Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hendrix forsterker


lampshade

Anbefalte innlegg

Dette er mulig en ekkel stikkpille, som noen ikke liker i det hele tatt, men tror kanskje at det er riktig å minne om noe her. Du kan ikke kjøpe deg lyden til hr. Hendrix. Det må du øve inn, og det tar tid. Du kan studere teknikker, kopiere akkorder og spillestil, men det kan du ikke kjøpe. Det må du gjøre selv.

Hvis du kjøper den samme drakten som Michael Johnson, den samme underbuksa, de samme skoene og de samme smykkene, klipper håret i samme fasong, så kommer du fortsatt ikke til å løpe 400 meter på 43,18 sekunder. Hva nå poenget med det er.

Hvis Jimi hadde levd i dag, hadde han hørt ut som seg selv på en line6 variax og en billig Behringer- forsterker. Det er den triste sannheten.

er ute etter tips på forsterker og gitar jeg.liker godt soundet til hendrix,derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Bedre? -Nei.. Dårligere? -Nei.. Kulere? -Definitivt! B) Jeg har aldri lagt merke til noe diskanttap når jeg har brukt spiralkabel, men noen sier så..

Og ja! Page-fan til fingerspissa! Page, Hendrix og Iommi! Det er gutta som kan spille. :) Det finnes andre elementer i musikk en god teknikk ;). Selv om man ikke skal kjimse av Hendrix sin banebrytende venstrehåndsteknikk.

Og når det gjelder valg av amp så er det vel ikke noe som låter som et plexi-stack på full gass. Men om det låter bedre enn en AC30 veit jeg ikke. He, he! En AC30 gir deg dessuten muligheter til å spille innendørs også.

helt enig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På gitarfronten tror jeg en Standard USA Strat holder i massevis, men jeg har aldri likt signatur gitarer. Føler at jeg betaler for et navn og ikke for en gitar. Jeg vurderte å bytte min 20 år gamle Standard i en nyere mer fancy modell, men fikk klar beskjed både av en gitarbygger, og av han som skulle selge, at de syns Standarden var den beste Strat modellen, og at det bare var tull å bytte. Et Hendrix stack er dyre greier. Tror nypris lå på 45k. Ser det er et brukt til salgs på Finn for 26k. Tror en Marshall kasse med 30w G12H høytalere, og en god topp vil holde godt. Marshall selger 1959 Super Lead topper som er kopier av de gamle. Finns vel både i JMP varianter med EL34 rør, og i JTM-45/100 varianter med KT66 rør. Det finns også mange gode kloner som låter veldig bra. Har du full Marshall "dilla" som meg, er det selvfølgelig bare ekte Plexier fra 60-tallet som gjelder. Det låter akkurat som det skal, men koster flesk.

he he ja.er klar over at vintage marshaller koster flesk.men låter kanon.standard strat altså.skal prøve meg litt frem finner vell en med rette feelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er det jo en mulighet å gå for hendrix signature stacket på 100watt da.hvor mye vil du si en 97 hendrix strat er verdt.i bra stand i hardcase.kan du eventuelt anbefale andre fender modeller,som gir soundet?
Fender Japan 68 reissue strat og Ceriatone Plexi100 Superlead.

Fender Japan '68 reissuene er reissues av samme gitar som Hendrix brukte (smart måte å slippe å måtte betale for å bruke Hendrix-navnet), og Ceriatone Plexi100 Superlead er en kopi av en Marshall 1959 SLP (som Hendrix brukte).

Er ingen grunn til å kjøpe signatur-modeller hvis du vil ha autentisk, men så er det heller ingen grunn til å ha nøyaktig det samme som Hendrix.

Ingen spiller Hendrix (utenom Hendrix selv da) bedre enn SRV, og han brukte Fender og Tube Screamer, ikke Marshall på full guffe.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig like artig med slike innslag som at en ekstremt dyktig gitarist som Hendrix fortsatt hadde vært en ekstremt dyktig gitarist selv om han hadde spillt på dårlig utstyr. Det som hadde vært sensasjonelt var om noen (Hendrix f.eks.) plutselig mistet sin musikalitet hvis han byttet utstyr. Hvis noen kommer over en slik historie er det viktig at dere forteller det her. Det andre tror jeg alle forstår, og det blir stadig repetert i nye tråder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at Hendrix hadde blitt like bra/det samme uansett utstyr, og jeg bruker latterlig mye penger på gitarutstyr selv.

Sier bare at man ikke må ha NØYAKTIG det samme som Hendrix for å få samme sounden.

Se f.eks på Blackfoot, som jeg selv ikke klarer å høre på fordi sounden (har nok mye med miksen å gjøre også) er så vanvittig dårlig på studio-albumene.

Det ER viktig med bra utstyr, men det er ikke slik at man må ha 100w Marshall plexi og strat med stor headstock for å spille Hendrix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal utdype noe om hvorfor jeg sverger til gamle Plexier, så har ikke det noe som helst å gjøre med å kopier utstyret hverken til Hendrix, eller noen annen spesielt. Men jeg er veldig fasinert av gitarlyden som utviklet seg fra ca '65 og et stykke ut på 70-tallet. Mange av de store gitaristene i denne perioden utnyttet den lyden som var i de gamle Marshallene på en fantastisk måte. (Hendrix var kanske den største) Den lyden ble kopiert av mange andre amp-produsenter på den tiden også. I dag finns det en hel haug amp-produsenter som lever av å lage kloner av disse ampene, og de dyre boutiqueamp-produsentene skryter også av hvor godt de reproduserer plexilyden. Den lyden er min referanseramme for god gitarlyd, og da syns jeg det er mest morsomt med originalene. Jeg har fortsatt ikke kommet over noen andre amper som lyder like plexi som en original plexi. Marshall klarer det heller ikke sjøl på sine handwired utgaver. Det er det samme for meg med Vox amper. Skal det lyde Vox skal det være en original fra 60-tallet. Det jeg har prøvd av nye Voxer syns jeg ikke låter Vox i det hele tatt. Det betyr ikke at nye amper ikke låter bra, men da ville jeg valgt helt andre amper, og ikke amper som prøver å kopiere lyden av gamle amp-modeller jeg kjenner godt, og liker veldig godt.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvsagt lov til, og jeg respekterer det fullt ut, på alle mulige måter, og i alle aspekter av det. Helt ærlig. Kos deg med det, og jeg er sikker på at du har glede av det.

Grunner til at jeg innimellom skriver litt motstridende innlegg, er omtrent like enkel. Noen ganger kommer det spørsmål der folk, og gjerne i aldersgruppen 15 +-5, som lurer på hvordan de skal kjøpe seg lik lyd som en eller annen gitarhelt.

Etter min mening, er ikke din mangeårige "quest for the tone" svaret for så mange andre enn deg selv.

Du har mange år bak deg som gitarist, og uten at jeg har hørt deg spille, tipper jeg du høres helt greit ut på hva som helst, men kanskje aller best på det utstyret du har valgt deg ut etter mange års prøving og feiling. Den erfaringen du har der, kan man ikke kjøpe, uansett om man hettr Gunnar eller Jimi, det er noe man må vokse med, bruke tid på og utvikle.

Generelt sett mener jeg at nNår man begynner å spille, høres man gjerne ut som "hvem som helst", og med årene høres man mer og mer ut "som seg selv". Det avhenger selvsagt av at man er opptatt av å utvikle sin egen spillestil, og ikke ensidig kopiere en eller annen helt, men på et eller annet tidspunkt går de fleste av oss lei av det. Ikke at det er feil, man har gjerne lært masse i prosessen.

For å forsøke å summere opp- det råd man gir til en ungdom med noen måneders fartstid, og fullstappet konfirmasjonskonto, trenger ikke nødvendigvis å være det samme som man diskuterer med en kar på 40+ , med 25 års erfaring og nedbetalt huslån.

Og du- jeg handlet en sånn variax for en stund tilbake. Det er faktisk en veldig morsom sak, som jeg er sikker på at hadde fått deg til å smile bredt hvis du hadde prøvd den.

(Men skikkelig gittar, det er det ikke.. )

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg litt enig med castorfiber her..

Vintage utstyr er en ting, "signatur modeller" og jakten på identisk utstyr er noe annet. Signatur modeller er jo som oftest bare tull i de fleste tilfellene da artistene selv aldri bruker disse gitarene/amp'ene. Det er jo som oftest bare snakk om å lage en mer eller mindre god/eksakt kopi av det artisten bruker og ta seg klekkelig betalt for navnet..

Men vintage ting er aldri feil i min bok i alle fall, så lenge man ikke forventer at alt gammelt skal være spesielt bra eller at det skal gjøre deg til en bedre musiker eller en flinkere kopi'ist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare minne om at jeg også anbefaler å IKKE KJØPE signaturmodeller, men en Standard modell. Anbefaler heller IKKE Å KJØPE originalamp, men en klone eller RI på et classic kabinett. Det er fordi jeg tror at det er godt nok i massevis for de fleste. At jeg lider av en alvorlig Marshall-sykdom klarer jeg ikke helt å skule, men jeg ønsker ikke å smitte noen. Dele litt sykdomserfaring med andre som lider av det samme, gjør jeg derimot gjerne.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare minne om at jeg også anbefaler å IKKE KJØPE signaturmodeller, men en Standard modell. Anbefaler heller IKKE Å KJØPE originalamp, men en klone eller RI på et classic kabinett. Det er fordi jeg tror at det er godt nok i massevis for de fleste. At jeg lider av en alvorlig Marshall-sykdom klarer jeg ikke helt å skule, men jeg ønsker ikke å smitte noen. Dele litt sykdomserfaring med andre som lider av det samme, gjør jeg derimot gjerne.
Det er jo det JEG har sagt hele tiden, så hva var det vi var uenige om?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.