Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjær til Floyd Rose


Metalbrain

Anbefalte innlegg

Har fiksa det nå, det var et pes, røyk et par strenger, men jeg fiksa det :lol: Det var et helvete å få grovstemt den, jeg stemte den opp til standard E, men så ble den ustemt, så gjorde jeg det igjen, og igjen, og igjen, så røyk plutselig den tynne E-strengen, det skjedde to ganger, før jeg klarte det til slutt, og floyden ble balansert og holdt seg stemt. Floyd Rose... Blah -_-

Skal jeg lære deg et triks ?

-Plasser et passende objekt mellom underdelen av bakstykket på floyden og utfresingen i gitarkroppens overside, slik at tremoloen balanserer riktig. Jeg har sett folk bruke alt fra en skje til lightere.

-Stram fjærene slik at floyden ikke har noen mulighet til å vippe fremover og ut av posisjon, selv om du monterer tykkere strenger osv. Bakover vil den ikke vippe da den er mekanisk låst grunnet objektet som ligger i klem.

-Monter strenger, stem opp helt uten problemer (husk - broen er nå låst i riktig posisjon)

-Slakk nå ned fjærene gradvis helt til objektet som ligger i klem løsner.

Du har nå en perfekt balansert floyd ! Det hele tar vel rundt 5-10 minutter uten strengeryking og elendighet :)

Jeg har aldri prøvd en tremol-no men jeg synes å huske at den kan låses slik at du bare kan dive ? Vel, da slipper du å bruke et objekt i klem også :) Det er altså ubegripelig lettvint hvis du bare tenker over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vampyro:

Det finnes sikkert mange typer oljer du kan smøre den med, men jeg har brukt WD-40, en sprayboks som har medfølgende tynn slange for å komme til på trange steder. Denne fåes kjøpt på bensinstasjoner og jernvarehandlere. Jeg sprayer overalt på tremoloen. Noen ganger løsner jeg også alle skruer og peller den helt fra hverandre. I alle tilfeller av smøring er tremoloen tatt av gitaren, og jeg legger den i en isboks, slik at jeg ikke søler. Etter at den er godt innsauset, lar jeg den ligge og tørke på tørkepapir i minimum noen timer, slik at alt overføldig olje renner av. I tillegg tørker jeg av alle deler før jeg setter den tilbake på gitaren. Jeg vet ikke hvorvidt denne type olje innvirker på lakk eller wax finish, og anbefaler derfor at man tar tremoloen av gitaren før smøring.

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo Tremol-No, mann!

Jeg fester den slik at den alene holder tremoloen i korrekt posisjon, med fjærene som mild assistanse. Den holder enkelt på tremoloen selv uten strenger.

Lås den i ønsket posisjon.

Sett på nye strenger, stem opp og strekk ut.

Når du nå løsner Tremol-Noen vil tremoloen stikke i en eller annen retning. Juster de to skruene som holder Tremol-Noen til strengene er stemt igjen. Dersom du er litt nøye med at skruene på baksiden stilt likt. Og at stemmina er perfekt. Da har du en perfekt Floyd oppe og går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.