Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Øving (gitar)!


arpeg

Anbefalte innlegg

Tenker på den tiden du sitter alene på rommet ditt/skolen/øvingslokale eller hvorever du liker å arbeide med dine gitarferdigheter.

Hva tenker du når du setter deg ned? Hva gjør du for å få øvingen best mulig? Lager du øvingsprogram eller "bare spiller"? Hva øver du på?

Er det noen som har noen gode øvingstips?

Hvordan øver du?

Endret av Stibanez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man øver er det lurt å kombinere ting, så man øver flere ting av gangen. F eks. oppvarming; en kan fint varme opp med å gå kromatisk opp og ned halsen. Dette er en reint mekanisk øvelse som ikke stimulerer hjernen din det minste, men man varmer opp. Dersom man varmer opp med diverse skalaer, arpergioer vil man øve oversikt i samme sleng.

Ta låter på øret. Sett på en sang med en klar gitarstemme som passer dine evner. Ved hjelp av kun øret og gitaren skal du finne ut av låta, så får man trent litt gehør.

STREKK UT før/etter og gjerne midt i en øving. Det er ganske viktig (i likhet med oppvarming), for å ungå sene-betennelse. Også lurt å sitte riktig (noe et fåtall av gitarister gjør (meg ink.)) for å ungå ryggproblemer.

Spill til metronom så du lærer å spille tightere.

Tramp alltid takta, etter tid øker det rythmesansen. Stor forskjell på mitt gitar spill før og etter trampe-takta-fasen begynte :P

Men det beste tipset er nok å spille med andre folk. Jeg liker best å spille med 1-2stk. av gangen, har erfaring med at 4-5 manns rockeband bruker lite av tiden godt. Med 1-2stk vil man enklere oppnå en god og produktiv øving. Det blir også morsomere (syntes jeg) å øve når man er flere, samt det er morsomt med en produktiv øving der man får til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes nå øving ER gøy jeg da. Ellers hadde jeg ikke gjort det.

Enig i det :rolleyes: Men av og til kan det være gøyere å "bare spille" enn å terpe arpeggioer. Men såklart er jo en grunn til at vi spiller dette fantastiske instrumentet!!

Edit: Endra litt på formuleringen nå ;)

Endret av Stibanez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn ting som inspirerer deg til å øve

- Gå på konsert, se gitarfilmer på youtube, gitarforum, nytt utstyr m.m. Finn ut hva som inspirerer deg!

Ofte så regner jeg nesten dette som tv :P

plutselig blir`n sittende lenger enn man planla..

pleier ofte å glemme meg og bare å sitte å spille, ikke skikkelig øving altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så regner jeg nesten dette som tv :P

plutselig blir`n sittende lenger enn man planla..

pleier ofte å glemme meg og bare å sitte å spille, ikke skikkelig øving altså :P

Det blir jo det samme som TV - underholdning. Men kanskje det kan inspirere folk til å øve, jeg blir hvertfall veldig inspirert når jeg ser Pat Metheny eller en eller annen syk kinerser på youtube, men kaller ikke det øving! Funker dårlig å øve samtidig mens man skriver på gitarforum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig med påstanden om TV! :)

Når det gjelder motivasjon, så er ingen triks for skitne. Dersom at man øver foran TVen fører til at man øver mer, ser jeg ingen grunn til at man skal la være. Selvfølgelig er konsentrert og målbevisst øving i enerom med en metronom og et planlagt øvelsesforløp mye bedre - men er det hensiktsmessig hvis det fører til at motivasjonen synker? Å øve foran TVen kan være en lur måte å snike inn litt gitarøving i hverdagen. Det vil nok gå utover progresjon, men det kan man "ta igjen" når man har overskudd til det.

Kan vel også svare litt på spørsmålene som stilles i første post:

Øvingstips:

Disiplin er viktig, men det nytter ikke å ha en knallhard selvdisiplin hvis du ikke sørger for å utfordre og forbedre deg selv. Vær din egen største kritiker, og evaluer ditt eget spill, dine egne øvingsmetoder og din egen progresjon og hvordan de samsvarer med dine egne mål og forventninger.

Tenk alltid "hva, hvordan, hvorfor?". "Hva skal jeg lære meg, hvordan skal jeg lære meg det, hvorfor skal jeg lære meg det?".

For min egen del er selvdisiplin min største utfordring. Har mye å gjøre med studier og jobb, så å ha kustus nok på meg selv til å presse inn nok øving er en utfordring. Å skrive ned mål og delmål, samt å henge de opp på veggen slik at jeg ser de hver dag har vist seg å være en god idé.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med påstand om øving forran TV.

Dette fører bare til "sloppy" teknikk, og du venner deg til slurvete gitarspill som blir vanskeligere å venne seg av med. men det hele kommer ann på hvor man vil med gitarspillet. Dersom man vil bli en dyktig musiker, så må man øve strukturert og mye, der fokus på Time er helt essensielt, og da er ikke TVen noe bra øvingspartner, men dersom man bare vil imponere kompisene/damene med noen feite runkesoloer som er helt bak mål musikalsk, men kan høres kult ut for det utrente øret, så er TVen fin å ha på mens du spiller gitar i bakgrunnen.

btw Stibanez, hadde du markus som gittar lærer på viken eller? føler jeg har hørt dette om TV endel ganger før:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med påstand om øving forran TV.

Dette fører bare til "sloppy" teknikk, og du venner deg til slurvete gitarspill som blir vanskeligere å venne seg av med. men det hele kommer ann på hvor man vil med gitarspillet. Dersom man vil bli en dyktig musiker, så må man øve strukturert og mye, der fokus på Time er helt essensielt, og da er ikke TVen noe bra øvingspartner, men dersom man bare vil imponere kompisene/damene med noen feite runkesoloer som er helt bak mål musikalsk, men kan høres kult ut for det utrente øret, så er TVen fin å ha på mens du spiller gitar i bakgrunnen.

btw Stibanez, hadde du markus som gittar lærer på viken eller? føler jeg har hørt dette om TV endel ganger før:P

ohh yeah stemmer det =) Veldig god lærer, men husker ikke om det er han som har sagt det (kan godt hende). Det er hvertfall han som har sagt at det er smart å bytte på å sitte og stå når du øver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å legge hendene og underarmene mine i veldig varmt vann, og bare la de være der i et par minutter.

Så tar jeg dem opp igjen, tørker de av fort så det ikke blir kaldt, og da begynner jeg å varme opp.

Starter rolig med å kompe til musikk jeg har liggende, for så å ta det videre derfa.

Tar aldri ville stretch eller speedpicking etter de første 2 minuttene av oppvarmingen.

Dette tar til sammen 10-15 minutter, etter det spiller jeg akkurat hva jeg vil.

Som er som regel det å improvisere over låter som jeg driver å lærer meg, plukke låter, (mest jazz, fusion) og gjerne skrive en del også.

Musikk skal være morsomt! - og det blir det, med en ordentlig, men allikevell enkel oppvarming. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker på en måte bare opp gitaren det meste av tiden. Sitter og gjør lekser, ser tv eller sitter på dataen og ser på gitaren; klarer ikke å la være å ta den opp ;) Første 2 minuttene og litt lenger hvis jeg gidder varmer jeg opp med litt skalaer og slikt før jeg begynner å spille sanger jeg kan, plukke nye sanger ved hørsel eller en sjelden gang tab, men mesteparten av tiden prøver jeg å lage min egen musikk.. Musikken jeg har lagd frem til nå er egentlig veldig u-fengende, men det kommer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man vil bli en dyktig musiker, så må man øve strukturert og mye, der fokus på Time er helt essensielt, og da er ikke TVen noe bra øvingspartner,

Det er helt sant.

men dersom man bare vil imponere kompisene/damene med noen feite runkesoloer som er helt bak mål musikalsk, men kan høres kult ut for det utrente øret, så er TVen fin å ha på mens du spiller gitar i bakgrunnen.

Makan til bombastisk utsagn. Var det ikke Kurt Schreiner som fortalte at han øvde til TVen, spesielt reklamer? Og trenger man volum på TVen samtidig?

Ingen sier at å kun øve foran TVen er bra for deg, men det kan være en faktor som kan bidra til jevnlig øving i perioder der motivasjonen ikke alltid er på topp. Jeg sier ikke at TV-øving på noen måte kan måle seg med strukturert øving - men at å si at det kun er negativt er å sperre ute en eventuell motivasjonsfaktor som spesielt kan bidra hos nybegynnere som sliter litt med å komme seg over den første kneika.

Der driter læreren deres seg litt på leggen, spør du meg. :)

Men jeg ser poenget, for all del.

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohh yeah stemmer det =) Veldig god lærer, men husker ikke om det er han som har sagt det (kan godt hende). Det er hvertfall han som har sagt at det er smart å bytte på å sitte og stå når du øver!

Hehe, hatt markus som lærer på seminar :P flere av mine punkter kan jeg innrømme er tatt fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg vet om, er tullinger som bare runker løs på sitt instrument; tullinger som kjøper Vai-gitarer til 20.000 - kun psykisk utstyrt med det ringe formål å kunne spille fortere enn alle i verden. Hva prøver jeg å formidle til disse tapte sjeler? Jo, nettopp det at ingen bryr seg om at en kan spille 14 noter på tre sekunder (med mindre man faktisk tar en god del teori med i betrakting. Se på Vai). Det folk der i mot bryr seg om, er hva en kan skape for dem (musikk), og ikke hva en kan skape for seg selv; altså stolthet. En skal først være stolt når en har skapt genuin interesse hos publikum.

Man skal derfor aldri f.eks søke opp et band om man kun har som formål å dra av dårlige sammensatte, egoistiske motiverte tappe-soloer i hvert eneste stykke - da for å vise at man er en mye bedre gitarist enn rytme-gitaristen i gruppa. Dette hører ensomme kvelder på gutterommet til.

Musikk er en kunst. Det ultimate formål med musikk er å kunne formidle følelser via sitt instrument (les: band) til et publikum, og ikke det å kunne vise hvor mye teknisk kunnskap man har tillært seg opp i gjennom årene. Tenk på dette når dere øver :)

Endret av -MB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.