Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Effekter i effektsløyfe eller utenfor ?


Anbefalte innlegg

allright.

skal lage meg et pedalbrett nå, siden jeg bare har hatt multieffekt før.

:ninja:

effektene jeg skal ha i første omgang er:

RAT overdrive

MXR phase 90

Boss oc-3 octave

Crybaby orginal Wah

Ernieball volum

såe. rekkefølgen på disse, og hva menes med i effektsløyfen og utenfor osv? er ganske blank på dette. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektsløyfen er for å koble effekter mellom preampen og sluttrinnet i forsterkeren din. Noen effekter låter best der, andre låter best mellom gitar og amp. Ville prøvd Octave og volum i effektsløyfe, resten foran amp. Wah og phaser foran vreng. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfart at pitch-effekter liker seg best forran vreng, så jeg vil hatt den også forran ampen.

Jeg har hørt begge deler, men mest det motsatte. Har liten erfaring selv - eneste jeg har prøvd av pitcheffekter er en Boss Super Octave, som låter bajs uansett hvordan man gjør det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du vreng i amp, eller bare fra pedal?

Om du bruker vrengen i amp'en så bør alt du vanligvis vil ha etter vreng i effektsløyfa.

Om du bruker amp-vreng ville jeg gjort slik:

gitar - wah - rat - amp

sløyfa:

send - octavia - phase - volum - return

Om du ikke bruker vreng i amp så funker dette fint:

gitar - wah - rat - octavia - phase - volum

octavia og phase kan du flytte litt rundt på for å finne ut hvordan du liker det det, men slik jeg har skrevet ovenfor er gankse vanlig.

Hvor volumpedalen skal stå er forsåvidt helt avhengig av hva du vil oppnå med den. Har du den sist i rekka vil du alltid ha like mye vreng uansett hvor høyt signalet ut av volumpedalen er. Om du vil at mengden vreng skal øke når du tråkker volumen i bånn så må du sette den først. Men da vil du ikke få så stor forskjell i volum.

Prøv og feil! Finnes ingen fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler meg jævlig dum her jeg sitter, men hvordan skiller jeg mellom å legge det i effektsløyfe, og hvordan legger jeg det bare mellom gitar og amp ?

har bare sett komplette pedalbrett, gitar plugget inn i en effekt, og så flere pedaler, så fra siste effekt ut til amp.

Altså: gitar>effekt>amp

sånn ser jeg det liksom :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt begge deler, men mest det motsatte. Har liten erfaring selv - eneste jeg har prøvd av pitcheffekter er en Boss Super Octave, som låter bajs uansett hvordan man gjør det ;)

Jeg har hatt Whammy, og har EHX Micro POG nå, og begge de likte seg iallefall best før vreng. Spesielt Micro POG'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

føler meg jævlig dum her jeg sitter, men hvordan skiller jeg mellom å legge det i effektsløyfe, og hvordan legger jeg det bare mellom gitar og amp ?

har bare sett komplette pedalbrett, gitar plugget inn i en effekt, og så flere pedaler, så fra siste effekt ut til amp.

Altså: gitar>effekt>amp

sånn ser jeg det liksom :blush:

Effektsløyfe er en utgang og en inngang bak på ampen din, kabel mellom utgang på amp og inngang på første pedalen du vil ha i loopen, kabel fra utgang på siste pedal til sløyfe-inngang på amp. Gjerne kalt noe som «effects send» og «effects return» :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Effektsløyfa er plassert mellom forforsterkeren og sluttrinnet i ampen. Hvis du kjører med forvrengning i forforsterkeren, vil modulasjonseffekter, reverb og delay låte best hvis du plasserer dem i effektsløyfa. Hvis du ikke kjører med vreng i forforsterkeren kan de godt plasseres i front av ampen. Kjører du med forvrengning også i sluttrinnet, vil modulasjonseffekter, reverb og delay låte forvrengt uansett hva du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint formulert av GunnarpåMo. Greit å huske på at en phaser er en filtereffekt (som f.eks. wah), og dermed vanligvis vil låte best i forkant. Mange utgamle choruser, som f.eks. Boss CE-1 vil derimot låte bedre foran vreng, selv om det er en modulasjonseffekt.

Som konkludert ørten ganger før er prøving og feiling det beste, men med rådene fra denne tråden slipper man å feile riktig så mye før man er i mål. :)

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.