Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker, MArshall jcm 2000


Bendikbi

Anbefalte innlegg

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Folk lar seg skremme av at den får hjelp av transistorer til noe av vrengen.

Det har også noe med at de som kjøper Marshall heller vil ha "stack", slik at kombo har færre potensielle kjøpere.

Kan jo brukes til 4x12 disse også, men en søt liten kombo som det der over et 4x12 ser jo ikke like "kult" ut.

De er utrolig gode kjøp, og gir fortsatt typisk rørvreng og JCM800-lyd.

Hvis jeg kommer over en billig en, en gang jeg har penger, så tror jeg nok at jeg ender opp med en slik igjen. =p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det transistorvreng i 2203, 2204(JMP+JCM800), 2205 og 2210(JCM800) som disse comboene bruker som amper?

Det var helt nytt for meg. :blink:

Det er transistor forforsterker i artist comboene fra 80 tallet (4203, eller noe sånnt?)

En annen fin combo er 1x12 JMP 2150 100w. Det er den eneste Marshall-ampen med fire innput og mastervolum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har "diode clipping" som siste gain-stage, så blir vel mer som å ha en OD-pedal foran enn clean boost.

Sier ikke at det er noe i veien med det, er jo i teorien bedre å ha det skikkelig innebygd enn å sette en skranglete pedal foran. =p

De fleste som bruker JCM800 booster den jo allikevel. De som ikke trenger mer vreng holder seg ofte til JPM/JTM uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dioder har det vært i Marshall røramper siden slutten av '65. Da ble rørlikeretteren byttet ut med diodelikeretter på 100w ampene under prototype utviklingen.

Diodelikerettere kom også på 50w modellene i '67.

Godt å høre at det ikke er lurt inn noe transistorvreng jeg ikke vet noe om. ^_^

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke likeretteren jeg snakker om, den har et ekstra gainstage med diodeklipping rett etter preamprørene, som sørger for litt ekstra vreng.

Hvis du ikke tror meg er det bare å ta et raskt googlesøk, så finnes det en del informasjon om det.

Og uansett; jeg som har prøvd både "vanlig" JCM800 og "disse" modellene kan bekrefte at det er en forskjell i lyd.

Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det, men den er kanskje mer "brum-brum" i disse enn de vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsto godt at det ikke var diodelikretteren du mente.

Men ordet transistor i en Marshall røramp hørs ikke bra ut, og det håper jeg også vi slipper.

Dioder i rør-Marshall er derimot ikke et banneord, ut i fra det jeg nevner overfor.

Kjenner ikke 2205 og 2210 ampene så godt, men jeg har fått med meg at de både er elsket og hatet.

Doyle som har skrevet "History of Marshall" boka har 2210 som sin favoritt Marshall, og han har prøvd de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.