Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Pentatonic skala over forskjellige akkorder


Huggy Bear

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i litt over 1 1/2 år nå, og spiller en del soloer og sånt. Har lært meg en del skalaer, blant annet pentatonic i de fem forskjellige formene, men det er noen ting jeg lurer litt på:

Hvis jeg bruker soloen i Sweet Child O Mine som eksempel. Mesteparten av den blir spilt i en pentatonic skala som starter i 12 bånd som er i E.

Men for eksempel i begynnelsen blir den spilt over 7ende bånd som er i B. Sangen går jo i E, så hvorfor passer det å spille en skala i B da?

Jeg vet at det er noen noter som passer bedre sammen enn andre. Hva kalles de i såfall for? :rolleyes:

Dette er jo greit å vite hvis en skal improvisere litt... Så er det noen som kan svare meg på dette ? :wub:

(Det finnes sikkert andre poster i forumet som handler om nettopp dette, men siden jeg ikke visste hva jeg skulle søke på ble det litt vanskelig å finne de da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spilt gitar i litt over 1 1/2 år nå, og spiller en del soloer og sånt. Har lært meg en del skalaer, blant annet pentatonic i de fem forskjellige formene, men det er noen ting jeg lurer litt på:

Hvis jeg bruker soloen i Sweet Child O Mine som eksempel. Mesteparten av den blir spilt i en pentatonic skala som starter i 12 bånd som er i E.

Men for eksempel i begynnelsen blir den spilt over 7ende bånd som er i B. Sangen går jo i E, så hvorfor passer det å spille en skala i B da?

Jeg vet at det er noen noter som passer bedre sammen enn andre. Hva kalles de i såfall for? :rolleyes:

Dette er jo greit å vite hvis en skal improvisere litt... Så er det noen som kan svare meg på dette ? :wub:

(Det finnes sikkert andre poster i forumet som handler om nettopp dette, men siden jeg ikke visste hva jeg skulle søke på ble det litt vanskelig å finne de da;)

Er ikke så god på teori, men i E-dur kan du spille pentaton i 12. bånd, men du kan også spille i 9. bånd (med justering av noen toner) I 9. bånd vil du få mer pop/country-toner enn blues-toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal i et annfall av mildere galskap prøve å forklare litt teori her tenkte jeg.

La oss ta utgangspunkt i en låt som går i Am. En improvisasjon med A moll skalaen over vil bestå av disse tonene: A B C D E F G

Om vi spiller en pentaton skala fra 5. bånd så bruker vi disse tonene: A C D E G

E||--------------------------------------------5---8-----|

B||------------------------------------5---8-------------|

G||----------------------------5---7---------------------|

D||--------------------5---7-----------------------------|

A||------------5---7-------------------------------------|

E||----5---8---------------------------------------------|

Men om vi nå flytter samme figur opp til 12 båndet, som da blir en E moll pentaton skala, så består denne av tonene: E G A B D

E||--------------------------------------------12--15----|

B||------------------------------------12--15------------|

G||----------------------------12--14--------------------|

D||--------------------12--14----------------------------|

A||------------12--14------------------------------------|

E||----12--15--------------------------------------------|

Så vi ser at vi fortsatt kun bruker toner som vi finner igjen i A moll skalaen, og at den eneste forskjellen fra A moll pentaton skalaen er en B istedenfor en C.

Forholdet mellom A og E i dette eksemplet er det samme som E og B i Sweet Child O Mine eksempelet ditt (en kvint opp eller en kvart ned).

Men la oss fortsette litt. Vi kan nå prøve å spille det samme pentatone figuren fra 10 båndet - altså fra en D. Vi får da tonene D F G A C

E||--------------------------------------------10--13----|

B||------------------------------------10--13------------|

G||----------------------------10--12--------------------|

D||--------------------10--12----------------------------|

A||------------10--12------------------------------------|

E||----10--13--------------------------------------------|

Vi ser at vi fortsatt kun bruker toner fra A moll skalaen. Så ved å kunne kun den ene pentaton figuren kan vi nå spille over store deler av halsen over en Am akord. Og om vi de 5 forskjellige figurene for pentatonskalaen - så har vi MYE å "leke" med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.