Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat til funk/soul


Robogn

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg har i senere tid begynnt å interessere meg for den litt mer funky typen musikk, og vurderer derfor å gå til innkjøp av en gitar som passer denne spillestilen litt bedre enn alle "shredderibanezene" mine:P Jeg vil ha en strat, men jeg har null peil på strater, derfor lurer jeg på om noen her har noen gode råd? Prisklasse 8-20 000 nypris (kommer til å leite etter brukt, men da veit dere prisklassen jeg er ute etter) Jeg kunne etterhvert tenkt meg å kjøpe en comboamp som passer til denne musikken, og tar gjerne imot tips om dette også!:)

Mvh Robin Ognedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ute etter en strat.. men du må gjerne komme med noen konkrete forslag om telecastere også, så er det jo ikke noe i veien for å teste dem ut! Tusen takk for tips på amper! Kikker på Fender Twin nå, er noen '57, og noen '65 reissue.. Er det noe voldsom forskjell på disse eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skaffer deg en strat, og f.eks monterer inn en push/pull pot som feks kobler inn neck-pickupen uansett hvordan fem-veis switchen står, får du tilgang til bl.a neck+bridge pu som gir litt teleaktig tone. Synes også det kan låte tøft med alle pickupene inne samtidig når man skal spille funky komp på strat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ute etter en strat.. men du må gjerne komme med noen konkrete forslag om telecastere også, så er det jo ikke noe i veien for å teste dem ut! Tusen takk for tips på amper! Kikker på Fender Twin nå, er noen '57, og noen '65 reissue.. Er det noe voldsom forskjell på disse eller?

57' mener jeg har andre rør en 65'. 57' er en 40 watter mens 65' er en 85 watter. Med twin 57 så klarer du fint å "brekke" lyden(dist.), mens med 65 har du ikke kjangs, all the way clean. Men 65' elsker pedaler foran seg.

sikkert andre som kan supplere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet ute etter en strat.. men du må gjerne komme med noen konkrete forslag om telecastere også, så er det jo ikke noe i veien for å teste dem ut! Tusen takk for tips på amper! Kikker på Fender Twin nå, er noen '57, og noen '65 reissue.. Er det noe voldsom forskjell på disse eller?

Har ikke sånn kjempeoversikt når det gjelder forskjellen mellom de ymse variasjonene innenfor telesegmentet, men jeg bruker en ganske streit Edwards tele-modell, og er fornøyd med den. Vil tro at en hi-end Fender, Van Zandt e.l. nok er enda bedre, og gjerne med en humbucker eller mini-humbucker i halsposisjon, da jeg syns den hals-singelcoilen på tele er litt uinspirerende. Singelcoilen i brua er på den andre siden snadder.

Andre her kan forklare forskjellene mellom Fender-forsterkerne bedre enn meg, jeg vet bare at jeg trives i den ballpark'en der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt sett forandret vel Fender ampene seg en del ca.'65. Det var da Reverb-modellene kom med det vi i dag tenker på som Fender clean-lyd. Eldre Fender amper vrenger lettere og låter helt annerledes. Modellene hadde samme navn før og etter disse forandringene, men er veldig forskjellige amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midtposisjonen på Tele er jo det kuleste som er da :)

Ja, liker den, og sånn sett er det greit å kanskje ha singelcoil i hals, men vet ikke hva feks en mini-hum gjør med den sounden... vet at endel liker det i halsen fremfor singelcoil der.

Edit: Her er forresten en demo av en tele med mini-hum. Låter kult dette.

teleteletele

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.