Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

To små gitarprosjekter


Anbefalte innlegg

Endelig er jeg ferdig med to små sideprosjekter som har dratt ut i langdrag. Jeg har holdt på litt med disse, og det har gått ut over tempoet på Glorocasterprosjektet, men nå er de ferdige, så da er det håp om å få mer fart på Glorocasteren, også.

Dette er to gitarer som har blitt kjøpt inn, uten at jeg egentlig har så veldig bruk for dem. Straten kjøpte jeg fordi jeg synes fargen var pen, og det samme med telen, egentlig, og så hadde jeg litt lyst på en telecaster.

Telen er egentlig en SX, men jeg likte ikke fasongen på headstocken. Derfor fikk jeg blandet en boks spraylakk i riktig farge, og sagde vekk det som ikke passet. Så var det lakkering, på med logo, og klarlakk.

Lyden var litt slapp, men etter en liten handletur hos Guitarfetish har den fått rails og aktiv elektronikk, med 20 Db boost og aktiv mellomtone og diskantkontroll. Jeg er meget godt fornøyd med resultatet, gitaren har fått en typisk Tele- lyd, med et veldig stort spekter av lyder. Det ble litt trangt, så den typiske Tele- pickupvelgeren måtte ut. Den har fått coilsplit, også. Som du kanskje ser, har også denne gitaren blitt skjermet mot støy.

Jeg har laget et nytt deksel til den, det ble ikke noe pent med en masse hull plassert på feil sted. Da ble dekselet sort i stedet for krom. Lurte litt på å lage et deksel i høyglanspolert aluminium, men droppet det. Det er ganske mye arbeid, og jeg synes den ble fin som den ble. Den skiller seg litt ut, som seg hør og bør for en "custom"- modell.

Lommen til elektronikken lagde jeg av to lag med gaffatape. Fungerer like bra som en ferdig lomme til veldig mye mer penger.

67199_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26533/67199.jpg

67200_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26533/67200.jpg

Slik ser kontrollene ut på oversiden. Diskant/mellomtonekontrollen står litt høyt opp, men det er rett og slett ikke plass til å ha det dypere. Det ligger et 9- volts batteri under..

67202_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26533/67202.jpg

Gitaren er litt gulere i virkeligheten enn det den er her.

67205_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26533/67205.jpg

Tok et ekstra bilde inne for å få fram fargen, og matchende headstock. En liten advarsel- spesialblandede sprayboksfarger koster 300 kroner. Jeg spurte ikke om prisen før jeg skulle hente den, og fikk litt bakoversveis. Kjøpe lakk til 1/3 av verdien på gitaren er kanskje ikke det lureste jeg har gjort. Sammen med det pickupene kostet, og for ikke snakke om arbeidstiden, kunne jeg fått meg en meget grei Fender Tele, tror jeg. Men den hadde ikke vært så unik.

Jeg er rimelig sikker på at de fleste "teleplukkere" hadde sittet igjen med et stort glis om munnen etter å ha prøvd denne. Pickupene og den aktive elektronikken gjør gitaren til en skikkelig artig gitar.

Kvaliteten på SX- gitaren er bra. Fin lakk, bra hals, helt greie stemmeskruer, men har kjent bedre, båndarbeid og slikt er på høyde med langt dyrere gitarer.

Stratocasteren kostet vel rundt 800 penger, og var ikke mye til gitar. Det burde jeg vel ha visst, men selgeren lovte at gitaren skulle ha "horny sound", og det måtte jeg simpelthen teste. Kortversjonen av det var at jeg ble skuffet, den var faktisk ikke mye å skryte av. Fargen var fin! Litt etter lyset, er den grønnaktig, litt gul eller sølv.

Halsen var skjev, lyden i den var lite spennende og flat, veldig lav output, stemmeskruene var elendige, og båndarbeidet var under en hver kritikk.

Men med Fender USA pickups, en ny hals med nye stemmeskruer og litt fikling, full jording av hulrom og slikt, har det blitt en grei gitar. Ikke noen stor gitar, men en helt grei en. Jeg har lekt meg litt med waterslidelogoer på disse gitarene, mest for å øve meg. Det er litt jobb, men jeg skal innrømme at det setter prikken over i-en. Hensikten er ikke å lage "falske" gitarer, så logoen ligner, den er ikke helt korrekt.

Nok en gang hadde det vært smartere å kjøpe en rimelig ekte Strat, tror jeg. Men det hadde ikke vært så morsomt.

Den er litt grønnere, og med litt mer tydelig flake- effekt enn det det kan se ut på dette bildet. Jeg tenkte jeg kunne henge den på kontoret som pynt.

67203_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/26533/67203.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Kommentarer mottas med takk!

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige kommentarer.

Siden jeg ikke har noe ønske om å drive med forfalskning, er begge gitarene utstyrt med logo som ser "riktig ut" på litt avstand, men som er litt forandret. Telen, for eksempel, heter "Ratocaster T". Logoen på Straten er litt photoshoppet i tillegg, rett og slett fordi det ikke skal se så likt ut på bildet.

Noen er ganske nøye med dette med logoer og slikt, og jeg ønsker ikke å provosere noen.

Selv ser jeg på dette litt sånn- man kan ha en "falsk" Stratocaster uten å være kjeltring, akkurat som at man kan ha hagle uten å være kjeltring. Så kan man diskutere til man blir grønn om det er dustete, unødvendig og så videre.

Jeg gjorde dette for å øve meg på å lage logoene, montere waterslides med montering og så videre. Greit å kunne hvis man for eksempel får lyst til å lage egen logo eller restaurere ekte vare en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har en veldig artig farge, ja. Det er mulig strengehøyden er i slappeste laget. Skulle ønske jeg kjente en "teleplukker" som kunne tyne den litt skikkelig, og så legge ut et lydklipp eller tre. Det er mulig at "en kredittkorthøyde" på shimsingen er i råeste laget, og jeg må ned på "postitlapp"- nivå. Fire lag er som kjent hakket under "Visa".

Den låter veldig bra, synes jeg, og med et særpreg og spenn i lyden som lover godt.

Nå skal det sies at jeg har et veldig dårlig sammenligningsgrunnlag og erfaring når det gjelder tele- aktige gitarer, men når den kvakker og twanger når jeg spiller på den, kan ikke utgangspunktet være helt håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.