Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Drop Tuning


Leonard

Anbefalte innlegg

  • Svar 42
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Bra idiotisk å se ned på det, IMO. JA, det er lettere å spille kvintakkorder, men stemmingen gjør at man kan gjøre mange andre ting som man ikke kan gjøre i standard stemming. I bandet stemmer vi i både C og Drop A#.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandet mitt har drop C# som standard.

Først stemme ned alle strenger til Eb og der etter stemme Eb ned til C#.

Noen ting er lettere å spille når man dropper den tykkeste E'strengen. Men det er lettere å lage musikk i standard, pga noen akkorder er lettere tilgjengelig.

Menmen.. Trives med Drop C#, jeg.

Vil tro og påstå at det er mest metal og kanskje enkelte hard-rockartister som bruker drop d. Da det låter bedre med distortionenn med cleans.

Samme som at mange metalmusikkere har aldri vært borti åpne akkorder. Dvs man stemmer gitaren til en åpen akkord. Spesielt mange slide-musikkere bruker dette.

Er ikke noe fan av å stemme ned så mange toner. Jeg syns at det blir litt for slapt. Det meste jeg pleier å stemme ned til, er drop C. Og SJELDENT standard C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte meg å spille gitar i standard stemming, og spilte med det helt til for ca. et halvt år siden når jeg begynte å kjøre drop D både grunnet gradvis endring i musikksmak og spillestil.

Om noen ser ned på drop-stemming, så gir jeg en temmelig lang faen i det. Jeg spiller bedre slik og trives med det, og da har det ikke noe å si hva andre flinkiser og strat-snobber mener. ;)

PS: Min favoritt-gitarist Adam Jones fra Tool spiller nesten utelukkende med drop-D, og det var en av grunnene til at jeg skjønte at det gikk an gjøre andre ting enn å "chugge" med slik stemming, og ble dermed åpen for å prøve det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke drop tuning. Syntes det er mye lettere å spille triads med vanlig stemming =p Har liksom null kontroll med den jævla barren. Var å øvet med nytt band nå der jeg måtte spille i drop D og jeg fikk det ikke til i det hele tatt ;D Tror jeg skal stemme hele gitaren i D til neste gang. Men da må jeg vel ha tykkere strenger og. Bæsj. Syntes også lyden blir grumsete. Kanskje pga for tynne strenger. (0.10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triads?

Powerchord med de tre øverste strengene. Eller tar jeg feil? Sett på mye instruksjonsvideoer i det siste og der snakker de i hytt og pine om at arpeggioen er basert på den og den triaden. Fikk intrykk av at det var slik:

-----------

-----------

-----------

----14---

----14---

----12----

(e triad)

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.