Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

2 topper på ett kabinett!


dBUgH

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Marshall jubilee 100w og en jubilee 50w,

som jeg tenkte å kjøre på en 2 x 12 Marshall 1936 kasse.

Er dette å annbefale, eller vil den ene forsterkeren ødelegge for den andre?

Hvordan kobler jeg dette?

Det sitter i 2 stk 16 ohm elementer i kassa, hva skal impedansen

på forsterkerne stå når man kjører med 2 stk? 4ohm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kabinett er jo egnet til en forsterker så vidt jeg vet.

Du kommer til å sprenge forsterkerene sammen med kabinettene.

Og jeg vil tro at lyden ikke blir noe særlig.

Kjøp en kasse til og kjør ett kabinett til hver forsterker. Bruk en pedal med to outputs.

Input > Gitar

Output 1 - Forsterker 1

Output 2 - forsterker 2

Mange chorus pedaler som har dette. eller prøv med en Y jack.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du deg en amp head switcher er problemet løst. Da kan du stille forskjellig lyd på de to ampene, og velge hvem av dem du vil bruke på kabinettet. Ingen fare for ampene, og fungerer helt utmerket. Det er mange forskjellige produsenter av denne løsningen. Du kan sikkert få kjøpt en brukt. Det var en til salgs her på forumet for en stund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ "Velge hvem av dem du vil bruke" Han vil jo bruke begge.

Hvorfor ikke bare gå for to 2x12 kabinetter og sette de opp på hverandre? Lyden kommer til å bli blandet. Du får akkurat det du vil ha. Å bruke forsterkerene på hver sine elementer.

Uansett om det er 4x12 eller noe annet, så kan du ikke koble to forsterkere til ett kabinett.

Med mindre du vil at forsterkeren skal ta fyr da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går også fint å koble to amper på et 4x12 kabinett hvis det er et stereo kabinett. (som f.eks. alle 300w Marshall kabinetter er) Da skal det ha to separate innganger på 8 Ohm med to høytalere på hver inngang. Da vil oppsettet fungere akkurat som to amper med hvert sitt 2x12 kabinett, bare at høytalerne sitter i samme kabinettet. Jeg forstår ikke helt tanken bak å blende to amper på et kabinett. For å utnytte begge ampene maksimalt, og ha mulighet til å stille lyder som er mest mulig forkjellige, vil en amp head switcher fungere best tror jeg.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt 2x12 Marshall 1936 kabinett, står det i manualen at det går ann å

kjøre både i stereo og mono.

Marshall 1936: 150W, 2x12", mono 8 ohm, stereo 16 ohm

Så da kan jeg splitte det opp i 2, å kjøre 1 forsterker på hver?

(Gunnarpåmo: Det går også fint å koble to amper på et 4x12 kabinett hvis det er et stereo kabinett.)

Påenget er at jeg vil untytte begge amapene.

2 forskjellige amper blandes sammen til 1 lyd.(Det beste fra begge ampene)

For eks: kjøre den ene ampen litt hardere enn den andre osv, for å få en knall lyd.

Mye mixing her.

Jeg vet det er noen proffer som gjør det sånn,

for å skaffe seg en unik lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få blandinga av lyd hvis du kjører en amp inn på hver side i kabinettet. Da kan du også bruke en splittboks hvor du kan velge mellom å kjøre ampene samtidig, eller en om gangen. Bare husk på å micke opp begge sider av kabinettet for at det skal funke i PA eller opptak. Husk også på at du kan ødelegge en høytaler på 75w med 100w ampen din. Å blande sammen signalet fra to amper til et signal før det går til kabinettet har jeg ikke hørt om noen som gjør, men det finns sikkert noen bokser å få kjøpt som ordner det også. Kan godt hende den funksjonen også finns i noen amp head switcher varianter. Problemstillingen pleier å være omvent. Hvordan bruke to amper for å få til variert lyd, ikke hvordan bruke to amper for å få til en lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få blandinga av lyd hvis du kjører en amp inn på hver side i kabinettet. Da kan du også bruke en splittboks hvor du kan velge mellom å kjøre ampene samtidig, eller en om gangen. Bare husk på å micke opp begge sider av kabinettet for at det skal funke i PA eller opptak. Husk også på at du kan ødelegge en høytaler på 75w med 100w ampen din. Å blande sammen signalet fra to amper til et signal før det går til kabinettet har jeg ikke hørt om noen som gjør, men det finns sikkert noen bokser å få kjøpt som ordner det også. Kan godt hende den funksjonen også finns i noen amp head switcher varianter. Problemstillingen pleier å være omvent. Hvordan bruke to amper for å få til variert lyd, ikke hvordan bruke to amper for å få til en lyd.

Var det jeg mente. Forklarte meg dårlig.

Men da tror jeg at jeg har skjønt det.

Da blir det enten et 2x12 til eller begge ampene på 4x12 stereo.

Takker så mye for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.