Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg vil lære å spille gitar


dj-vega

Anbefalte innlegg

Semi-akkustisk er en fornorsking av "semi acoustic," som er det de kaller halvakkustiske gitarer på engelsk.

En halvakkustisk kan absolutt høres OK ut uten forsterker, men har fortsatt ikke hørt noen som kan sammenlignes med en "ordentlig" akkustisk gitar. For meg er poenget med halvakkustiske mer at de har en annen karakter når de er plugget inn en en vanlig "planke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skulle gå for akustisk, så kan jeg si deg at forskjellen mellom en nylonstrengsgitar og en stålstrengsgitar er ganske vesentlig.

Nylonstrengeren er lettere å spille på for en nybegynner, men låter ikke like fett som en stålstrenger med mindre du bruker den til sitt bruk da, som er klassisk gitar. En stålstrenger kan igjen kanskje bli vanskeligere enn en el-gitar å spille på, men er absolutt mer kos, spessielt hvis du skal bruke den i barn og ungdom sammenheng, da tenker jeg mest på slikt som er mer allsangvennlig.

Som sagt, styr unna mini-forsterkerene, skal du ha noe som kan gå på batteri så gå for Roland Micro-Cube.

Hvis du går for elektrisk, så ville jeg personlig heller sett på Ibanez enn Epiphone, disse har generellt sett tynnere hals og personlig så ville jeg si de er bedre å spille på. Igjen føler jeg for å nevne at de billigste modellene til Epiphone er billige nettopp fordi de er lagt med billigere deler enn de bittelitt dyrere, og kvaliteten tilsvarer dette.

Når vi ser på akustiske gitarer (stålstrenger) så har som tidligere nevt Ibanez og Yamaha en del, men vil også føye til at Morgan og Cort lager greie akustiske gitarer (styr unna de elektriske fra disse selskapene).

Har en generell erfaring med at de billige stålstrengerene ikke er så gale, liker som regel lyden i dem, og de er greie å spille på.

Har en Morgan akustisk til 2-3000 og er kjempe fornøyd med den, spillemessig og lydmessig.

Endret av Haarball
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe. Jeg har liksom lyst på alle tre tinga.

Siden 3 av vennene mine spiller på Elektrisk så lurer jeg på om det er greiest.

Pappa anbefaler akustisk slik at han slipper å høre all den lyden (selv om det ikke blir et problem)

Jeg skulle ønske det var en plass jeg kunne teste ut en behringer gitar (foreks).

Det blir kansje den billigste løsningen, men det er vel en brukbar måte å finne ut om jeg faktisk kommer til å fortsette?

Desuten så er det vell sånn at vis jeg begynner på elgitar først så vil det bli lettere å spille akustisk etc etterpå?

Takk for at dere tar dere tid til å svare på alle spørsmålene til en kommende gitar spiller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det siste- nei, omvendt.

Hvis du ikke vil høre på oss, og kjøpe det du har mest lyst på, så for all del- det er dine penger.

Vil du:

- lære å spille gitar slik at du kan bruke det i pedagogisk sammenheng- gå for akustisk. Jeg har bare 25 års erfaring med det der, så rådet er kanskje litt tynt, men... :D

- Han noe enkelt og greit som passer til repertioret du skal spille- Akustisk..

- Bli god alene, generelt på gitar, kompe andre- akustisk..

Og så videre. Så får man leve med at andre gitarer er tøffere, kulere, at de andre kule gitaristkameratene dine synes det er ustilig. De spiller kanskje ikke for småbarn i en barnehage? Uansett, stiller du opp med gitar blant femåringer, og drar et par barnesanger så de får synge med, kan det være like mye kick som en en opptreden rent elektrisk.

Tro meg, jeg har prøvd begge deler.

Og så bør du prøve Stagg akustisk i billigskiktet. Det er masse gitar for pengene.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den der, men har prøvd et par billige staggs i den klassen, og det er minst like bra saker som Ibanez og Cort . Du kan ikke gjøre et "feil" valg blant de gitarene, så da kan du gå for det du synes ser best ut.

Sånn bisetning- uten at jeg har noe underlag for det. jeg tror, og understreker _tror_ at du kan få en like bra Stagg- gitar som en gitar fra de andre to jeg nevner. De har et bedre rykte, og velger du Stagg- gitaren, betaler du ikke for ryktet.

Skal også nevne i farten at jeg har spilt på noen få Stagg elektriske, og det er ikke noe jeg nødvendigvis synes er et greit kjøp. Men akustiske har vært bra i forhold til prisen, til dels sjokkerende bra.

Den gitaren der kan du jo koble til forsterker, også, med greit resultat. Bare ikke forvent deg deathmetal- lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke interisert i deathmetal og da mener jeg _IKKE_. Jeg vil spille Country og Pop Punk.

Altså alt fra The Mavericks til Simple Plan. Takkler ikke deathmetal (Går som støy i mine ører, selv om jeg respekterer andres musikksmak)

Godt mulig å velge noe annet en Stagg, men vil ha noe som jeg koble til en forsterker. Noen linker?

Endret av dj-vega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.