Web Analytics
Jump to content

Jan Eggum, flink fyr

Yngtchie Blacksteen
 Share

Recommended Posts

Satt og gløttet på Norsk på Norsk Jukeboks på NRK sent i går kveld, og så to videoer med Jan Eggum. Har aldri hørt spesielt mye på musikken hans, og ser nå at jeg har gått glipp av noe. Tekstene er jo flotte, men gitarspillet imponerte vel så mye. Nydelig fingerspill, og det er alltid imponerende å se folk som kan synge og spille bra samtidig. Likte at han brukte klassisk gitar, et instrument jeg alltid har likt lyden på, mer enn vanlig western-gitar.

Tja, nå har vel Eggum holdt på i såpass mange år at man skal slite skikkelig med å bevise at han har kastet seg på en trendy "hip"- bølge som raser om dagen.. Han har jo drevet med dette siden du brukte bleie.

Jeg er enig i at han er en fantastisk gitarist, med sin helt egen stil og spillemåte. Jeg har sett han live flere ganger, og det er skikkelig morsomt å forsøke å følge med på hva han driver med. En veldig spesiell teknikk. Måten har kombinerer akkorder, og tar dem på, er ikke slik de fleste løser det.

Absolutt!

Aldri morro å plukke Eggum låter på gitar (kan vi ikke ta

en gammel Lillebjørn Nilsen isteden hehe)

Ganske mye melankoli der i gården, stikkord som dukker

opp i hodet mitt når jeg hører Eggum er Regn, Bergen, jazzakkorder og selvmord!

Bare triste ting mao :)

• 2 years later...

Jeg har vært på flere Jan Eggum-konserter enn noen andre artister og band opp gjennom åra, og hver gang får jeg hakeslepp over gitarspillet hans. Sangboka hans (med tabs) som heter "Som eg e" anbefaler jeg til alle som er litt over snittet interessert i musikken hans. Det er en fin leksjon i harmonilære, og ikke minst det å synge og spille samtidig :)