Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling ang. lydustyr


Neros

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har vært så heldig å få et band i garasjen :mellow: Gutta er mellom 10 og 13 år, og de er svært så ivrige.

De har utpekt meg som lydsjef (og innkjøper)

Pr i dag kjører vi 3 gitarer, en synt og en PC rett til en mikser, og lyd herfra rett ut på en

gammel HI-FI forsterker, med et par rimelig gode høyttalere. Bassgitar går på egen amp. Gutta mine, som spiller gitar bruker Boss multieffekt board,

og lyden er rimelig god. Men noe særlig egnet er ikke Hi-Fi utstyret. Så mitt spørsmål: Burde vi gå for løse amper til hvert instrument, eller handle inn et par aktive høyttalere. F.eks JBL EON 15. (er slikt utstyr godt nok for Bassgitar?)

Jeg ser klar fordelen med hver sin amp, men ettersom gutta er ivrige effekt brukere så kan man vel nesten like godt bruke et mini PA anlegg (?)..

Hva tror dere, PA eller løse amper...?

Mvh Søren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det greieste er å ha separate forsterkere til hvert instrument untatt synth i og med at gitar ikke låter bra "rett i bordet". Og om bass skal låte bra rett i bordet så trenger du skikkelig PA. Så mitt råd er å kjøpe noen greie forsterkere, en liten 4, 8 eller 12-kanals mixer (alt ettersom hva du har råd til eller trenger). og et par aktive høytalere. Randall, Crate og Peavey leverer gode forsterkere til en billig penge, og det kryr av de på bruktmarkedet! Vanskelig å gå nærmere inn på type forsterker i og med at jeg ikke vet om det er snakk om pop eller black metal. Eon er veldig fine til vokal på bandøving da de spiller høyt som juling og er billige. De spiller ikke særlig pent, men de går høyt. Har god erfaring med de små mixerene fra Mackie og Soundcraft. Skikkelig robuste og fine. Koster ikke skjorta heller. Også noen Shure SM58 til vokalen så er øvinga i boks.

Dette er altså det jeg vil anbefale om det kun skal brukes til øving og budsjettet skal holdes nede.

EDIT:

så nå at det er snakk om et metal-band. et par randall RG100SC til gitar gjør seg bra da. Billig er de også!

Endret av Tom Dooley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill..

Utstyr som gutta har er:

2 x Boss GT-6

1 Yamaha MG12/4 mikser

1 100W eff.amp. (PA)

Som sagt, gutta får rimelig fet lyd ut av dette, men vi bruker i dag et par HI-FI høyttalere.

Disse forjener en bedre skjebne, enn hva vi alle vet kommer til å skje med dem :rolleyes:

Tanken er at dersom vi få samme lyd, bare med bedre volum så er de happy. Men jeg skulle gjerne hatt

med bass gitaren over samme anlegg, men mistenker at dette ikke bli helt bra.. Mao bedre med separat amp.

Rent lydmessig er vi som sagt happy pr. idag, men savner mer volum og trøkk, spesielt når trommisen har fått i seg for mye sukker :lol:

Budsjett på lydtrøkk: 10.000,-

Mvh Søren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill..

Utstyr som gutta har er:

2 x Boss GT-6

1 Yamaha MG12/4 mikser

1 100W eff.amp. (PA)

Som sagt, gutta får rimelig fet lyd ut av dette, men vi bruker i dag et par HI-FI høyttalere.

Disse forjener en bedre skjebne, enn hva vi alle vet kommer til å skje med dem :rolleyes:

Tanken er at dersom vi få samme lyd, bare med bedre volum så er de happy. Men jeg skulle gjerne hatt

med bass gitaren over samme anlegg, men mistenker at dette ikke bli helt bra.. Mao bedre med separat amp.

Rent lydmessig er vi som sagt happy pr. idag, men savner mer volum og trøkk, spesielt når trommisen har fått i seg for mye sukker :lol:

Budsjett på lydtrøkk: 10.000,-

Mvh Søren

Hvis gutta er fornøyd med Boss brettene rett i PA, du har mixer og en ok pa amp trenger du jo bare nye høyttalere egentlig :) Du kan jo mic'e opp bass ampen også hvis du vil ha bassen i PA på konserter osv (eller for å få mere trøkk på øving.

Løse passive høyttalere finnes det jo masse av, men det kan være greit å prøve de på forsterkeren så du er sikker på at den kan drive de skikkelig. Sjekk f.eks JBL JRX eller MRX serie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.