Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Innkjøp av utstyr


embedded

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg for å legge penger i noe innspillings utstyr til heimen. Det jeg er på jakt etter er et lydkort (kanskje med program, anbefalte merker?), mic (oppmikking av forsterker), tromme program (ez drummer) og monitorer? Er det noen som har noe/mer å anbefale? Jeg er ikke rundt et strengt budsjett. Jeg har fri fra skole så jeg jobber en del, og jeg kan spare opp, men jeg kan godt holde meg på 10 000 pluss/minus. Jeg vil ha best mulig for best mulig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gi deg noen tips, men lurte bare på noe først. Vil du ha en mikk som bare skal brukes på forsterkeren, eller vil du ha en god "allrounder" som du kan bruke til vokal, kassegitar, forsterker osv? Og kor mange kanaler vil du ha inn/ut på lydkortet? Det er veldig mange lydkort der ute med 2 kanaler inn/ut, men nå er det blitt såpassa billigt med flere kanaler at det er kanskje lurt å investere i det når du først er i gang.. :) Og har du firewire på pc'en din, eller skal det være usb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er greit du spør. Jeg vil først ha en god mic for oppmikking av forsterker, for å så skaffe noe mer for vokal og kassegitar etc når jeg flytter ut, for da får jeg mer tid til å holde på.

Det kan være lurt med flere kanaler, men det spørs om jeg får bruk for det da.. Så lenge det ikke drar ned lydkvalitet og koster unødvendig mye, kan jeg godt legge penger i det. Helst usb for jeg har bare et firewire utak så blir brukt til usb hub :)

Nå som vi er innenfor pc delen... Trenger jeg noen spesiell spesifikasjoner på pcen min? Har 3ghz og 4gb ram, drevet av Vista 64 bit (kan være et problem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel det er greit du spør. Jeg vil først ha en god mic for oppmikking av forsterker, for å så skaffe noe mer for vokal og kassegitar etc når jeg flytter ut, for da får jeg mer tid til å holde på.

Det kan være lurt med flere kanaler, men det spørs om jeg får bruk for det da.. Så lenge det ikke drar ned lydkvalitet og koster unødvendig mye, kan jeg godt legge penger i det. Helst usb for jeg har bare et firewire utak så blir brukt til usb hub :)

Nå som vi er innenfor pc delen... Trenger jeg noen spesiell spesifikasjoner på pcen min? Har 3ghz og 4gb ram, drevet av Vista 64 bit (kan være et problem).

Jeg bruker vista 64bit på Cubase SX3. har et problem med noen feilmeldinger som har med VST plugins å gjøre. Er ikke sikker på hvorfor, men funker fint ellers!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konnekt-kortene er fine. Tror du skal greie deg fint med konnekt 8.

KRK har gode monitorer til fine priser.

Mikking av gitarkabinett kan gjøres med mange forskjellige mikker. Jeg bruker sennheiser e906 for tiden.

Det kan være lurt å kjøre dualboot på pcen din med windows xp professional for audiobruk og vista64bit til alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder oppmikking av gitar-amp, holder det lenge med den gode gamle SM-57. Til vokal/kassegitar bør du ha en god kondensatormic ala noe sånt: http://www.idmusikk.no/index.php?main_page...products_id=818 En kondensatormic krever jo phantom-mating fra lydkortet bare for å nevne det.

Når det gjelder software bruker jeg Nuendo som i og for seg er det samme som Cuebase og synes det funker veldig bra. Bruker Drumkit from Hell plug-in som er bra, men kanskje noe begrenset, og i tillegg bruker jeg GuitarRig 3 plug in til gitar som jeg også synes funker bra.

Edit: M-Audio har også ålreite USB-lydkort

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Hei, OBS, OBS TC-Electronics sine kort virker ikke med Vista 64 (verken konnekt 8 eller 24)..

(de virker kun med Vista 32, ref. hjemmesiden deres)... (usikkert når de kommer med Vista 64 driver, og eller om de kommer i det hele tatt) :angry: De siser de jobber med saken, men ikke nÃ¥r de har tenkt Ã¥ komme med Vista 64 driver..

Dere må må også være obs på at flere leverandører som sier de har driver med Vista 64 ikke holder det de lover.

til eksempel Fokusrite Saffire, sier de kan Vista 64, men har mye bugs, det samme med Focusrite pro 40 som nå er på tilbud til 5000,- Den funker ikke i det hele tatt med Vista 64.

M-Audio har et kort med firewire som funker med Vista 64, men det er ikke et veldig bra lydkort...

Pr. dd. så har jeg ikke funnet et eneste kort som er 100% kompatibelt med Vista 64. (av litt kvalitet)

Tror de venter på Windows 7.???? (utolig Kjipt)

Forøvrig så er heller ikke Cubase 4.1 helt 100% compatibelt med Vista 64, men det er Cubase 5.0 som nå finnes i oppgradering pakke til 1 900,-

Dersom noen har tips om noen bra kort (Firewire) som fanktisk funker med Vista 64 så kom med tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.