Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Min nye Strat trenger litt hjelp


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Merkelig at jeg ikke har snublet over dette forumet før nå, men ja jeg trenger litt hjelp :rolleyes:

Har nylig oppdaget gitarens gleder, og har derfor kjøpt meg el-gitar etter et par år med casual playing på en akustisk fender. Kjøpte meg en helt ny Fender Strat Mexico, for jeg synst den hadde så fin lyd og gode spilleegenskaper. Er fortsatt glad i gitaren, men perfeksjonisten i meg har funnet noen flaws jeg håper dere kan tipse meg om å eliminere. Jeg tør ikke gå i gang å skru noe særlig selv før jeg vet litt mer.

1. Når jeg spiller noter på bånd nr 1, buzzer strengene uforskammet stygt, spesielt på de to tynneste strengene. Har prøvd smått å stille action, men har ikke ført til noe positivt.

2. Dette er vel den mest irriterende feilen jeg har funnet: Det skal ikke så mange bender til på de tynneste strengene, for at strengene rett og slett blir ustemte. Dette kan da ikke være normalt? Har de 09 strengene som fender strater originalt kommer med. Hadde kanskje 10-strenger hadde ordnet problemet mitt?

Trodde jeg hadde en nummer 3 også, men glemte den, hehe. Men takker for alle svar og håper jeg slipper å levere den inn. Han jeg snakket med i Bergen tok 500 kr timen for oppsett. Tror ikke gitaren er satt opp etter at den forlot fabrikken. Fikk en superknall demonstrasjon i butikken though.

Please Gitarnorge, help my guitar!

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Dette er vel den mest irriterende feilen jeg har funnet: Det skal ikke så mange bender til på de tynneste strengene, for at strengene rett og slett blir ustemte. Dette kan da ikke være normalt? Har de 09 strengene som fender strater originalt kommer med. Hadde kanskje 10-strenger hadde ordnet problemet mitt?

Om strengene er helt nye, dvs uspilte, så kommer de til å bli ustemte til du har "dratt litt i dem". Om gitaren hang på hylla og strengene er godt innspilt så er ikke dette normalt. Da kan det jo være alt fra tremolo som er helt på jordet til stemmeskruer som ikke sitter ordentlig. Strengetykkelse har ikke noe med det å gjøre. Så om dette problemet fortsetter så burde du ta den med tilbake til der du kjøpte den og få dem til å se på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de lyseste strengene blir ustemte er høyst sannsynligvis på grunn av at nut'en (oversadel - den blokken strengene ligger i ved første båndet) En nut med dårlig filte spor (dybde, form og bredde) fører til alt fra buzzing til at strengene henger seg opp og dermed gjør gitaren ustemt. Også strenge treet for de to tynneste strengene kan gi problemer, samt dårlig strenging. Prøv å smøre sporene i nut'en med knust "bly" fra en vanlig blyant, dette kan ofte hjelpe.

Buzzingen på førstebåndet kan også skyldes nut'en, men er kanskje en kombinasjon av nut, litt ujevne bånd og en dårlig setup. Noe strengeklirr må man regne med på rimelige gitarer, men det er ofte slik at det ikke høres så godt gjennom pickup'ene som når du spiller uten forsterkning.

Jeg ville ha levert inn gitaren der du kjøpte den og fått utført en skikkelig setup jobb hvis det ikke er gjort. Mexico fendere trenger alltid det.. De eventuelle 500 kronene (hvis gitaren ikke er ny, da bør du få det gratis) er det vel verdt å betale for å få en gitar som er mye bedre å spille på. Hvis butikken ikke klarer jobben, får du finne en flink gitarteknikker/reperatør i ditt område.

Folk snakker alltid om dårlige stemmeskruer, men nut'en er løsningen på 90% av alle problemer med en gitar som ikke holder stemmingen etter min erfaring.

tykkere strenger vil nok ikke løse problemene dine, heller tvert i mot.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den helt ny i august, så jeg får dra den med hjem. Kjøpte den ikke i Bergen, var bare innom og lurte på prisen. Er litt kjipt å måtte dra med seg gitar på buss og ferge, men sånn er det. Kan ringe butikken og høre om de gjør det gratis. Koster jo litt svette å bære den hjem:P

Men når det gjelder blyant på nuten, må jeg ta av strengene først da? Må ha alt inn me teskje jeg :blush:

Takker for veldig hjelpsomme svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en vanlig nykvæssa blyant. Fungerer kjempefint. Veldig stor forbedring, og noe du bør prøve før du prøver dyrere løsninger. :) Hvordan strengene er festet på stemmeskruen kan ha litt å si. På gitarer uten strengelås foretrekker jeg å låse strengen under seg selv.

Gjennom hullet, rundt og under strengen, opp. Når du stremmer strengen er tanken at strengen skal bli liggende under seg selv, og dermed bli låst. Mange runder med streng rundt stemmeskruen er ikke nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får i allefall teste det med grafitt da;) Og heller ta den med til selger om det jeg ikke blir fornøyd.

Anser spørsmålene mine som besvart jeg da. Takk for hjelp. Glad jeg fant dette forumet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En annen mulighet er naturligvis å stikke innom ei gitarforretning i nærheten av der du bor, og la dem gå over hele gitaren. Tipper det koster mellom 300 og 500 kroner, inkludert strenger. Om jeg hadde følt at det var mer å hente på oppsett, hadde jeg gjort det uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en vanlig nykvæssa blyant. Fungerer kjempefint. Veldig stor forbedring, og noe du bør prøve før du prøver dyrere løsninger. :) Hvordan strengene er festet på stemmeskruen kan ha litt å si. På gitarer uten strengelås foretrekker jeg å låse strengen under seg selv.

Gjennom hullet, rundt og under strengen, opp. Når du stremmer strengen er tanken at strengen skal bli liggende under seg selv, og dermed bli låst. Mange runder med streng rundt stemmeskruen er ikke nødvendig. :)

Jeg går uti fra at du mener låsemekanikk,, dvs stemmeskruer med låsing. Jeg har kjøpt flere forskjellige typer hos http://stewmac.com/.

Sjekk ut disse:

Schaller: http://www.stewmac.com/cgi-bin/hazel.cgi?a...mp;CURRENCY=NOK

Sperzel: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,...zel_Tuners.html

Planet Waves: http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,...r_Machines.html

Det er helt sikkert mulig å få tak i dette i Norge også. Spør din forhandler om låsemekanikk (altså stemmeskruer som kan låse strengene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.