Web Analytics
Jump to content

Fret leveling


Mytola
 Share

Recommended Posts

Denne guiden her, og to andre jeg har postet her, er skrevet av en bruker på Harmony Central sitt bassforum (HCBF), nemlig "Kindness". Han har veldig gode tekniske kunnskaper om både basser og forsterkere, og er en av de største bidragsyterene på HCBF når det gjelder spørsmål/svar om disse temaene.

Er det noe dere lurer på, så er det bare å fyre løs i tråden. Vil dere stille han spørsmål direkte, er det bare å registrere seg på Harmony Central-forumet og sende han en PM der.

Original URL til guiden:

http://acapella.harmony-central.com/forums...d.php?t=1709179

Kindness’s Fret Leveling and Crowning Thread

First, the tools:

Left to right:

1. I use a straightedge long enough to see the relief (or lack thereof) in the neck. I now use a 24” steel precision straightedge long enough to see the relief (or lack thereof) in the neck:

http://www.leevalley.com/wood/page.aspx?c=...cat=1,240,45313

2. I use sandpaper in several different grits (I usually use 320 and 500) and 0000 steel wool. The steel wool I use is oil free and this is the only source for oil free steel wool that I am aware of: http://www.lmii.com/CartTwo/thirdproducts....ader=Steel+Wool If you are only using the steel wool for fret work, there is no real need for the oil free, but I like having it around for all the other work I do on instruments.

3. I use a fret crowning tool. I use this one, the 300 grit: http://www.stewmac.com/shop/Fretting_suppl...Fret_Files.html It is the one substantial investment required to do this work. There are other crowning files out there.

4. I use a flat file/rasp. I use a lathe cut file. This type of file tends to leave fewer chatter marks that need to be sanded out later in the process.

5. I use a black Sharpie.

6. I use some sort of guard to protect the fretboard (you can use blue painters tape or other materials). Here is what I use: http://www.stewmac.com/shop/Fretting_suppl...ard_Guards.html

7. In some situations I use a fret beveling file (not pictured). This is the one I use: http://www.stewmac.com/shop/Fretting_suppl...ling_Files.html

Now, here is the technique.

First, if I am working with a bolt on neck, I remove the neck for ease and to prevent the body from being covered in the mess that is about to be made. Especially the pickups, since the filing process will create lots of metal shavings that will be attracted to the pickups. If you don’t remove the neck, cover the pickups. Seriously.

The next step is to flatten the relief of the neck. Dead flat. Use the straight edge to make sure you’ve got it. Let it sit for a bit, check it again. You don’t want to make the effort of leveling the frets without the neck itself being level.

IMG_6940.jpg

For those of you that aren’t familiar with your truss rods, tightening a truss rod causes the neck to bow backwards and loosening the truss rod allows the neck to return to its “natural” position. In most cases, if you instrument was properly set up when the process started, you will not need to adjust the rod much at all.

Next I take my Sharpie and blacken the crown of each fret.

IMG_6943.jpg

Then I pull out my flat file and begin leveling. I start with long, scattered strokes along the length of the neck. The file immediately takes the black off the crowns of any fret high spots. It passes directly over the low spots. You can see in the pictures below, the 2nd fret is much higher than the 1st fret. Accordingly, it will take more filing before I can remove the black from the crown of the 1st fret and it will take more work to recrown the 2nd fret when the time comes.

If you are using a two sided flat file, figure out which side is convex and which is concave using your straight edge. These files simply aren't made to tolerances tight enough to be perfectly flat. When leveling, it is better to err on the side of slightly convex.

IMG_6946.jpg

IMG_6947.jpg

IMG_6948.jpg

You will notice in that last set of pictures that I have protected the nut by covering it with painters tape. I do this just in case I slip with my file and hit the nut. It’s better to be safe than sorry.

I continue to file away slowly and carefully to remove the minimum amount of material needed to level the tops of the crowns. You should be careful to not dwell too long on any portion of the neck such that you eliminate the radius of the fretboard or you file away the fret ends more than the middle. It’s easy if you just pay attention, but if you daydream you might lose a little too much fret material.

You are level once the crown of each fret has had its black removed. You can really see how much more material had to be removed from the 2nd fret than the 1st. As a result, the 2nd fret has a real flat top that will take some work to recrown.

IMG_6949.jpg

Next come the crowning. Re-blacken all of the frets and pull out your crowning file.

IMG_6950.jpg

You use the crowning file to work each fret back into a perfect crown. You do this by filing with the crowning tool until the black on the frets is narrowed to a thin straight line across the top plane of the frets. This is hard to see, even in the close up. Look closely and you will see a faint black line directly on the crown and two silver lines on either side of the black. The black line is the only portion of the fret that is still on the plane with the other frets. The narrower you can make that line, the better the crown.

IMG_6952.jpg

IMG_6953.jpg

If you over file any of the frets and remove all of the black, you have taken that fret below the plane the rest of the frets occupy and you need to start the leveling process all over. No sense in crowning frets that are no longer level.

Once you have all of the frets leveled and crowned, it is time to polish out all of the chatter marks from all of the filing.

IMG_7185.jpg

I re-blacken each of the frets and start with 320 grit paper. I tear off a small piece and place the fretboard guard over the fret to expose the fret, but protect the board. Then I sand using my finger tip as the backing of the paper. The finger tip is soft enough to form to the shape of the fret crown without flattening out the crown. Conversely, a sanding block would completely destroy the carefully attained crown.

I sand until I have removed all of the chatter marks that can be removed with that grit of paper. Then I re-blacken and move to the 500 grit paper. Again I sand until the chatter marks are gone. In both cases, the black marker gets into the chatter marks such that the first pass of the sandpaper cleans off the vast majority of the fret crown, but the black will show you where additional sanding is needed. This is very detailed work. You need good lighting and good eyes.

Last, I pull out the steel wool and polish the frets until they gleam. This is the only stage of the process where you can’t over do it. The steel wool will not appreciably destroy the fret height, but it will make those frets shiny.

That’s it. At this point you should have frets that rival those of the most finely tuned instruments.

On a related topic, if the fret ends have sprouted from the fretboard such that they are protruding along the side, take your flat file and remove the ends that are sticking out. Then go back and use the bevel file to re-bevel the ends. If you prefer nice crispy ends, the bevel tool is the last step. However, if you prefer rounded ends, you need a small end file, such as this one http://www.stewmac.com/shop/Fretting_suppl...ssing_File.html that you can use to round over the ends. Any beveling, rounding or other filing can be cleaned up with sandpaper and steel wool as described above.

Håper guiden kan hjelpe folk med å få satt opp bassene sine skikkelig selv. Det er enorm forskjell på en dårlig- og en godt opsatt bass!

Igjen, er det noe dere lurer på, så er det bare å fyre løs i tråden. Vil dere stille han spørsmål direkte, er det bare å registrere seg på Harmony Central-forumet og sende han en PM der.

Ta gjerne en titt på en av de andre guidene:

Setup av bass

Matching av bassforsterker og -kabinett

Link to comment
Share on other sites

Guest Thunder Fingers

Akkurat... Dette her skal heller få bli en av de få tingene jeg skal betale noen for å gjøre når nødvendigheten kommer :P Men bra at du kommer med det Henrik!

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

    • Godt tenkt! Ofte fint å bli kvitt en del ting "rimelig" så lenge andre kan gi det et nytt liv  
    • Jeg studerer nå på lyd og musikkproduksjons-linjen i Oslo. Jeg har en del ting å si om linjen, men hovedsakelig er det det at: - Nivået på de andre elevene suger, som er veldig dumt når ALT man får er gruppeoppgaver. (altså ingen en til en undervisning.) Dette har jo selvsagt å gjøre med at det ikke er noen krav for å kunne gå der (Noe jeg syns de burde endret på). Du ender mest sansynelig opp med å gå klasse med mange kriminelle som stjeler utstyr og så stikker av når skolepengene skal betales en måned etter at du starter - anbefaler IKKE å gå der om du gikk musikklinjen, da lærer man ikke noe nytt (unntatt tekniske greier). Det er ille fordi man kan ende opp med å vite mer teori enn lærerne der. Igjen også, ikke verdens beste lærere. Når du først har en god lærer, så trår de til permisjon fordi dems egt. jobb ble viktigere og de ditcher på Noroff i et halvt år. - Det er DYRT! Å ta en bachelor der krever at du ender opp med 400k i lån. Dette er ikke i beregning med de 120k EXTRA  hvert år for å ha et sted å bo og penger til å leve. Jeg tenker nå bare å ta ett, men ender fortsatt opp med 120k i lån, pluss 120k i å ha bodd ett sted. - Lokalene er fine og lyd-utstyret du får leid er ganske nice, så det er nå det. Hvis du er flink til å bruke studiene selv og lærer deg selv mye på tiden, som ikke har undervisning, så kan man få noe ut av det. Men igjen- nå tror jeg egt. ikke Noroff er så veldig imponerende å ha på CV-en sin, grunnet det ugudelige ryktet skolen har. Jeg så mye reklame om at skolen garanterer jobb før ferdig skolegang, men ingen av disse kan gjelde lyd og musikkproduksjon. Det kan bare ikke være. - Man kan utnytte lokalene og ta betalt for å spille inn for enkelt personer. Noroff lærerne bryr seg ikke litt, for de oppfordrer deg faktisk til å ta med andre musikere til å spille inn musikk. Men dette innebærer at du klarer å få kontakter og folk som kan tenke seg dette. Jeg sliter med kontakter, nå som Oslo er en helt ny by for meg. Kjenner jo ingen her. Jeg satser på ordentlig studier neste år, på musikkhøgskolen eller UIO. Begynte bare så jeg hadde noe å gjøre på dette året, ettersom jeg var får sen å bestemme med på høyere studier etter fristen gikk ut.  Konklusjon- Noroff lyd og musikk- er bare sykt dyre lokaler man alltid har tilgang på, og lite til ingen læring- hvis du gikk musikklinjen.
    • Ok. Tusen takk før svare. Legger den ut for 800kr så får den forhåpentligvis et nytt hjem😁
    • Du bør nok ikke ha veldig høye forventninger. Ser det ligger et par ute på danske sider, samt noen nettauksjonssider har solgt. Prisene ligger på godt under 1000 danske.
    • Hei. Er ny her inne så det er mulig jeg legger dette ut i feil forum. Men det jeg lurer på er hva verdien på en gitar jeg har arvet er.  Merket er Santana å model nr er 1570 laget i Japan. Ingen synlige skader så pent brukt. Kan absolutt ingen ting om gitarer sjenerelt så ønsker å selge den til noen som kan ha bruk for denne istedenfor at den skal samle støv legger ved et bilde av den.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.