt så jeg har null peiling på dette, så her kommer noen spørsmål:

Hva er det som gjør at lyden blir slik som den blir? Er det gitaren eller er det forsterkeren eller effektbokser(?)?

Jeg har sett litt rundt på nettet ang koble gitaren til pcen, og har kommet innom Guitar Rig. Er det mulig å få fram all slags lyder fra gitaren med dette programmet, at jeg feks får samme lyd som i en klassisk gitar og ved noen tastetrykk så har jeg lyden til Slash feks? Er det noe etterslep i lyden når man spiller?

Jeg har lest at man trenger et bra lydkort, men hva skal jeg se etter om lydkortet er bra nok? Jeg har et Creative SB Xtreme Gamer, 24 bits og 8 kanaler, men vet ikke om det har noe å si?

Er takknemlig for alle svar!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gir gitarlyden er i grove trekk typen gitar og ikke minst monterte pickups (mikrofoner) + eventuelle effekter + forsterker. Summen med andre ord.

Kjøp deg en brukt gitar, så får du en ok gitar til en billig penge, de rimeligste er ofte vonde å spille på, holder dårlig stemmingen osv.

Angående forsterker og effekter så er det greiest å kjøpe seg en forsterker med innebygde effekter og et knippe ulike gitarlyder. slikt kalles en "modeling amp" Et annet alternativ er en en effekt boks som inneholder det samme men ingen forsterker/høyttaler (Line6 Pod, Behringer V-amp m. flere) Begge deler kan stort sett kobles til en pc vha headphones utgang.

søk på dette forumet angående gitarkjøp - det finnes ca 100 tråder om førstegangskjøp.

Hvis du lurer på hvordan en el-gitar virker så bruk wikipedia, youtube og google..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært greit å vite hvilken musikkstil du liker. Ettersom det er GH det er snakk om her tenker jeg du liker klassisk rock GnR, Aerosmith, etc. Da hadde nok en Epiphone Les Paul vært midt i blinken.

Jeg har personlig veldig god erfaring med Guitar Rig. Ellers er Amplitube spesielt bra på distortion.

Hvis du skal spille ved pcen anbefaler jeg deg en gitar med humbucker "mikrofoner" slik at ikke strålingen fra harddisken og andre komponenter blir plukket opp av gitaren.

Endret av M55ikael
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du kommer best ut av det med en enkel forsterker. Om du vil koble gitaren til data, trenger du et eksternt lydkort. Musikkprogramvare pleier være litt sær, og billige løsninger fungerer ikke mot Vista. Jeg vet det er mange som påstår at de gjør det, men jeg stemmer nei :-)

Sjekk ut Roland Cube. Det er en bra forsterker med innebygde effekter, og den koster omtrent det samme som et eksternt lydkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å koble til PC'en på, men det avhenger av hva du kobler til. Et alternativ er om du kjører gitar > forsterker > PC, så fungerer Line in helt greit på lydkortet ditt. Har du kun gitar > PC kan du til nød bruke mic-inngang, denne har +20dB forsterkning.

Kan nevne at jeg gjør opptak med et gammelt SB Audigy-kort, og jeg har ikke hatt behov for en investering av et bedre lydkort ennå (jeg kjører gitar > effektboks > line in).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært greit å vite hvilken musikkstil du liker. Ettersom det er GH det er snakk om her tenker jeg du liker klassisk rock GnR, Aerosmith, etc. Da hadde nok en Epiphone Les Paul vært midt i blinken.

Jeg har personlig veldig god erfaring med Guitar Rig. Ellers er Amplitube spesielt bra på distortion.

Hvis du skal spille ved pcen anbefaler jeg deg en gitar med humbucker "mikrofoner" slik at ikke strålingen fra harddisken og andre komponenter blir plukket opp av gitaren.

Når det gjelder musikkstil så er klassisk rock jeg liker ja. Er først og fremst GnR sanger jeg vil lære, for å spille mens jeg har en backing track kjørende i bakgrunnen. Det er nok bare sånt jeg kommer til å gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi signalet fra gitaren er alt for lavt for pc'ens linje inngang.

Ser Roland Cube nevnes - sjekk ut Vox DA5 e.l. er visstnok på tilbud på riff (nevnt i en annen tråd) Uansett, du får en grei øvingsforsterker eller simpedal til rundt tusenlappen og begge kan kobles til PC. Noen simpedaler har også software som lar deg redigere og endre programer/lyd på PC. Rene Pc software løsninger som GR har jeg dårlig erfaring med, men det fungerer sikkert fint med riktig lydkort o.l. men det blir altså fort mye dyrere enn en enkel forsterker o.l.

http://www.guitarworld.com/article/vox_da5...ble_digital_amp

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer du på hvordan noe fungerer, er howstuffworks et glimrende nettsted.

http://www.howstuffworks.com/search.php?te...amp;x=0&y=0

Selv har jeg veldig god erfaring med guitarrig, men programmet er helt avhenging av en oppegående PC med et bra lydkort som fungerer slik det skal. Lydkortet du har, kjenner jeg ikke, men det er vel et "gamerlydkort", og de funker med litt vekslende hell til lydopptak. Har det ASIO- støtte, er det som regel greit.

Du trenger en eller annen form for preamp, slik Greener nevner.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder guitar rig er jeg imponert over hvor god lyd jeg får ut av programmet. Det er jo ikke like god lyd som en skikkelig forsterker, men mer en nok til mitt behov. Har akkurat startet å spille selv.

Jeg kjører guitarrig med et X-fi Fata1ity fra Creative og er veldig fornøyd. Tror egentlig ikke jeg ville fått så mye bedre lyd på guitarrig hvis jeg hadde et annet lydkort. Jeg får styrt responstiden i guitarrid helt ned til 4 ms.(Hvor lang tid/delay lydkortet bruker før den sender ut lyden på headset høyttalere.

Endret av Nidhogg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.