Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny forsterker, MArshall jcm 2000


Bendikbi

Anbefalte innlegg

Vuderer å kjøpe meg ny forsterker, og å selge min gamle marshall avt 275 combo. Har sett på MArshall jcm 2000 m/kabinett, men ser at det er mange forskjellige versjoner innen jcm2000. DEt finnes dsl 50, dsl 100, tsl 60 osv. Hvilken er best?

Hvis jeg skal kjøpe ny forsterker må jeg også ha med et kabinett, og hvilke kabinetter er gode? DE som gjerne følger emd er bl a marshall 1936 og 1960A.

Jeg vil ikke bruke mer enn omtrent 5000 kr

Noen som har peil?

EDIT: Budsjett (til 5000 kr)

Endret av Bendikbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 92
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

^ De to ampene er jo ganske foskjellige, er de ikke?

Alt etter hvilken musikk man liker.

Jeg har ingenting imot JCM2000, da jeg syns den låter knall.

men ellers så ville jeg gått for en JCM800 fremfor 2000.

Hvilken sjanger spiller du? Finnes mye annet bra der ute, enn Marshall. bare få som vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske stor forskjell på Marshall modeller som er nevnt her. Jeg ville prioritert dem slik:

1. JMP 50/100w (1987/1959) Klassisk Marshall lyd uten mastervolum, høyt og tøft. Fra 65/66

2. JMP 50/100w (2204/2203) Første serien med mastervolum. Fra 76

3. JCM800 50/100w (2204/2203) Fortsettelsen av JMP-serien. Kvaliteten synker fra ca. 82-83.

5. JCM800 50/100w (2205/2210) To kanals-modeller som noen syns er veldig bra, andre liker dem ikke, særlig clean kanalen får mye pepper.

6. JCM2000 50/100w DSL Mange Marshall entusiaster syns denne låter fint, men styrer unna TSL. TSL får mye kritikk fordi den har noen

mellomtonefrekvenser som mange ikke liker.

I tillegg er det jo noen fine jubileumsmodeller å få kjøpt.

Når det gjelder kabinett, så kjøp et 4x12 med enten 25w eller 30w elementer, hvis det ikke er metall du skal spille. Da kan sikkert 75w elementer være greit også.

Edit: Jeg har ikke nevnt JTM modeller her, det er ikke fordi de ikke fortjener en plass på lista, men fordi jeg ikke regnet dem som aktuelle.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan som regel ikke fordra marshallforsterkere men for noen dager siden prøvde jeg en JVM410 kombo og den låt faktisk jææævlig bra. Det er vanskelig å si hva som er best for DEG. Hvilken type musikk spiller du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Om det absoludt er Marshall-stack du skal ha så ville jeg ha lagt i et par tusen ekstra og kjøpt noe slikt:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

eller kanskje noe slikt:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Har du gitar kanskje?

Har en Gibson LP studio og en fender am. strat deluxe. SPiller for det meste god gammel rock som led zeppelin, deep purple osv. Det hender at jeg spiller litt jazz iblandt, samt blues. Litt forskjellig ;) Men ikke noe metal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hatt en JVM410 topp med classic kabinett. En helt OK amp, men som krever en del jobb med innstillinger. Når det gjelder Marshall (og også andre amper) har jeg mest tro på (og best erfaring med) amper som er enkle i sin oppbygning. Jeg gikk fra JVM410 til en Plexi Super Bass, og for meg var det ingen tvil om hvem av de ampene som låter best. Jeg brukte tid på å lete etter Marshall lyden i JVM'en, og syns det funka sånn OK etter en stund. På Super Bassen var bare lyden jeg ville ha der med en gang. Jeg veksler også på å bruke Strat og LP.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Styret" med en attenuator er vel ca. like mye styr, eller mindre, enn det det er med en effektboks. En jack inn, og en jack ut. De fleste attenuatorer trenger jo heller ikke strøm, og er vel da mindre "styrete" enn en vanlig effektboks på gulvet.(som noen av oss har opp til flere av)

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg en DSL100 som jeg bruker Hotplate på. Mindre styr enn det får du egnetlig ikke om du plugger gitaren rett inn. Jeg er hvertfall storfornøyd med min forsterker og får alt fra meget god clean til veldig kraftig vreng. Bruk forsterkern og skru mest mulig på den istedet for bokser så skal du se at du får veldig mye godlyd ut av en DSL100:)

Kjøpte mitt brukt men ser nyprisene har gått opp litt siden den gang og det har jeg lagt merke til at bruktprisen også har gjort.. Men jeg kan hvertfall anbefale en DSL100!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så...konklusjon er, at jeg bør heller spare litt til en jcm 800 fremfor jcm2000? Men at jmp-modellen (e?) er best. Kan vel bare se på lista til GunnarpåMo...

Men, hvis jeg skal kjøpe ny forsterker vil jeg jo selge min gamle, som sagt en marshall avt 275 combo. Den er vel 4 år gammel og i veldig god stand (ingen "mangler" som jeg vet om), samt at fotbryteren er splitter ny. Jeg ga 5000 for den for 1 1/2 år siden. Jeg kan vel få 5000 for den i dag, om ikke mer? Så for en liten stund siden samme amp, på finn til 6000,-....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så...konklusjon er, at jeg bør heller spare litt til en jcm 800 fremfor jcm2000? Men at jmp-modellen (e?) er best. Kan vel bare se på lista til GunnarpåMo...

Men, hvis jeg skal kjøpe ny forsterker vil jeg jo selge min gamle, som sagt en marshall avt 275 combo. Den er vel 4 år gammel og i veldig god stand (ingen "mangler" som jeg vet om), samt at fotbryteren er splitter ny. Jeg ga 5000 for den for 1 1/2 år siden. Jeg kan vel få 5000 for den i dag, om ikke mer? Så for en liten stund siden samme amp, på finn til 6000,-....

Jcm 2000 vil nok ikke være et så dårlig valg. Spesielt DSL utgaven, og den er jo noe rimeligere enn TSL'en også. Mange her har nå diskutert hvilken Marshall er "best" og omtrent ramset opp alle modellene som finnes. (For å overdrive litt ;) ) Vintage Marshaller uten mastervolum, må du kjøre veldig hardt for å få "godlyden" ut av, og det er grisehøyt som regel. JCM 800 er en meget god amp, men ikke noe særlig å spille clean på. JCM 2000 i hvert fall den mest allsidige av de som er nevnt, og som kan være innenfor ditt prisleie.

Når det gjelder avt 275-ampen, så ser det ikke ut til at den ble solgt. Ergo; prisen for høy. Du får den ny for 8000,- og i dette prissegmentet er halv pris det mest vanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.