Web Analytics
Jump to content

Headset til gitarbruk - billig, men bra

Konnis
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Er ute etter et relativt billig headset jeg kommer til å bruke med min forsterker, Roland Cube 20X akkurat nå, når omgivelsene ikke tillater høy lyd. Det gjør ikke noe om headsetet ser litt fornuftig ut, men lyden er selvfølgelig det viktigste. Med et gammelt Philips-headset og PortaPro (:P) fikk jeg grøtete og ekkel lyd, som om jeg skulle hatt wah-pedalen skrudd på og hælen i bånn. Dette liker jeg ikke; jeg vil helst ha lyden som kommer ut av høytallerelementet. Prisklasse? Helst ikke for mye. Får jeg tak i noe til under 500-600?

Har sett på disse; Sennheiser HD 205

Trenger innspill på dette og flere forslag :)

Sennheiser, AKG, Grado, Sony .. alle lager headsetmed god kvalitet i litt ulike prisklasser. Sennheiser og Sony har vel best utvalg i den rimelige enden av skalaen.

Lyden som kommer ut av høyttaleren får du nok ikke i headset'et ganske enkelt fordi høyttalerelementet setter sin egen signatur på lyden (farger lyden) En linjeutgang låter alltid litt forskjellig i forhold til høyttaler. Men har du egentlig prøvd å justere forsterkeren slik at lyden ligner mest mulig ? Du må nok belage deg på å gjøre det hvis du vil ha samme lyd.. Hvis det er tonekontroller på forsterkeren kan du jo begynne med å dempe bass og fremheve mellomtone området + litt ekstra diskant tenker jeg.

Edited by Greener

En annen ting jeg glemte å nevne er at jeg trenger helst rundt 3 meter kabel. Det er en stor ulempe med PortaProene (selv om lyden er pung i tillegg), at jeg ikke kan bevege meg annet enn rundt forsterkeren med bøyd rygg.

Sennheiser har lang kabel.. :) Eg tror kanskje eg ville gått for di eg. Vertfall visst du har tengt og bruke di litt på bussen osv, da det ikkje alltid er like kult med digre studioheadset.. Men som greener sa, så må du kanskje skru litt, men det fikser du nok.. :)

Dette blir for meg litt sånn selvmotsigende. Hvorfor skal du ha så nøytrale headset som mulig til gitarspilling? Det er vel lite annet vi fikler med av lyd der det faktisk er ønsket med en farging av lyden. En drømmerigg er ikke akkurat en forsterker med høyttaler som "gjengir gitarlyden ufarget, uten noen elektronisk påvirkning"?

Skal du ha et headset som ikke farger lyden, må du nok opp i pris. Selv har jeg et sett Sennheiser HD 595 jeg er veldig godt fornøyd med, og jeg bruker de stort sett til mastering, men jeg er redd for at det er et sett som er noe utenfor din oppgitte pris. De kan framstå som litt "kjedelig" til vanlig musikklytting, akkurat slik som studiomonitorer låter. Til gjengjeld kan man bruke dem lenge uten å få "slitne ører".

Sum- klokker som ikke farger, koster mer enn det du vil bruke. Men jeg skjønner ikke poenget med å være ute etter så nøytral lyd som mulig.

Mulig jeg ikke har så god peiling på farging av lyd osv, men poenget mitt er at jeg gjerne vil ha den samme lyden som jeg får ut av høytalleren rett på øret, uten den grøtete lyden (som en wah-pedal med hælen i bånn) som jeg har fått med blant annet PortaPro. :P

Synes det høres rart ut at Portapro skal låte sånn. La gå at de har godt med bass, men det er jo i mange sammenhenger bare bra, særlig når de brukes med effektsvake MP3- spillere.

Portapro er mye for pengene, og gjengir en "sminket lyd" som de fleste av oss liker, noe som fjerner behovet for EQ som stort sett ødelegger lyd når man bruker rimelige komponenter for å legge til diskant og bass, for ikke å snakke om når det gjøres i software. (grøss og gru) "Grafisk equalizer" i WMP burde heller hete "Audio Trasher" eller noe slikt. Men jeg sporer av.. Beklager.

Jeg hadde kanskje forsøkt med et billig sett, gjerne et "overheleøretklokker", det vil si store høyttalere, slike trenger ikke koste stort. Det burde holde lenge til å gjengi gitarlyd.

Edited by CastorFiber

Selv foretrekker jeg nå tette ørepropper/plugger når jeg øver fremfor hodetelefoner.

Gjør at jeg kan spille med lavere volum som igjen gjør at jeg ikke så fort blir sliten i øra.

De som jeg bruker nå er en utgått modell, men man kan fortsatt finner Shure E2c til gode priser.

Kjøpte dem opprinnelig til mp3 spilleren min, men bruker dem nå ofte i applikasjoner

jeg før brukte mine Beyerdynamic DT 770-80 Pro som jeg fortsatt er kjempeglad i.

Shure_E2c.jpg

Har nå prøvd å skru meg til ønsket lyd med PortaPro, og det gikk dårlig. Uansett om jeg satte bass på 0, mids på 0 og treble på 10 ble lyden like grøtete og jævlig, uansett om jeg hadde på overdrive eller metal stack med full gain. Er dette noe jeg unngår med nytt headset? For jeg vurderer å kjøpe Sennheiserne jeg linka til i første innlegg.

Det er jo litt vanskelig å si noe fornuftig om saken da, så lenge jeg hverken har erfaring med headset'et eller forsterkeren du har. Men et headset med overdreven midbass (slik som mange headset til mp3 spillere o.l.) er vel antageligivs ikke å anbefale, da forsterkeren din normalt sett ikke gjengir noe særlig bass når du bruker høyttaleren og dermed ønsker du nok ikke dette spesielt fremhevet i et headset heller.

Prøv å koble forsterkeren til et stereoanlegg av fornuftig kvalitet og se om du fortsatt synes det låter "grumsete". Den lyden vil jo være ganske sammenlignbar med lyden du oppnår med et godt headset. Du kan jo også prøve å koble headset'et til forsterkeren i stereoanlegget og se om et buffertrinn øker lydkvaliteten.