Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjær til Floyd Rose


Metalbrain

Anbefalte innlegg

Morn, skifta strenger på Ibanezen min til noen litt tynnere idag, fra 011-56(tror jeg) Ernie Ball til 011-52 D'Addario, også stemte jeg den opp til standard E, (den har bare vært i drop C før) og da var det noe som skjedde :lol: Den sto rett opp i været. Jau. Så jeg må vel sette inn en ekstra fjær bak, må jeg ikke det? Greia er at jeg bare fikk med 3 fjærer som satt i bak og holdt floyden balansert da jeg kjøpte den, så jeg må kjøpe en fjær til :ninja: Hvor får jeg isåfall gjort det? Hos den nærmeste gitarsjappa? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke skrutrekker... Kan bli stygt, både for gitaren og deg! Jeg ville funnet en skikkelig nebbtang. Da setter du først fast fjæra i plata baki gitaren, og drar den oppi floyden! Funker fjell. Her kan det også være kjekt å ha et godt tak i tanga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler ikke skrutrekker... Kan bli stygt, både for gitaren og deg! Jeg ville funnet en skikkelig nebbtang. Da setter du først fast fjæra i plata baki gitaren, og drar den oppi floyden! Funker fjell. Her kan det også være kjekt å ha et godt tak i tanga :P

Er nebbtang jeg har brukt, men det er et helvete å feste de fjærene fordet. Spesielt den første. Grøss :ninja: Greia er at jeg må ta av floyden regelmessig for å kline litt lipsyl på kniveggene for at driten skal holde seg stemt, så det har nesten blitt en vane, men jeg gruer meg like mye hver gang :ninja: Slitte knivegger på'n serdu.

Ja! Det er et skikkelig godt tips. Har du en floyd som går ut av stemming når du divebomber/pull-uper, (Min gikk ut av stemming når jeg divebomba, så måtte jeg ta en seriøs pull-up for å dra den tilbake i stemming, men etter hvert ble den ustemt uansett, håpløst.) så tar du av floyden og kliner en klump med litt lipsyl, vaselin, eller et eller annet sånt på begge kniveggene, så gjør det underverker for stemmeholdingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker mineralolje som smøring, men jeg tror "nut sauce" er ganske bra saker også -- lipsyl/vaselin inneholder en del vann og blandet med litt svette er det litt uoptimalt mtp rust. Sliping må man være forsiktig med hvis kniveggene bare er "case hardened", altså overflateherdet -- hvis hele eggen er herdet så kan det hjelpe lenge med filing (men bruk en skikkelig fil, eller så bare ødelegger du fila).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med å få på fjærene. Skjønner ikke helt problemet, og du må jo uansett sette på den nye når den er anskaffet. Dersom dette er et problem for deg, anbefaler jeg at du leverer gitaren inn til en reperatør. Dette koster litt, men det må du jo regne med når du ikke klarer det selv.

Endret av nikotro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt problemer med å få på fjærene. Skjønner ikke helt problemet, og du må jo uansett sette på den nye når den er anskaffet. Dersom dette er et problem for deg, anbefaler jeg at du leverer gitaren inn til en reperatør. Dette koster litt, men det må du jo regne med når du ikke klarer det selv.

oida..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morn, skifta strenger på Ibanezen min til noen litt tynnere idag, fra 011-56(tror jeg) Ernie Ball til 011-52 D'Addario, også stemte jeg den opp til standard E, (den har bare vært i drop C før) og da var det noe som skjedde :lol: Den sto rett opp i været. Jau. Så jeg må vel sette inn en ekstra fjær bak, må jeg ikke det? Greia er at jeg bare fikk med 3 fjærer som satt i bak og holdt floyden balansert da jeg kjøpte den, så jeg må kjøpe en fjær til :ninja: Hvor får jeg isåfall gjort det? Hos den nærmeste gitarsjappa? :P

Jeg spør om det opplagte jeg.. bare for sikkerhets skyld. Du har prøvd å skru de to skruene som holder fjærkloen lengre inn i gitarens treverk for å stramme fjærene ? Fjærer får du vel kjøpt mange steder, men vær oppmerksom på at det er tre stivhetsgrader på de. Den stiveste typen har ofte en gul/grønn farge.

Angående det med å montere fjærer så er ikke det så helt umulig hvis du slakker ned strengene, fester fjæren i fjærkloen først og så trekker fjæren på plass i tremoloblokken med en god nebbtang (litt kraftig, men med et ganske tynt nebb)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør om det opplagte jeg.. bare for sikkerhets skyld. Du har prøvd å skru de to skruene som holder fjærkloen lengre inn i gitarens treverk for å stramme fjærene ? Fjærer får du vel kjøpt mange steder, men vær oppmerksom på at det er tre stivhetsgrader på de. Den stiveste typen har ofte en gul/grønn farge.

Angående det med å montere fjærer så er ikke det så helt umulig hvis du slakker ned strengene, fester fjæren i fjærkloen først og så trekker fjæren på plass i tremoloblokken med en god nebbtang (litt kraftig, men med et ganske tynt nebb)

Åja :lol: Kan jo skru den greia lengre inn ja, ok. Gitaren har tromol-no, hvis det har noe å si, men ser nå her at det bare er å skru to skruer som holder fast saken som holder fast fjærene lenger inn i kroppen, så da prøver jeg det før jeg kjøper flere fjærer :P

Tror noen har misforstått litt her, aldri sagt at jeg syntes det var umulig å feste fjærene, det er bare litt vanskelig med den første, for den løsner alltid ut av tromoloblokka også får jeg den i øyet og sånt, udigg :lol: Men å levere den til en gitarreperatør for å feste et par fjærer, det var et meget ekstremt forslag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom meg i forkjøpet der Greener, var ingen som hadde spurt om det opplagte. :-)

Men det kan være en fare for at du må ha en fjær til for å stemme opp et 011-52 til E, jeg må ha en ekstra fjær på en gitar som det d står 010-60 på her hjemme.

Men over til justering av Floyd Rosen.

Du stemmer gitaren opp i E, bare overse at floyd rosen løfter seg for mye.

Når gitaren er sånn noenlunde stemt ser du hvor høyt floyd rosen har løftet seg, så strammer du skruene bak på gitaren slik at Floyd Rosen trekker seg tilbake og står ca. midt mellom der den var da gitaren nå ble stemt og der du vil ha den(på linje med gitarkroppen).

Så stemmer du gitaren igjen og vips så er Floyden på riktig plass(kan være behov for noen småjusteringer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kom meg i forkjøpet der Greener, var ingen som hadde spurt om det opplagte. :-)

Men det kan være en fare for at du må ha en fjær til for å stemme opp et 011-52 til E, jeg må ha en ekstra fjær på en gitar som det d står 010-60 på her hjemme.

Men over til justering av Floyd Rosen.

Du stemmer gitaren opp i E, bare overse at floyd rosen løfter seg for mye.

Når gitaren er sånn noenlunde stemt ser du hvor høyt floyd rosen har løftet seg, så strammer du skruene bak på gitaren slik at Floyd Rosen trekker seg tilbake og står ca. midt mellom der den var da gitaren nå ble stemt og der du vil ha den(på linje med gitarkroppen).

Så stemmer du gitaren igjen og vips så er Floyden på riktig plass(kan være behov for noen småjusteringer).

Dersom du stemmer den i E først, kan du vel ikke stramme skruene til fjærene helt til Floyden ligger parrallelt med kroppen?! Så vidt jeg har erfart, må du slakke strengene litt før du strammer skruene. Dette må gjøres flere ganger helt til du får den slik du vil ha den. Det vil ta litt tid de første gangene, men etter at du har gjort dette noen ganger, er det ikke noe problem. Foreslår også at du lærer deg dette, slik at du kan ta av Floyden for smøring og annet vedlikehold. Floyden trenger dette, og varer lengre dersom du gjør dette innimellom :) . I tillegg kan det hende at du må intonere gitaren (dvs justere lengden på hver enkelt streng). Dette bør du også lære deg, dersom du vil unngå å sende den til reperatør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiksa det nå, det var et pes, røyk et par strenger, men jeg fiksa det :lol: Det var et helvete å få grovstemt den, jeg stemte den opp til standard E, men så ble den ustemt, så gjorde jeg det igjen, og igjen, og igjen, så røyk plutselig den tynne E-strengen, det skjedde to ganger, før jeg klarte det til slutt, og floyden ble balansert og holdt seg stemt. Floyd Rose... Blah -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.