Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalinger av to gitaramper og en bassamp


mrj

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ansvaret med å kjøpe inn to gitaramper og en bassamp til kulturskolen jeg jobber på. Budsjettet er 25 000, noe som skulle tilsi at det er mulig med en viss kvalitet. Videre skal ikke ampene brukes til undervisning, men stå i en sal som tar et par hundre på det meste. Siden det skal kjøpes inn gjennom det offentlige, blir det å kjøpe inn fra butikk i Norge. Altså ikke fra utlandet eller brukt.

Jeg tenker på å kjøpe bra bassamp+bra gitaramp+en litt mindre bra gitaramp. Tenker at en av gitampene skal være high gain, mens den andre kan være mer lowgain/vintage-aktig.

Feks Ampeg-fender-marshall. Husk på at det er unger i litt forskjellige aldre som skal bruke dette (og meg da såklart), så tror ampene bør være så enkle å bruke som mulig, dvs ikke så mange knapper/digitale dippedutter. Antar det skulle gå å få rør i alle også.

Regner med å kunne prute litt siden jeg skal ha tre amper, så bare å komme med forslag som går over 25.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basscombo:

EBS DCL Drome Classic150W 1X12 Pris: kr. 6 990,-

Gitarcombo:

Fender Hot Rod Deluxe Pris: kr. 7 900,-

Fender Hot Rod DeVille 212 Pris: kr. 9 900,-

Kun et forslag. På siden jeg var innpå www.4sound.no hadde de ikke fått opp noe Marshall enda. Med tanke på at dette er en kulturskole vil jeg anta at det finnes PA som gitar og bass kan kjøres gjennom om nødvendig. Vedlikehold er noe å tenke på. Er det røramper må man regne med kostnader til vedlikehold, i større grad enn med transistoramper. Jeg har ikke tatt forbehold om noe av dette, men det er i det minste tre amper som bør fungere greit til det meste - bortsett fra metall. De med spikes og lenker blir kanskje ikke overglad over å spille på Fender. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag notert :)

Ikke noe i veien med å bruke 10 lapper på en bassamp, skal sjekke ut den ashdownen.

Ang PA, de har svidd av over en halv mill på PA, galskap :D Så ting kan absolutt mikkes opp.

Tenkte å ha hvertfall en Fender, kan godt bruke 10 på den også. Men for å gjøre de med spikes og lenker fornøyd (liker å spille litt metal selv også), så tenkte jeg å ha en amp som kan brukes til metal, hvis så skulle være. Men det kan godt være en til 5 feks.

Ellers må dere bare ta i litt mer, antar jeg skal klare å prute ned fra en 27-28-29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale combo-amper til det formålet. En Fender Hot Rod Deluxe er en veldig grei liten amp, med mye lyd, og med muligheter for forskjellig lyd uten bruk av andre effekter. Var på jobb med en sånn i helgen, og endte opp med å bare bruke vrengen i ampen, selv om jeg hadde med flere gode dist og OD pedaler. Mye volum i den lille tassen også, jeg kom aldri over 2 på volumet, og det går til 12. (en over Marshallene til Spinal Tap!!!!!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale combo-amper til det formålet. En Fender Hot Rod Deluxe er en veldig grei liten amp, med mye lyd, og med muligheter for forskjellig lyd uten bruk av andre effekter. Var på jobb med en sånn i helgen, og endte opp med å bare bruke vrengen i ampen, selv om jeg hadde med flere gode dist og OD pedaler. Mye volum i den lille tassen også, jeg kom aldri over 2 på volumet, og det går til 12. (en over Marshallene til Spinal Tap!!!!!!!)

De må jo spille noe sinnsykt høyt når de går til 12?!?!? :rolleyes::lol::blink: hehe

Til topic så tror jeg du skal klare og prute ned fra 30000kr veil, til ca 25000 uten problemer. Klarer du ikke det så finn en annen butikk.

Har ikke så mange forslag til spesifike produkter, men tror jeg ville kostet på meg noen skikkelig gode comboer for så å bruke mic til de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fender hotrod deluxe, som er nevt er et godt alternativ.

Peavey valveking combo? -låter bra til det meste, og er billig.

Noen av de billigere ampeg bassforsterkerene låter jo jævelig bra!

Har tenkt på de to ja, kan absolutt være noe.

Tror ampene skal få stå ganske i fred, skal bare brukes til konserter, og er ikke allverdens av det. Så ikke så redd for at de skal bli ødelagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å tråkke på bassister her, men nå blir vel bassen veldig ofte kjørt D.I i P.A. Det betyr at du kanskje ikke trenger å bruke over 1/3 av budsjettet på bassamp. Ampeg combo vil gjøre jobben. Ellers er ikke en Fender-ish og en Marshall-ish amp en dum tanke på gitar-siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ For så vidt enig. Egentlig så kunne en Line6 POD for bass eller noe lignendes effektbrett holde i massevis.

Men til øving, så kan det jo være greit med litt "ekte" lyd fra en forsterker :P

Uansett.. Syns Ashdown lager gode bassforsterkere til penga. Har en liggendes på øvingslokalet og den spiller mer enn bra nok mtp pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om bass ofte kjøres direkte i P.A. så liker jeg selv å også kjøre bassen i en forsterker på scena, slik at jeg kan øve med resten av gjengen med utstyret på scena selv om lydmann ikke nødvendigvis er tilstede, dersom mulightene for dette er tilstede :)

Så det er nok greit med en høvelig god bassamp likevel, selv om man kanskje ikke trenger kjøpe heeelt top-notch. Om man også får en litt kresen bassist engang kan det være greit å la han få stille sin egen basslyd før han gir lyden videre til lydmannen, da ikke alle lydmenn nødvendigvis er like flinke til å skru virkelig godlyd ut av reine signaler fra instrumentene, og musikere selv gjerne er flinkere til dette.

Bare noen tanker. Ellers kan jeg gå god for Peavey Valveking om du bruker over 20k på de to andre forsterkerne. Spilte på en Line6 Flextone III 2x12-combo på bandøvelse i går. Stilte ikke så mye på den, men de presetsa som lå ferdig i pedalbrettet etter forrige gitaristen var en flott clean, en dritdeilig crunch og en helt spinnvill hi-gain. Vetta faen om det er rør eller transistor, men den låt helt sinnsykt. Skulle gjerne brukt et par døgn med den og sett hva den var god for :) Prismessig så var den heller ikke så værst. Under 10k med det feteste floorboardet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.