Web Analytics
Jump to content

Anbefalinger av to gitaramper og en bassamp


mrj
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått ansvaret med å kjøpe inn to gitaramper og en bassamp til kulturskolen jeg jobber på. Budsjettet er 25 000, noe som skulle tilsi at det er mulig med en viss kvalitet. Videre skal ikke ampene brukes til undervisning, men stå i en sal som tar et par hundre på det meste. Siden det skal kjøpes inn gjennom det offentlige, blir det å kjøpe inn fra butikk i Norge. Altså ikke fra utlandet eller brukt.

Jeg tenker på å kjøpe bra bassamp+bra gitaramp+en litt mindre bra gitaramp. Tenker at en av gitampene skal være high gain, mens den andre kan være mer lowgain/vintage-aktig.

Feks Ampeg-fender-marshall. Husk på at det er unger i litt forskjellige aldre som skal bruke dette (og meg da såklart), så tror ampene bør være så enkle å bruke som mulig, dvs ikke så mange knapper/digitale dippedutter. Antar det skulle gå å få rør i alle også.

Regner med å kunne prute litt siden jeg skal ha tre amper, så bare å komme med forslag som går over 25.

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Basscombo:

EBS DCL Drome Classic150W 1X12 Pris: kr. 6 990,-

Gitarcombo:

Fender Hot Rod Deluxe Pris: kr. 7 900,-

Fender Hot Rod DeVille 212 Pris: kr. 9 900,-

Kun et forslag. På siden jeg var innpå www.4sound.no hadde de ikke fått opp noe Marshall enda. Med tanke på at dette er en kulturskole vil jeg anta at det finnes PA som gitar og bass kan kjøres gjennom om nødvendig. Vedlikehold er noe å tenke på. Er det røramper må man regne med kostnader til vedlikehold, i større grad enn med transistoramper. Jeg har ikke tatt forbehold om noe av dette, men det er i det minste tre amper som bør fungere greit til det meste - bortsett fra metall. De med spikes og lenker blir kanskje ikke overglad over å spille på Fender. :D

Link to comment
Share on other sites

Forslag notert :)

Ikke noe i veien med å bruke 10 lapper på en bassamp, skal sjekke ut den ashdownen.

Ang PA, de har svidd av over en halv mill på PA, galskap :D Så ting kan absolutt mikkes opp.

Tenkte å ha hvertfall en Fender, kan godt bruke 10 på den også. Men for å gjøre de med spikes og lenker fornøyd (liker å spille litt metal selv også), så tenkte jeg å ha en amp som kan brukes til metal, hvis så skulle være. Men det kan godt være en til 5 feks.

Ellers må dere bare ta i litt mer, antar jeg skal klare å prute ned fra en 27-28-29.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale combo-amper til det formålet. En Fender Hot Rod Deluxe er en veldig grei liten amp, med mye lyd, og med muligheter for forskjellig lyd uten bruk av andre effekter. Var på jobb med en sånn i helgen, og endte opp med å bare bruke vrengen i ampen, selv om jeg hadde med flere gode dist og OD pedaler. Mye volum i den lille tassen også, jeg kom aldri over 2 på volumet, og det går til 12. (en over Marshallene til Spinal Tap!!!!!!!)

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale combo-amper til det formålet. En Fender Hot Rod Deluxe er en veldig grei liten amp, med mye lyd, og med muligheter for forskjellig lyd uten bruk av andre effekter. Var på jobb med en sånn i helgen, og endte opp med å bare bruke vrengen i ampen, selv om jeg hadde med flere gode dist og OD pedaler. Mye volum i den lille tassen også, jeg kom aldri over 2 på volumet, og det går til 12. (en over Marshallene til Spinal Tap!!!!!!!)

De må jo spille noe sinnsykt høyt når de går til 12?!?!? :rolleyes::lol::blink: hehe

Til topic så tror jeg du skal klare og prute ned fra 30000kr veil, til ca 25000 uten problemer. Klarer du ikke det så finn en annen butikk.

Har ikke så mange forslag til spesifike produkter, men tror jeg ville kostet på meg noen skikkelig gode comboer for så å bruke mic til de.

Link to comment
Share on other sites

Fender hotrod deluxe, som er nevt er et godt alternativ.

Peavey valveking combo? -låter bra til det meste, og er billig.

Noen av de billigere ampeg bassforsterkerene låter jo jævelig bra!

Har tenkt på de to ja, kan absolutt være noe.

Tror ampene skal få stå ganske i fred, skal bare brukes til konserter, og er ikke allverdens av det. Så ikke så redd for at de skal bli ødelagt

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å tråkke på bassister her, men nå blir vel bassen veldig ofte kjørt D.I i P.A. Det betyr at du kanskje ikke trenger å bruke over 1/3 av budsjettet på bassamp. Ampeg combo vil gjøre jobben. Ellers er ikke en Fender-ish og en Marshall-ish amp en dum tanke på gitar-siden.

Link to comment
Share on other sites

^ For så vidt enig. Egentlig så kunne en Line6 POD for bass eller noe lignendes effektbrett holde i massevis.

Men til øving, så kan det jo være greit med litt "ekte" lyd fra en forsterker :P

Uansett.. Syns Ashdown lager gode bassforsterkere til penga. Har en liggendes på øvingslokalet og den spiller mer enn bra nok mtp pris.

Link to comment
Share on other sites

Selv om bass ofte kjøres direkte i P.A. så liker jeg selv å også kjøre bassen i en forsterker på scena, slik at jeg kan øve med resten av gjengen med utstyret på scena selv om lydmann ikke nødvendigvis er tilstede, dersom mulightene for dette er tilstede :)

Så det er nok greit med en høvelig god bassamp likevel, selv om man kanskje ikke trenger kjøpe heeelt top-notch. Om man også får en litt kresen bassist engang kan det være greit å la han få stille sin egen basslyd før han gir lyden videre til lydmannen, da ikke alle lydmenn nødvendigvis er like flinke til å skru virkelig godlyd ut av reine signaler fra instrumentene, og musikere selv gjerne er flinkere til dette.

Bare noen tanker. Ellers kan jeg gå god for Peavey Valveking om du bruker over 20k på de to andre forsterkerne. Spilte på en Line6 Flextone III 2x12-combo på bandøvelse i går. Stilte ikke så mye på den, men de presetsa som lå ferdig i pedalbrettet etter forrige gitaristen var en flott clean, en dritdeilig crunch og en helt spinnvill hi-gain. Vetta faen om det er rør eller transistor, men den låt helt sinnsykt. Skulle gjerne brukt et par døgn med den og sett hva den var god for :) Prismessig så var den heller ikke så værst. Under 10k med det feteste floorboardet :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.