Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

CD-plater som koster det samme som konsertbilletter...


Deryck

Anbefalte innlegg

det vil alltid finnes hackere!

Selv kjøper jeg masse plater. Lenge siden nå da.

Blir et lite tokt på cd-plater mot slutten av april da.

Platemesse på rockefeller pluss at jeg får gryn rundt de tider som ikke skal brukes på noe spesielt ennå :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av hvor mye artistene sitter igjen med. Arrangører og promotorene vil vel mer enn gjerne ha en stor bit av kaka. Jeg også mener artistene fortjener pengene, så lenge ingen andre stikker av med dem.

Vel, dette er ett meget stort og omdiskutert tema for alle utesteder og bookingbyråer. Hvem sitter med risikoen under en konsert? Akkurat nå blir omtrent utestedene tvingt til å drive stedet med nesten ingen forjtjeneste i det hele tatt. Bandet skal ALLTID ha en garantisum (hvis de da ikke er interessert i å spille for døra, men det er det ingen som er), I tillegg til det skal de ha en breakeven, dvs. de skal ha en viss prosentandel av pengene som er til overs etter at alle utgiftene til utestedet er betalt (scene, lys, lyd, bevertning til bandet, hotellrom..... som oftest koster utgiftene rundt konserten mer en garantien til artisten). Det som er ille her er at hvis det bare kommer 20 stykker for å høre på konserten så ender utestedene ALLTID opp med underskudd mens artisten får det han skla ha uansett, ergo, det er null risiko involvert for artisten. Dette er en veldig dårlig trend, fordi utestedene og konsertarrangørene rundt om i landet får faktisk ingenting igjen for å hjelpe til med det lokale livet. Til og med med store band så tjener konsertlokalene ingenting fordi det er så mye utgifter og man kan ikke heve billettprisen for høyt.

Jobber selv som bookingansvarlig på det lokale studenthuset og dette er ofte ett tema spesielt for alle studenthus her i landet da studentkroene bidrar ofte med konserter til lokalmiljøet.

jaja, jeg kunne ha snakket om dette i flere timer men jeg tror jeg avbryter meg selv nå :) Konklusjonen min er at.. man må tilrettelegge for både artist og konsertarrangør, greit nok at bandet har "krav" på sine penger, men konsertarrangøren har også ett "krav" til bandet om at de skal levere. Og jo bedre det går for konsertarrangøren, jo oftere kan man ha konserter der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt sagt kan man nok si det så enkelt at de fleste konsertarrangører får overskuddet sitt fra ølsalget, og ikke direkte fra billettinntektene.

Bandet blir istedet brukt som et lokkemiddel for å få inn flest mulig folk som drikker øl. KJipt, men sånt

Har selv jobbet med å arrangere konserter i snart 5 år nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stemmer, glemte å ta med det. Problemet her er ofte at i mitt tilfelle der jeg driver med booking på ett studenthus har vi så billige priser på øllen at vi ikke tar igjen den risikoen vi eventuelt har på band.

Vi har faktisk måttet korte ned på mange konserter pga av at studentene her nesten ikke er interesserte i konserter i det hele tatt. Det studentene er opptatt av nå er i bunn og grunn bare fylla :) Har vi f.eks. en trubadur, litt nedsatte ølpriser og tar 75kr i døra tjener vi mangedoblet det vi tjener på en konsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjelder det å være kjip og bare kjøre trubadurer et par måneder, og når dere da har opparbeidet dere litt penger etter overskudd, så arragnerer dere noen kule konserter. For da har dere både råd, OG folk er utsultet på bra musikk. Omvendt psylokogi :)

La være å gi folk det de ikke vet de vil ha en stund, så går det forhåpentligvis opp for de hva de går glipp av eller tar for gitt

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer jeg til å protestere!

Jeg har såvidt rå til cd'er nå !

og jeg mangler maaange ! Prøver å ta igjen på nice pirce osv.. Men blir de hevet så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en cd for 250,- her om dagen. Det var rikitgnok 2CD + DVD, men dyrt.

Aina - Days Of Rising Doom - The Metal Opera

Ganske tøff CD, egentlig. Mye forskjellig, ligner litt på Stratovarius noen ganger. Litt Nightwish-aktig og noe sympfoni-instrumental.

Men den var litt dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.