Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker, MArshall jcm 2000


Bendikbi

Anbefalte innlegg

Det finnes flere gode Marshall comboer. JMP 2103 (100w), eller JMP 2104 (50w) er comboversoner av mastervolum ampene 2203 og 2204.

I JCM800 serien har du 4103 (100w) og 4104 (50w) som er samme ampene som JMP'ene ovenfor, bare i JCM800 i stedet. Alle disse er med 2x12".

4010 er samme amp som 4104, men med en 12". 4210 og 4212 (comboversoner av 2205 head) er tokanals 50w med en og to 12"

JMP'ene ble produsert 76 - 81, og JCM800 ble produsert 81 - 90.

Finnes mange brukbare nyere comboer også, men disse jeg har nevnt her har klassisk Marshall-lyd, og er ikke så dyre i innkjøp. Vær klar over at DSL 401 har EL84 utgangsrør, og ikke EL34 som er den typiske Marshall-lyden.

Edit: Jeg hadde en ny Fender Hot Rod Deluxe i 2 mnd. som jeg solgte. Er nå på utkikk etter en god Marshall combo i stedet.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ampen kommer også til å bli brukt på spillejobber innemellom, hvordan vil for eksempel en marshall jcm 800 4210 50w (1x12 combo) klare seg? Det er ikke snakk om store scener, så antar at den spiller høyt nok...? For eksempel i forhold til den ampen jeg har nå, avt 275 (150w)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall 50w med rør er høyt nok i alle sammenhenger. (problemet er heller at det fort blir for høyt)

Det som er kjekt med comboene er at de også kan brukes på 4x12 kabinett hvis du ønsker mer lyd.

Husk at ampen i en slik combo er identisk med JCM800 2204 forsterkertoppen.

Chassiset passer også rett inn et forsterkabinett, hvis du vil gjøre om comboen til en forsterkertopp.

Kjøper du en combo får du forsterkertoppen mye billigere, + høytaler(e) på kjøpet.

Ønsker du full Marshall-lyd fra et lukket 4x12 kabinett, kan du jo kjøpe deg det senere.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSL har den beste clean'en og overdriven IMO. Eneste jeg har å utsette på den er at den har litt lite bunn med standard 1960 kab, men det suger anyways. Kjøp noe med Vintage elementer i seg (orange, mesa Marshall AV etc.) evt. kan du mod'e den. Jeg ville kjøpt denne hvertfall

Endret av minigrill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSL har den beste clean'en og overdriven IMO. Eneste jeg har å utsette på den er at den har litt lite bunn med standard 1960 kab, men det suger anyways. Kjøp noe med Vintage elementer i seg (orange, mesa Marshall AV etc.) evt. kan du mod'e den. Jeg ville kjøpt denne hvertfall

Hva var det du sa du ville kjøpt? Marshall dsl 401? Eller snakket du om kabinett?

... :S

Men godt å høre at 50 watt holder da :P

EDIT:

Denne forsterkeren, hvordan er den? Ser at du Gunnarpåmo har den i lista di...

Endret av Bendikbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall-heads fnyser av modeller som kom etter JMC800 serien.

Jeg har holdt av to comboer jeg skal sjekke ut til uka. Begge i JMP serien.

Men det der er absolutt en amp jeg ville sjekket ut nærmere.

Det står ikke noe modellnummer på ampen, men tipper at det er en 4010.

Hvis det er det, anbefaler jeg å slå til(hvis ikke gjør kanskje jeg det). Ring og sjekk.

Edit: Det er nok en 4210. Comboversonen av 2205. Også en bra amp (men her er meningene mer delte)

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marshall-heads fnyser av modeller som kom etter JMC800 serien.

Jeg har holdt av to comboer jeg skal sjekke ut til uka. Begge i JMP serien.

Men det der er absolutt en amp jeg ville sjekket ut nærmere.

Det står ikke noe modellnummer på ampen, men tipper at det er en 4010.

Hvis det er det, anbefaler jeg å slå til(hvis ikke gjør kanskje jeg det). Ring og sjekk.

Edit: Det er nok en 4210. Comboversonen av 2205. Også en bra amp (men her er meningene mer delte)

Hvor er det du finner bruktannonser? Eneste jeg vet om er finn.no og musikkweb.no som ligger i Norge. Blocket.se er jo svensk, så hvis jeg finner tilbud derfra har jeg ingen mulighet til å prøve selv. Finnes det flere gode annonsesider i Norge?

OG, har marshall 4010 to kanaler? Evt. fotbryter? Føler at det er et relativt stort must for meg...en kanal blir nok i det minste laget, hvis jeg skal slippe å måtte skru veldig på ampen hele tiden (jeg tenker da spesielt på under konserter og slikt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ligner på 2205, som jeg har hatt (noe jeg tror den gjør), så får du ikke clean uten å skru ned volumet på gitaren betraktelig, om du har mye gain på vrengkanalen.

Grunnen til dette er at clean- og vrengkanalen har delt master, og at gain må stå omtrent likt på begge kanalene for at det ikke skal bli stor volumforskjell.

Når clean har gain på "10" er det mer lett rockecrunch enn clean. Har hørt at noe av det ligger i at vreng fra vrengkanalen går over i cleankanalen eller noe slikt.

Veldig kul forsterker, som jeg angrer dypt på at jeg solgte, sånn bortsett fra at jeg solgte den med stor profitt.

At transistorer står for noe av vrengen ser jeg ikke på som noe stort problem. Det samme gjelder jo Silver Jubilee bl.a, og den blir jo generelt sett på som "bedre" enn 2204/2203.

Jeg kunne rådet deg til å kjøpe min TSL, men faktum er at jeg ville vært langt mer fornøyd med en JCM800 selv i hvert fall. =p

DSL/TSL er kul om man trenger Fenderclean, Marshallvreng og/eller "hot rodda" Marshallvreng i samme forsterker.

Ellers ligger vrengen et stykke bak JCM800/JMP-serien, men til prisen og med den allsidigheten er den et godt kjøp om man trenger denne allsidigheten.

edit: 6000 kr er forresten ikke spesielt billig for en av "de" JCM800-forsterkerne, sånn rent verdimessig.

Dyrt er det kanskje ikke, men de pleier å ligge mellom 3000-4500 kr i Norge, kanskje oppmot 5000 kr, alt etter stand og tålmodighet på selger. =p

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis den ligner på 2205, som jeg har hatt (noe jeg tror den gjør), så får du ikke clean uten å skru ned volumet på gitaren betraktelig, om du har mye gain på vrengkanalen.

Grunnen til dette er at clean- og vrengkanalen har delt master, og at gain må stå omtrent likt på begge kanalene for at det ikke skal bli stor volumforskjell.

Når clean har gain på "10" er det mer lett rockecrunch enn clean. Har hørt at noe av det ligger i at vreng fra vrengkanalen går over i cleankanalen eller noe slikt.

Veldig kul forsterker, som jeg angrer dypt på at jeg solgte, sånn bortsett fra at jeg solgte den med stor profitt.

At transistorer står for noe av vrengen ser jeg ikke på som noe stort problem. Det samme gjelder jo Silver Jubilee bl.a, og den blir jo generelt sett på som "bedre" enn 2204/2203.

Jeg kunne rådet deg til å kjøpe min TSL, men faktum er at jeg ville vært langt mer fornøyd med en JCM800 selv i hvert fall. =p

DSL/TSL er kul om man trenger Fenderclean, Marshallvreng og/eller "hot rodda" Marshallvreng i samme forsterker.

Ellers ligger vrengen et stykke bak JCM800/JMP-serien, men til prisen og med den allsidigheten er den et godt kjøp om man trenger denne allsidigheten.

edit: 6000 kr er forresten ikke spesielt billig for en av "de" JCM800-forsterkerne, sånn rent verdimessig.

Dyrt er det kanskje ikke, men de pleier å ligge mellom 3000-4500 kr i Norge, kanskje oppmot 5000 kr, alt etter stand og tålmodighet på selger. =p

Joda, 4210 er comboversjonen av 2205 (har jeg lest iallefall). Men får vel prute litt med svenskene, eller vente til det dukker opp noe på finn.no. For da tror jeg at jeg går for 4210-ampen. Med mindre noen har noen ytterligere innfall eller protester om det, da.

EDIT:

Hvor mye veier 4210? Sånn i forhold til avt 275?

Har googla som bare det men finner kun vekten på avt'en (som er 27.6 kg mener jeg å huske).

Endret av Bendikbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.