Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Raskhet.....


Kramer

Anbefalte innlegg

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

La meg bare få rette opp i et par ting:

1. Speed test'en i Total Guitar var reinspikka bullshit. Ja, Vai spiller 21 noter i sekundet i The Riddle, og alle andre på listen spiller i nevnte sanger så fort som listeplasseringen tilsier, men DET INKLUDERER LEGATO, TAPPING, TREMOLO PICKING, ETC.

Jeg kan spille rundt 30 noter i sekundet med visse legato-licks, og tapping gjør det enda lettere. Det at Vai spilte 21 noter i sekundet er ingen stor bragd, og han er IKKE verdens raskeste for det.

2. Marcus Paus' rekord var på 46.66 NOTER I SEKUNDET. Guiness' Book of World Records hadde det skrevet ned som 466.6 noter i sekundet - guess what... TRYKKFEIL! Ja, 46 noter i sekundet er ubegripelig raskt, men så mye som han øvde i forkant av rekordforsøket er det ikke umulig. Dessuten er det høyst sannsynlig at det ble målt et betydelig høyere antall "noter" enn det han egentlig spilte, med tanke på støy og plekter-attack, men jeg har hørt klipp av karen, og rask som fanden var han likevel. Dette var forresten ALTERNATE PICKING, og spør du meg er dette den eneste teknikken som bør gjelde når du måler slike fartsrekorder. Ikke én av gitaristene på Guitar Techniques' liste kan spille særlig hurtigere enn 14-15 noter i sekundet max med alternate picking.

3. Yngtchies liste over raskeste gitarister ser mer rimelig ut, spør du meg. Kan ikke si meg enig i Herman Li, men bortsett fra det ville jeg vel rangert dem omtrent slik (dette går ikke på "beste gitarist", men simpelthen på raskeste gitarist - uten slurv):

1. Shawn Lane (Paus og Fareri blir for slurvete for meg)

2. George Bellas

3. Rusty Cooley

4. Stephan Forté

5. Todd Duane

6. Michael Angelo Batio

7. Ron Thal

8. Al DiMeola

9. Michael Romeo

10. John Petrucci

Og NEI, teknikk er ikke alt. Det er viktig for dine evner som gitarist, men har ingenting å gjøre med musikk. Husk det, denne tråden er bare for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gitarblader gir jo ut bare bullshit uansett... jaja...

så har vi diskusjonen om alternate vs speed/economic....

Paus hadde rekorden.. har ikke fulgt med siden...

jeg så han på tv når han satte rekorden...

og det var jo bare bullshit han spilte...

over verdens raskeste/mest tekniske.... det går ikke å lage en liste..

bare en idikasjon over de intrykkene en har fått av gitaristene....

synes denne posten blir det samme som å spørre om verdens beste

gitarist.., ren bullshit... alle har sin personelige favoritt... men ingen

kan ha rett... (for alt jeg vet så sitter det en fyr på et soverom og spiller

70 noter i sekundet... vet forresten om flere virkelige kjappe gitarister

som kun driver på i hobby basis.. noen av de kunne faktisk hamle opp

med enkelte av de nevte gitarister i hastighet(komposisjon er noe helt

annet... men men... ))

på tide å sove... reiste fra amsterdam i morres.. og har vært på byen etter jeg kom hjem.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter du plekteret på høykant og treffer et 'krampepunkt' så raser det godt fra seg. Treffer du strengen tolv ganger i løpet av ett sekund er du oppe i 24 toner, da plekteret spretter opp igjen...

Sant nok, den gitaristen som er mest kjent for denne "teknikken" er nok Francesco Fareri. Ekstremt rask gitarist, han innrømmer til og med at fart er det viktigste for han. Selvfølgelig, det høres grusomt ut når han spiller, han har en helt grusom vibrato og phrasing, men fort er det jo. Desverre fører en slik type picking, såkalt "elbow-picking", til muskeltretthet, og man kan etterhvert utvikle alvorlige muskel-lidelser.

Rusty Cooley er en annen kar som spiller fort, men han er allikevel mye bedre enn Fareri. Veldig god teknisk, men sangene han lager er søvndyssende kjedelige. Stygg lyd har han også, kan ikke si jeg nyter å høre han spille.

Men Shawn Lane er nok det beste utgangspunkt hvis man vil ha raskt gitarspill, men også gode låter og god lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ikke glemme Satriani med denne teknikken. I tillegg at han kanskje brukte den 10 år før noen hørte om Fareri. Jeg har hørt litt av Fareri, og det er kjapt.

Shawn Lane har sikkert mye bra. Har ikke hørt så mye. Men jeg sverger til Ron Thal, det er en grunn til at jeg har alle platene hans. Passer meg utmerket! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shawn Lane har sikkert mye bra. Har ikke hørt så mye. Men jeg sverger til Ron Thal, det er en grunn til at jeg har alle platene hans. Passer meg utmerket! :D

Ron Thal er knall, det var faktisk Marcus Paus som anbefalte han for meg. Hvis du vil høre noe bra Shawn Lane, så burde du lytte litt til Powers Of Ten. Sinnsykt bra Fusion-skive, masse genialt gitarspill der.

Hvis man vil prate med Cooley, Fareri, og mange av disse karene, så er de ofte online og svarer på spørsmål her: www.theshredzone.com. Fareri er faktisk en veldig hyggelig kar, skryter aldri av gitarspillet sitt og er generelt veldig ydmyk. Men han er Italiener, så engelsken hans er ikke så veldig bra. Men både han og Rusty Cooley er vel verdt å ta en prat med, de er greie folk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte Ron Thal på Vai chat flere år tilbake. Hyggeligere fyr har jeg sjeldent snakket med. Morsomt å få masse utrolig bra tabs til deler av låter, selv om det ikke er så enkelt å spille.

Nei, men det er jo gøy å prøve, selv om det er vanskelig. Det hender jo at man snubler over noe man kan bruke i sitt eget gitarspill.

Selv bruker jeg sjelden tabulatur, jeg foretrekker å lære ting på gamlemåten. Satt og spilte masse klassisk i går, kopierte fra kjente stykker av Bach, Händel, og de gutta. Ganske gøy, nydelige melodier som man kan bruke som inspirasjon til egen musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste gitarist er en smakssak, men raskeste gitarist kan definitivt måles. Ikke at de to har noe som helst med hverandre å gjøre...

Her er en annen virkelig rask kar, medlem på Petrucci-forumet (der jeg og Yngtchie vanker), og han er bilmekaniker!

www.dannyjoecarter.com

Denne karen er raskere enn de fleste virkelig store shred-heltene, og har bare gitar som hobby. Dette viser bare at både teknikk og musikalitet er viktige ferdigheter, men fullstendig uavhengig av hverandre. Du kan være mye raskere enn Vai uten å være en brøkdel så god...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en annen virkelig rask kar, medlem på Petrucci-forumet (der jeg og Yngtchie vanker), og han er bilmekaniker!  

www.dannyjoecarter.com

Denne karen er raskere enn de fleste virkelig store shred-heltene, og har bare gitar som hobby.

Dannyjoe er en skikkelig grei kar, han er faktisk registrert på forumet mitt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg altså kjøpt ca 16 tolv-strengere, kappet av halsen og satt alle halsene på ei felles fjøl, så alle halsene sitter tett i tett... Og en kjempe stol holder alle strengene på plass...

Nå skal jeg sette meg på mopeden (må vel først trimme den...), holde hånda over strengene mens jeg kjører på og slår alle verdensrekorder! ¨

For det med fart er siiiiiiinnsykt viktig!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.