Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stevie Ray Vaughan


ChrSB

Anbefalte innlegg

Hey alle godtfolk ^_^

Nå har det seg slik at jeg spiller skummelt mye Stevie Ray Vaughan for tiden. "Riggen" som jeg bruker når jeg spiller SRV o.l er Fender HotRod Deluxe og Mudhoney samt en eldre modell Highway 1 med noiseless pickups. I skrivende stund er jeg nærme den deilige live- lyden til SRV, men jeg mangler noe. Det er vanskelig å forklare, men om dere har hørt live-opptak fra SRV vil dere høre den fyldige og definerte lyden han har samt noe punch/slopping (vanskelig å forklare) på strengene. Jeg trenger noen innspill på hvordan jeg skal komme nærmere den lyden SRV ettersom man ikke trenger de kjøleskapene eller rackene for å etterligne karen.

Takk ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det nærmeste jeg har kommet er Fender Custom Vibroverb he he.......... DOH! Men det er jo strengt talt ikke nødvendig men jeg er litt usiker på hvordan hotrod'en låter kontra en vanlig blackface fender. Det får andre som har sammenlignet de to kommentere. Har ikke den to kanaler eller no?

Det de fleste forbinder med SRV lyd er en 65-66 blackface fender lyd, stort sett en Super eller Vibroverb som er skrudd såpass høyt at det vrenger, men ikke nødvendighvis helt på 10. Det er mer snakk om volum og trøkk enn så mye vreng. Så dro han på TS'en på en del soloer osv. Hvilken TS har stort sett ikke mye å si han brukte mange forskjellige og de låter 98,32% likt. Hvis du ser litt nøye på Mocambo eller Austin dvd en så kan du stort sett se/høre når han skrur pedalen av og på. Gitaren er mest på neck PU med unntak av Lenny som er pos 4 og en del soloer som går på bridge PU en. Alt på gitaren på 10 og så styrer du clean/vreng med volumkontrollen. Du ser godt på dvdene hvor pickup velgeren står også. Strengene er tykke og høyt oppe, men det er ikke så jævla viktig som alle vil ha det til. Det har mye mer å si hvordan du spiller, bare vær obs på at det har litt sammenheng siden man ofte spiller litt mer perkusivt på tykke strenger, så bare spill som om du har tykke strenger. Det er bare gitarister som kan være så anale å tro at folk hører etter hvor tykke strenger du har.

Han brukte stengt talt en hel del forskjellige amper og hadde litt forkjellig lyd alt etter hva han brukte. Hvis du ser på Mocambo så har han en Super og en Vibroverb og jeg tror begge disse var bygd om til EV elementer av Diaz. På ACL brukte han Dumble 125W Steel String Singer topp og Dumble 4x12 men 200W EV'er. Ev'ene gir en helt jævlig trøkk og punch uten at diskanten kapper hodet av deg. I tillegg tapet han over konen(e) på høytalerene. Custom Vibroverben har ikke EV men en JBL kopi som skal ligne det han hadde på Texas Flood eller no. Har også sett en del bilde hvor han bruker clean kanalen på en JCM800 og snakket med folk som har sett han spille på 2 Marshall stacks som Hendrix. Låt stort sett som SRV uansett.

Og ikke glem hatten........ That's the big secret everybody forgets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot Rod'en er en enkanals-amp, men kan koble inn gain på kanalen, og også en boost funksjone. D.v.s en kanal med tre lyder. Handler ikke SRV-lyden først og fremst om clean-amp lyd på høyt volum + boost? Resten av lyden ligger vel i spillestil og måten han bruker gitaren på. Kombinasjonen av neck- og midt pick-up'er var vel en typisk Hendrix greie som SRV også brukte. Da Hendrix holdt på var det vel bare tre posisjoner på mikrofonvalget på Straten. Han plasserte likevel velgeren mellom posisjonene slik at han fikk lyden han ønsket. Jeg hadde heller prøvd med en god boost på clean kanalen, enn en Mudhoney.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.