Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Jeg vil lære å spille gitar


dj-vega

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst å begynne å spille gitar, ikke bare fordi det ser kjekt ut, men det er jo en viktig kunskap senere i livet, spesielt for meg som skal bli Barn og Ungdomsarbeider. Jeg vil faktisk bruke MINST mulig på dette, rett å slett da jeg ikke vet om jeg har tolmodighet til det. Fikser jeg øvinga så kan jeg altids selge det jeg kjøper nå for å kjøpe noe bedre. Det sies at Behringer sine gitarer ikke er så veldig bra, hvorfor? Behringer er et billigmerke (men det fungerer greit etter min erfaring). Ellers så har jeg Lyst på Epiphone SG-400 evnt Les Paul.

Det er viktig at den Spiller bra, er lettspilt, ser bra ut og ikke minst prisen.

Jeg har selv funnet noen pakker så jeg lurte på hva dere synes om de.

Men bør jeg begynne å spille bass eller vanlig el-gitar?

Men uansett her er "Gitar Pakkene":

Beringer El Toro

Epiphone Spesial Guitar Pack

Louder Gitarpack

Eller har dere noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er viktig for deg, så ville jeg anbefalt å lagt litt mer penger i det, i og med at det hjelper både på motivasjon og spilleglede på den gitaren du får tak i, en annen ting er også at det er lettere å få solgt igjen.

Må det være elektrisk? Akustisk er som regel litt billigere å starte med hvis pris skal bli en diskusjon, og ikke minst som barn og ungdomsarbeider så ville jeg tro at en akustisk gitar var lettere å drasse rundt på og mer allsangvennlig enn en elektrisk alene. En annen ting å poengtere med akustisk, snakker da om nylonstrenger, er at det er lettere å begynne å spille på med tanke på fingrene, og senere når/hvis du skulle få lyst til å gå over til elektrisk, så kan du ikke bare litt mer spilling når du skal prøve ut gitarer og finne den rette, men du har og litt igjen for at du har spillt på en tykk nylonstreng hals.

Den "bruke minst mulig" holdningen tror jeg ikke du bør tviholde på heller, gitar kan være både tidkrevende og frustrerende til tider, hvis du da skulle bare legge vekk gitaren og ikke plukke den opp på grunn av du ikke gidder å bruke tid på det kommer du ikke til å lære noe. Gitar er noe man må gå inn for å lære.

Det var bare et par råd jeg følte for å dele, hvis det er noen som mener det er feil, eller bør korrigeres litt, så kommer det sikkert opp senere i tråden.

Men hvis du allikevel skal holde deg til planen din så kan jeg si min mening her også, men det blir også bare min mening, ikke nødvendigvis hva som er rett for deg. Behringer er et billigmerke nettopp fordi de bruker billige deler, og kvaliteten tilsvarer dertil, ikke at alt Behringer er drit, men jeg tror ikke jeg ville våget å kjøpe en gitar fra dem. Epiphone er et ganske greit begynnermerke og mange begynner med nettopp dette, ikke helt min smak, men smaken er som baken.

Hvis du skal kjøpe Epiphone så ville jeg anbefale å ikke gå for de billigste modellene, en gitar som det virker som faller ganske mange nybegynnere i smak er en Epiphone Les Paul Standard, koster vel rundt 4-5000.

Om du skal spille bass eller gitar er jo opp til deg selv, de fleste går for gitar fordi de tror bass er så mye lettere, og ikke minst så lite fokusert på.

Dette er en myte, bassen er et strengeinstrument på lik linje med gitar og kan gjøres minst like avansert, det er også et fysisk tyngre instrument å spille på med tanke på strenge tykkelse og slike ting. I og med ditt valg med barn og ungdom, så er det kanskje gitar som passer best?

Gitarpakker satt opp av butikker bør ALDRI røres, finn heller det utstyret du har lyst på (gitar, forsterker, kabel, reim, plekter, stemmeboks og gig bag?) og be dem sette opp en pakkepris for deg med dette utstyret, lag så en liste over dette og spør i alle lokale sjapper hva de skal ha for dette som en pakkepris. Prisen varierer EKSTREMT, på utstyr som hadde kostet 12000 fikk jeg tilbud om 11000, 9000 og 8000 av forskjellige butikker første gang jeg handlet el-gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel si Haarball har helt rett her. Min anbefaling er å kjøpe brukt, holde seg LANGT unna Behringer, og ikke kjøpe slike gitarpakker. :)

Bass og gitar er som Haarball sier to HELT forskjellige instrumenter, som kan være like avansert begge deler. Ikke fall i fella som mange gjør, og tro at bass "er en stor gitar med 4 strenger som det er mye lettere å spille på enn gitar" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en akustisk eller en brukt el-gitar. Gitarpakker er bare tull og videresalgsverdien er omtrent ingenting. En brukt gitar kan du som oftest videreselge til samme pris du betaler, dessuten får du en langt bedre gitar.

sjekk finn.no, bruktbørsen på dette forumet og musikkpraksis - http://musikkweb.no/marked/msearch.php?selSubcategory=18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså et kort sammendrag vil være slik?: Gitar tar tid, det er viktig å styre unna de aller billigste modellene, gitar vil være "best" for meg som kommendes barn og ungdomsarbeider, brukt er en god ide, Epiphone fremfor Behringer, finn seperate deler og be butikken om et tilbud og til slutt Akustisk er ofte et bra valg pga Pris og mye mer behagelig å spille på for en nybegynner?

Jeg skal finne to gitarer av elektrisk og akustisk så trenger jeg hjelp til hvilken som er "best" til mitt bruk:

Epiphone SG-400 ELLER Epiphone Les Paul 100 ?

Akustisk: Jack Daniels ^^ eller

Richwood RE-400-WR

Nå er det opp til dere. Vis det blir de mest kostbare så blir det etterhvert, men da får jeg kvalitet.

Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til et par andre her, er jeg "Behringerfan", uten å gå i detalj om det her.

Når det gjelder Behringergitaren, er ikke det en gitar jeg ville ha brukt penger på.

Riktignok har jeg spilt på en som en gitartech hadde brukt en halv dag på "for å se om det gikk an å få gitar av det", og den var abolutt spillbar, men fortsatt en relativt elendig gitar, for å være ærlig.

Jeg synes absolutt du bør satse akustisk, det passer glimrende til slikt bruk du antyder. Skal man "kompe sanger" helt alene fungerer en akustisk gitar minst like bra som en elgitar.

Dessuten er den myee lettere å ta med seg, den trenger ikke strøm, og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det stemmer jo det. Men det er jo mulig å kjøpe en liten marshall forsterker (tenker da på de mini "forsterkerene" på 10cmx10cmx5cm.

De kan jo kjøres på batteri. Men akustisk er jo kos det, men har litt lyst på noe lignendes Raul Malo i the Mavericks bruke bl.a på denne videoen: http://uk.youtube.com/watch?v=-yH_UkqMxZw&...feature=related Dette er jo en Gibson gitar, som ikke bare er lekker men også dyr.

Men jeg har lyst på en med slikt utsende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna de mini-forsterkerene.

Du får en grei Marshall MG, Vox AD eller best av disse: Roland Cube til under 1000kr.

Jeg ville gått fo en akkustisk Ibanez eller Kort siden du har planer om å spille for band og unge, slik som jeg forstår.

Og lære deg akkorder og sanger som går på akkorder.

Ikke vits å spille en lang solo på el-gitar for barn. Da balader og allmennesanger kan være fine å spille på enkle akkorder på gitaren og låter fint på akkustisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En akkustisk gitar lager både mer og bedre lyd enn en slik liten marshall-dings, bare sånn at det er nevnt :)

Ellers vil nok jeg også anbefale en akkustisk stålstrenger til ditt bruk. Den Semiakkustiske du linket til lenger oppe her lager heller ikke alfor mye lyd uten forsterker, så av de to er nok Jack Daniel's'en å anbefale, uten at jeg har noen erfaring med den.

Ellers får du mye bra akkustiske gitarer i en mye lavere prisklasse enn Jack-en. Selv har jeg en Cort til 1400kr som er veldig god å spille på når man får ordentlige strenger på den. (Nye strenger bør alle gitarer få rett etter kjøp om den er ny, mener jeg, da det er mye dårlige strenger som sitter på billige gitarer fra fabrikk). Ellers har også Ibanez og Yamaha gode akkustiske gitarer i prisklasse 2000kr og oppover.

Ønsker deg uansett lykke til med kjøp, og om du bestemmer deg for elektrisk så styr unna de billigste modellene til Behringer og Squier hvertfall. Helt greie gitarer å spille på om du er heldig, men de har en tendens til å miste stemminga ganske fort, noe som virkelig dreper spillegleden! Ellers spiller jeg selv på en Louder til 1500kr, og har gjort det de siste 6 åra eller så, og er egentlig fornøyd med den. Ålreit å spille på, låt sånn halvveis og holder stemminga bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for alle svar. Jeg blir mer og mer sikker på akustisk, men har dere noen råd til noen billige som faktisk er spillbare som er akustiske?

Kjekt vis den har en fin farge også. Like godt JD gitaren, men litt mye å bruke på den vis det kun er for merket du betaler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av en eller annen grunn så klarer jeg ikke å legge fra meg lysten på halv akustiske gitarer.

Jeg har til nå funnet 3 gitarer, en hel akustisk og 1 halv akustisk og en semi akustisk.

Epiphone Halv Akustisk

Morgan Gitar, med gitar stemmer og gitar bag

Richwood Semi akustisk Gitar

Et til spørsmål: Hva er forsjellen på Semi og Halv Akustisk gitar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke så stor forskjell. Semi = half. Tror ordet semester kommer fra semi. Semester betyr jo halvparten av en sesong eller noe sånt.

Ihvertfall er det ikke noe forskjell på de bortsett fra navn og merke og kvalitet.

Hva med en akkustisk gitar med innebygget pre-amp da?

"El-akkustisk"

http://www.sound1.com/portal/asp/produktli...roduktType_ID=2

Gå til sound1.com >> Gitarer/bass i meyen og så går du litt ned og klikker "- Ak./elektrisk under 5 000" til høyre.

Der får du opp blant annet Fender el-akkustisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.