Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øving (gitar)!


arpeg

Anbefalte innlegg

Det verste jeg vet om, er tullinger som bare runker løs på sitt instrument; tullinger som kjøper Vai-gitarer til 20.000 - kun psykisk utstyrt med det ringe formål å kunne spille fortere enn alle i verden. Hva prøver jeg å formidle til disse tapte sjeler? Jo, nettopp det at ingen bryr seg om at en kan spille 14 noter på tre sekunder (med mindre man faktisk tar en god del teori med i betrakting. Se på Vai). Det folk der i mot bryr seg om, er hva en kan skape for dem (musikk), og ikke hva en kan skape for seg selv; altså stolthet. En skal først være stolt når en har skapt genuin interesse hos publikum.

Man skal derfor aldri f.eks søke opp et band om man kun har som formål å dra av dårlige sammensatte, egoistiske motiverte tappe-soloer i hvert eneste stykke - da for å vise at man er en mye bedre gitarist enn rytme-gitaristen i gruppa. Dette hører ensomme kvelder på gutterommet til.

Musikk er en kunst. Det ultimate formål med musikk er å kunne formidle følelser via sitt instrument (les: band) til et publikum, og ikke det å kunne vise hvor mye teknisk kunnskap man har tillært seg opp i gjennom årene. Tenk på dette når dere øver :)

Jo, MEN man kan være en god gitarist uten å SKAPE kunst/musikk. Det handler om en er en god musiker eller ikke. Tror det er tusenvis av gitarister som faktisk kun spiller for venner/seg selv. Trenger ikke å revelursjonere musikkverden? Enkelte spiller faktisk gitar fordi de synes det er morro. Jeg for ekempel spiller ikke gitar med tanke på hva ANDRE skal synes. har jeg lyst til å tappe, så gjør jeg det. Fordi jeg har lyst og synes det er gøY!

Du mener virkelig at en ikke kan være stolt over å mestre en gitar uten at en har "skapt en genuin interesse hod publikum"?? makan til BS har jeg aldri hørt.

Derfor sier jeg; Øv på det dy har LYST (!!) å øve på!! Gjør det fordi du liker det. Ingen annen grunn. Ikke alle som ønsker å erobre musikkverdenen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, MEN man kan være en god gitarist uten å SKAPE kunst/musikk.

En god gitarist er, for meg, en musiker med teknisk dugelighet på gitaren. Denne definisjonen kan dog diskuteres til det uendelige, og er jo egentlig ikke så viktig.

Enkelte spiller faktisk gitar fordi de synes det er morro. Jeg for ekempel spiller ikke gitar med tanke på hva ANDRE skal synes. har jeg lyst til å tappe, så gjør jeg det. Fordi jeg har lyst og synes det er gøY!

Da er det bare å gjøre det! :) Men du bedriver da ikke i mine øyne "musikk" i den forstand som jeg beskrev over. Du fokuserer heller på hva du kan få ut av gitaren din - noe som er en helt annen sak og faktisk noe slike som meg ikke skal legge seg noe spesielt mye opp i.

Du mener virkelig at en ikke kan være stolt over å mestre en gitar uten at en har "skapt en genuin interesse hod publikum"?? makan til BS har jeg aldri hørt.

Vel. Forsøker man faktisk å være musiker samtidig, høres det jo egentlig ikke så tullete ut?

Ikke si meg at du aldri har vært i kontakt med idioter som tråkker inn på scenen og tror de eier alle ved å kunne tappe fortest i verden - gjerne fire halvtoner fra det bandet spiller? Og som forsøkt forklart tidligere: Hvis man kun ønsker å sitte hjemme og øve teknisk - uten noen som helst teori i planen - så gjerne det. Det har jeg ikke noe med. Men ikke kom og si at man blir en god musiker på denne måten. Da legger jeg meg ned på min nylagte parkett og ler!

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant.

Makan til bombastisk utsagn. Var det ikke Kurt Schreiner som fortalte at han øvde til TVen, spesielt reklamer? Og trenger man volum på TVen samtidig?

Ingen sier at å kun øve foran TVen er bra for deg, men det kan være en faktor som kan bidra til jevnlig øving i perioder der motivasjonen ikke alltid er på topp. Jeg sier ikke at TV-øving på noen måte kan måle seg med strukturert øving - men at å si at det kun er negativt er å sperre ute en eventuell motivasjonsfaktor som spesielt kan bidra hos nybegynnere som sliter litt med å komme seg over den første kneika.

Der driter læreren deres seg litt på leggen, spør du meg. :)

Men jeg ser poenget, for all del.

Viktig å være litt bombastisk for å få frem meninger vettu;) Min erfaring derimot er at ukonsentrert, TVøving vil gå utover det man har opparbeidet seg gjennom strikt øving på øverommet, med metronom. Men å sitte med gitaren forran tvn og få insperasjon, sitte å prøve ut licks samtidig med musiken til tvreklamer, kan være heldig og motiverende for mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god gitarist er, for meg, en musiker med teknisk dugelighet på gitaren. Denne definisjonen kan dog diskuteres til det uendelige, og er jo egentlig ikke så viktig.

Vel. Forsøker man faktisk å være musiker samtidig, høres det jo egentlig ikke så tullete ut?

Ok, men da har vi to forskjellige definisjoner på gitarist.. eller en god gitarist. Jeg skiller altså mellom gitarist og musiker, uansett om musikeren spiller gitar (ehm... kom det ut riktig?)

Ikke si meg at du aldri har vært i kontakt med idioter som tråkker inn på scenen og tror de eier alle ved å kunne tappe fortest i verden - gjerne fire halvtoner fra det bandet spiller? Og som forsøkt forklart tidligere: Hvis man kun ønsker å sitte hjemme og øve teknisk - uten noen som helst teori i planen - så gjerne det. Det har jeg ikke noe med. Men ikke kom og si at man blir en god musiker på denne måten. Da legger jeg meg ned på min nylagte parkett og ler!

Nei, for all del. Helt enig med deg. Akkurat det der er spesielt jævlig med de som tror de er flinke til å synge :) - og nei, jeg mener ikke at teknisk gode gitarister nødvendigvis er gode musikere. :)

For min del, har akkurat tatt opp gitarspillinga igjen, og begynner gjerne "oppussingen" med å spille cover. Da går det relativt slavisk på tabs for å lære meg teknikk. Lite oppfinnsomhet, blir så nært originalen som jeg får til. Passer på å heller senke tempoet litt for å spille "rent". Det gjør jeg mest for å ikke legge meg til uvaner, eller bli slurvete..

Når det er sagt, så er jeg en flittig tilskuer på teori-diskusjoner/tråder her på forumet. Har bestillt teoribøker og øver også skalaer og arpeggioer, dette for å bli god på improvisajon. Personlig SKAL jeg også bli god i musikkteori, dette for å forstå bedre hvordan _all_ musikk er bygd opp.... og bygges opp.. :) Og dette for å bli en bedre _musiker_ =]

Sitter å ser igjennom tråden og merker bl.a. at jeg skal begynne med å stå og øve. Sitter jo bøyd over gitaren som en banan om kveldene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å sitte som en banan over gitaren er seriøst noe man må konse for å ikke gjøre, kan få langvarige ryggproblemer av det, og senebetenelsen kommer fortere pga dårligere blodtilførsel i armene! , så; FY!!!

Blir ingen bra groove med banan-positur heller, og anslaget blir lett veikt, så rett opp ryggen, plant beina i bakken og få solid kraftoverføring fra føttene og til instrumentet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å øve til TV'en syns jeg funker veldig fint. Det er mye musikk på TV'en. Å finne tonearter, legge fills, akkorder og spille soloer på musikk man ikke kan, er kjempefin øving for gehør, og gir god trening i å kunne henge seg med på det meste av musikk. Mye mer morro enn å sitte nikonsentrert om teknikk er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det å spille gitar handler om å sette grenser? Holde seg innenfor faste rammer? Høres kjedelig ut, spør du meg, og jeg får mye mer ut av musikken til gitarister som ikke prøver å begrense seg selv for å tilfredstille den gemene hop.

Det er nettopp det jeg ikke prater om. Jeg prater om folk som begrenser seg til teknikk - og det foran et publikum (jeg snakker ikke om rottene i kjellerleiligheten) fordi det er kult.

Husk at det jeg egentlig prater om suksess målt i den allmene oppfatningens godkjennelse, og ikke nødvendigvis personlig suksess som kanskje du prater om; hvor ofte bare noen få føler seg på bølgelengde med musikken. Skal man frem i denne brutale verdenen (og det med gitaren i hånda), må man faktisk forholde seg til den, og her mener jeg selvfølgelig resten av menneskeheten; ikke det at du nødvendigvis har en forstyrret virkelighetsoppfatning ^_^ .

-

Ikke tro at man lar andre diktere en ved at man forholder en til deres estetiske syn på musikk (det at man appellerer til deres godkjennelse). Man får egentlig dem til å like nettop det en lager. Og det man lager trenger ikke nødvendigvis å være en blåkopi av noen andres stil; nei, tvert i mot. Lag noe originalt. Men tenker en på å nå frem med dette originale stoff, må det ha potensiale til å godtas av jordas øvrige befolkning (jada, den var grov og bred).

Disclaimer:

Hør kun på meg om du er seriøs, og vil ha råd om å nå frem. Er du en av dem med disse bisarre tanker om gledelighet mens man bedriver musikk, så gjør du klokt i å se bort. Hører du allikevel på meg, og er seriøs, gjør du klokt i å se bort uansett.

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg øver (Det er perioder der jeg ikke øver så mye, bare spiller, og none der jeg bare spiller hele tiden) så går det mest på sanger. Når jeg synes det er kjedelig, så er det vel mest synd på meg. Et eksempel var når jeg øvde gjennom en stringskipping greie i 140 bpm 30x3 ganger :S (OG da spilte jeg halvnoter:O_o)

Endret av Siggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Dette blir litt off-topic, men la gå...

Ikke si meg at du aldri har vært i kontakt med idioter som tråkker inn på scenen og tror de eier alle ved å kunne tappe fortest i verden - gjerne fire halvtoner fra det bandet spiller? Og som forsøkt forklart tidligere: Hvis man kun ønsker å sitte hjemme og øve teknisk - uten noen som helst teori i planen - så gjerne det. Det har jeg ikke noe med. Men ikke kom og si at man blir en god musiker på denne måten. Da legger jeg meg ned på min nylagte parkett og ler!

Må si meg enig med MB her. Verste jeg vet er når fjortiser kommer inn i musikkbutikken, tar frem en elgitar, og spiller så fort de kan, gjerne totalt umusikalske ting og med sloppy teknikk. I det hele tatt folk som tror at det å spille et instrument handler om EN ting, nemlig det å spille så fort som overhodet mulig. Det trodde jeg også var sant...når jeg var 13 år.

Som Dave Murray i Iron Maiden sa en gang når han ble spurt et spørsmål om gitarteknikk; "Guitar is not a fucking competition".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.