Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hendrix forsterker


lampshade

Anbefalte innlegg

jeg lurer på om noen kan anbefale,en bra forsterker å spille hendrix på.har spilt hendrixs låter på gitar i noen år nå,så jeg lurer litt på 100watt marshall super lead.men,jeg er bekymret for min hørsel,og naboen sin også:).noen som kan anbefale noe som låter like mye hendrix,men ikke fullt så høyt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg syns ikke lyden til hendrix er noe særlig.

I mine ører så funker de fleste forsterkerene. En Vox AC30 funker jo fint til cleans. Men vil du ha Marshall, så holder 50watt i massevis i alle sags sammenheng

okay,skal gjøre et forsøk med vox AC30.takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk spiralkabel! ;)

Faktisk hørt at han foretrakk spiralkabel live for å kutte litt diskant.

spiralkabel!!okay,er den bedre en vanlig kabel??kunne ikke vært mye diskant han kuttet.synes hendrix skjærer gjennom det meste.jimmy page fan eller??er selv stor zeppelin fan.prøvde å spille whole lotta love,med fuzz face på max.det låt meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden til Hendrix er noe særlig når det er han som spiller, akkurat som med lyden til Dimebag. Han er en av mine desiderte favorittgitarister, men lyden hans i seg selv er egentlig noe dritt.

*vente på at tone-ligger-i-fingrene-diskusjonen skal starte*

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. Jojo For all del.

Han er en svæær inspirasjon både for meg og de fleste gitarister.

Han var kanskje revolusjonerende med spillingen sin og muligens utstyret. Men med dagens teknologi så syns jeg at du får mye bedre lyd enn det der.

My opinion. Orker ikke en sånn langt debatt på 10-20 sider som på strenge og tone-tingen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendrix spilte mest på diverse Super lead amper som han hadde egen mod på. I noen sammenhenger foretrakk han Super Bass som er litt rundere og ikke så spiss. I studio brukte han Fender amper på en del clean partier, og noe lead, men det er vel ikke Fender lyden han er kjent for. Det jeg har lest om Hendrix amper har stort sett handlet om 100w Plexi Marshalls, og diverse effekter som f.eks. Fuzz Face, octavider, Leslie kabinetter o.s.v. Skal det låte Hendrix er det selvfølgelig en gammal Plexi som fikser den lyden best. I dag er det jo også brukbare muligheter til å dempe lyden, hvis du ikke skal spille utendørs på Valle Hovin uten oppmicking. Jimi Hendrix stacket er en kopi av Hendrix sin JTM-45/100 Super Lead med Hendrix modder og tilhørende pinstripe kabinetter. Senere spilte han på Marshall JMP 100wattere. Jim Marshall regner Jimi Hendrix for den fremste ambassadøren av Marshall amper. Da skal ikke Hendrix spilles på Vox AC30.

Edit: Hvilke innspillinger er det gitaren hans lyder dritt på (da sammeliknet med andre innspillinger 66-70)?

Ps. Jeg har aldri klart å få noen tone ut av fingrene mine. Jeg har prøvd, men det er helt stille.

Tonene jeg lager kommer fra gitarer, amper og effekter.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sammenlignet jeg ikke lyden hans med andre lyder fra 66-70.

Han var kanskje revolusjonerende med spillingen sin og muligens utstyret.

Jeg mener at de fleste gitarister nå for tiden låter bedre lydmessig . Men med tanke på tid og epoker, så syns jeg han er den beste i sin tid. Og svært få har gjort så stort framgang i gitar som han gjorde i forhold til tidsperiodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.