Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skifte fra EL34 til 6CA7


Deformed

Anbefalte innlegg

Hallais!

Skaffet meg en brukt Überschall nokså nylig, og må si den låter knall! Ulempen var at den daua etter ca. 2,5 time med bandøving. Jeg skal skifte rørene for å se om ikke det kan ordne problemet, hvis ikke skal selger pent få den tilbake mot refundering.

Da er tingen: jeg er selvsagt tom for EL34 akkurat nå, og det tar jo noen dager å få tak i. Jeg har derimot en EH 6CA7-quad som egentlig skulle i elmwooden, men de burde jo funke her også. Bogneren har mulighet for biasjustering "on the fly", men vet ikke helt hva jeg skal mate disse rørene. EL34 skulle visst ha typisk 25mA, og av det jeg har funnet på google ser 6CA7 ut til å ha lyst på ca. det samme. Har også en quad 6L6GC liggende, noen som vet hva jeg kan mate dem?

Endret av Deformed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL34, 6550, KT88, KT66, 6L6GC og 6V6 bruker samme sokkel, men trenger litt forskjellig tomgangsstrøm for å fungere. Litt avhengig av spenninga på forsterkeren, men ved 580 volt, slik det ser ut til at uberen kjører, trenger EL34 ca 25mA, mot ca. 20 på 6L6GC (ifølge http://www.diyguitarist.com/Images/BiasChart-6L6.jpg). Klarer fortsatt ikke å finne oversikt på 6CA7 da, men på noen tabeller står det EL34/6CA7, så da går jeg ut ifra at de trenger ca. like mye.

Endret av Deformed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øret? Hehe, jeg stoler dessverre mer på multimeteret :P Med EL34 leste jeg av mellom 25 og 28mV = tilsvarende mA. Med 6CA7 fikk jeg 50-53mA - men det stod på eska til rørene:

tube type EL34/6CA7

plate voltage 400V

bias voltage -36V

plate current 50mA.

Det må jo være midt i blinken? Überen kjører visst 530 volt, såvidt jeg klarte å google.

Vet ikke om jeg merket så ENORM forskjell på rørene, og fra JJ EL34 til EH 6CA7 burde det jo være et eller annet... littegranne smoothere i toppen kanskje, men ikke mer enn at 1/20 omdreining på treble hadde jevnet det ut. Vi ser, hvis ampen klarer hele øvinga neste gang er det godkjent.

Noen som har ideer om hvorfor ampen sluttet å lage lyd, forresten? En kompis (kaller han kompis, faren til en barndomsvenn. Nærmer seg 60, elektroingeniør og glad i forsterkere) mistenkte et overbelastningsvern som leder signalet til jord hvis det blir for mye. Hadde dog vært mongo hvis en forsterker til 25 lapper ikke klarer å ha volumet halvveis oppe ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.