Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nye rør til Epi Valve Jr.


enotodden

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Epiphone Valve Junior topp og vil skifte rør i den.

For den vrenger altfor tidlig.

Hvilke rør kan jeg kjøpe for at den skal få bra med headroom? :huh:

Specs(fra manualen):

Input: 1M Ohms

Preamp tube: 1x 12ax7a

Powertube: 1x EL84

Rectifier: Solid State

Power output: 5W RMS

Class of operation & BIAS: Single Ended Class A, Cathode BIAS.

Speaker output: 4, 8 and 16 ohm.

Skjønner omtrent ikke hva det betyr, men det gjør vel forhåpentligvis en av dere ^_^

Bruker forresten Epiphone Valve Junior kabinett 1x12(16ohm), hvis det har no å si.

Takk på forhånd ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare anbefale deg å kjøpe inn et par forskjellig rør. Er jo ikke så dyre skiftet uansett på denne, da den inneholder kun 1 preamprør og 1 EL84. Tviler på om det er så mye å hente egentlig når det gjelder at den vrenger mye.

Hvis ikke rørbytte hjelper no særlig så foreslår jeg at du skrur ampen lavere og heller mikker den opp. Da vil du få en mer "god clean".

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo se litt her: http://www.thefret.net/archive/index.php/t-2742.html

veit ikke om du kommer noe lengere med det, men du kan jo se ^_^

"I have read some place if you swap to a 12AT7 over the stock tubes, you will have that cleaner sound, more head room with about a 40% drop in gain"

eller så er jo alltid Google en god venn=) http://www.mercurymagnetics.com/pages/mainframe.htm

Endret av Ampsheep
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pickups som har lavere output da?

De låter jo mer clean. Men vil tro at de spiller lavere.. Så kanskje det ikke er noen god løsning, eller?

Hvis jeg ikke tar helt feil så bruker han strat ( hvis den ikke er solgt da)

og den har vel i utgangspunktet ikke så høy output?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bytte til 12AT7 rør i preampen er nok lurt. Det er også EL84 rør med forskjellig grad av forvrengning. Prøv å kjøp et EL84 rør med minst mulig forvrengning. Ikke vær så bekymret for BIAS. Snakket med en reparatør som har holdt på siden 60-tallet. Han har BIAS-justert et ganske stort antall amper, men aldri justert BIAS på sine egne amper. Det har gått helt bra. Ingen av mine Marshaller har BIAS justering. Det går bra det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mindre toleranse på dagens rør, enn i gamledager. Da var mange amper bygd uten muligheter til å justere BIAS. Det er heller ikke noen absolutt verdi som BIAS skal justeres etter, bare noen prosentverdier på hvor stor max-effekt det er lurt å ta ut av røra. Mange velger også sin egen BIAS verdi på ampen, for å gjøre den "hottere" eller mer clean. Tror neppe det kan skje noen alvorlige feil bare ved å bytte rør. Du kan også gjøre ampen mer clean ved å justere BIAS ned, men da mister du også volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cathode BIAS.

Takk på forhånd ^_^

På cathode biased amper trenger man ikke å justere bias.

Derfor er det rart at en skriver her at man må justere bias når man skifter rør. Så for å si det vennlig: hvis man ikke VET hva som er rett, så ikke påstå hverken det ene eller andre. For det er folk her, inkludert meg, som baserer seg på at man får riktig info. Og da er det jævlig surt hvis den infoen er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.