Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Dollar / Yen hva skjer med Fender USA / Japan Gibson ?


jsa

Anbefalte innlegg

Nå som dollar kursen og Yen har nådd nye høyder, hva skjer med

Fender og Gibson ? Er det noen som har sett prisøkningen ennå ?

Dersom dollar prisen har steget med ca 38% på 8 mnd. Så burde

i teorien en Fender til 12000 havne på ca 16.500.-

I tillegg så ser jeg at frakt ofte er priset i dollar.

Så dersom man kommer over noe brukt så burde man kanskje trå til ?

Når det er sagt, synes jeg mange forhandlere priset Fender og Gibson

for høyt da dollarprisen lå på rundt 5 kr. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt er at ingen forhandlere (som jeg fikk med meg ihvertfall) satte ned prisene da dollaren sank til 5kr. Men du kan banne på at de setter dem opp nå som den har steget. Er glad for at jeg rakk å kjøpe meg gitar og en haug med pedaler fra USA mens kursen var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt er at ingen forhandlere (som jeg fikk med meg ihvertfall) satte ned prisene da dollaren sank til 5kr. Men du kan banne på at de setter dem opp nå som den har steget. Er glad for at jeg rakk å kjøpe meg gitar og en haug med pedaler fra USA mens kursen var bra.

Gjorde det samme selv.

Kjøpte en Jazz bass USA av en forhandler i Chicago, på internett.

Fikk alt for ca 6000.- (med frakt etc)

Det var etter å ha prøvespilt lokalt i Norge.

Prøvde først å dikutere ned en laver pris med forhandler som egentlig var litt enig med meg,

men han la skylden på Fender Scandinavia som han mente var et unødig mellomledd og som

egentlig satt tilbake med fortjenesten for den rekord lave dollar prisen.

Burde egentlig ha kjøpt mer den gangen, tror ikke vi kommer til å se dollar pris under 5 kr

på mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke dollaren og yen som har steget så mye, men krona som har sunket. Kan være jeg tar feil. Dette kommer til å roe seg etterhvert. Bare å være litt tålmodig.

Dollaren har steget i forhold til Britiske Pund også, men den norske krona har sunket mer enn de fleste. Rekordlavt nivå i forhold til Euro f.eks. Kjedelig for de som har spart penger for å kjøpe seg gitar fra utlandet. Hvis dette hadde skjedd for to måneder siden hadde det klikka for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt morsomt er at ingen forhandlere (som jeg fikk med meg ihvertfall) satte ned prisene da dollaren sank til 5kr. Men du kan banne på at de setter dem opp nå som den har steget. Er glad for at jeg rakk å kjøpe meg gitar og en haug med pedaler fra USA mens kursen var bra.

Har da ntrykk av at iallefall Gibsonprisene har sunket betraktelig de siste årene. Har ikke fulgt med på så mye annet i det siste.

Men Les Paul std til ca16k ny og faded til ca 12k er en annen verden enn før iallefall. Men siden jeg ikke har sjekka opp dette, så kan det nok ha så mange grunner, men vil da anta at dollarpris og kroneverdi spiller inn på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg brukte noe slikt som 25000 kr på eBay før dollaren rakk å gå over 5 kr, men nå går jeg nok over til det norske bruktmarkedet igjen.

Norske bruktpriser er jo helt på bunn for tiden. Leit for meg som skal selge, men har nå klart å få meg noen bra kjøp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som dollar kursen og Yen har nådd nye høyder, hva skjer med

Fender og Gibson ? Er det noen som har sett prisøkningen ennå ?

Dersom dollar prisen har steget med ca 38% på 8 mnd. Så burde

i teorien en Fender til 12000 havne på ca 16.500.-

I tillegg så ser jeg at frakt ofte er priset i dollar.

Så dersom man kommer over noe brukt så burde man kanskje trå til ?

Når det er sagt, synes jeg mange forhandlere priset Fender og Gibson

for høyt da dollarprisen lå på rundt 5 kr. :angry:

Nå vet ikke jeg hvor stor gjennomstrømningen av gitarer i en butikk er, men jeg innbilder meg at den er relativt lav. Synes ikke du kan forvente at en butikk skal selge gitarer med tap fordi dollarkursen plutselig skulle rase. Gitarbutikkene må betale leie av lokaler samt lønn til ansatte og da må det bli dyrt. Når du gledelig betaler 50+ for en pils på byen og 1000+ for et par bukser så gjør du det veldig lett for utesteder og klesbutikker å gå rundt, mens gitarbutikker og andre butikker som er hardere utsatt for sammenlikning med flukuterende nettpriser sliter.

Det er litt som ølprisene. Ville du gledelig betalt 50+ for en halvliter på rimi? Neppe. Men på byen.. jada. Av samme årsak blir det dyre gitarer i gitarbutikker. Tror ikke gitarbutikk ansatte tjener så utrolig fett, og tror heller ikke eventuelle aksjonærer håver inn store penger. Så hvordan vil du evt de skal drive billigere?

Når det er sagt ville jeg ikke kjøpt gitar i butikk jeg heller, men jeg "støtter dem" ved å kjøpe en del annet krimskrams.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.