Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Solo spilling


Yeah-Sweet

Anbefalte innlegg

Hei jeg trenger litt øving i og spille soloer, noen forslag til sanger jeg kan øve på som vil utvikle mine ferdigheter?

Mine første to soloer som jeg forsøkte meg på var de to soloene i "Comfortably Numb" - det er over 15 år siden, og jeg må si at jeg mangler litt på solo nummer to fremdeles :lol:

Men den første soloen er ganske kurant å øve seg på. Bruk ørene, da lærer du mye mer men det kan nok ta litt lengre tid.

Endret av Bukowski
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går ikkje an å foreslå hunderviss av sanger som folk liker her på forumet, du må like sangene sjølv, du må like musikken, bandet og artisten. All inspirasjonen til å fortsette å spille gitar forsvinner då, det er ikkje vits. Høyr litt på sanger av band du liker sjølv, ler deg soloen og ler deg rytmen, det er det einaste forslaget til sang eg kan komme med her.

Endret av Toften
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du jo først lære deg å spille sologitar så er det veldig greit å ha helt inne rytmespillinga først.. men iallefall... det du kan gjøre er å høre på gitaristene som satser mye solo, du har jo Gary moore, Joe Satriani, Steve Vai, Paul gilbert, John Petrucci og lignende, så finner du en som spiller sånn du liker

for her kan folk komme med massevis av sanger de liker å spille uten at du kan ha noe som helst glede av å spille noe av det så du bør øve på ting du liker.. spiller du mye cover-låter så er det veldig fint å kunne å spille på gehør.. men det beste er og ha inne mye av teorien bak alt, det er veldig greit å kunne finne å spille akkordene på en låt før du spiller solo på den, ut ifra det så kan du finne tonearten den går i, finne en eller flere skalaer den går i, du har dorisk, frygisk, lydisk, mixolydisk, eolisk(moll) og jonisk(dur).. det du kan starte med er enkle Dur-øvelser.. det er veldig mye sanger som går i dur, der har dur... C,D,E,F,G,A,H(B )... vår kjære nasjonalsang går vanligvis i Bb-dur natura, har aldri sett den i noen annen toneart.... så når du har øvd skalaer og fått inn litt teori så kan du gå på siden som er henvist til litt oppe her, finne en backingtrack til en eller flere sanger du liker, så identifiserer du akkordene, finner skalaer, så ser du helt bort ifra sangen, ikke spill den som den egentlig er, du lager din egen improvisasjon i den tonearten den går i.. det er en veldig bra øvelse hvis du skal spille en låt der du synes det er noen kjedelige parti, da kan du bare improvisere på de partiene lett som bare det.

og når du improviserer så ikke improviser masse fortendeler... det vanskeligste er å improvisere bare med fjerdedeler for da har du veldig begrensede muligheter, så prøv det og, hent inspirasjon fra sanger med "walking bass"-rytme, start med å improvisere fjerdedeler, så dobler du farten på de så du spiller de som åttendeler (på samme sangen) så prøver du å doble til sekstendeler.. se om det går greit :P da ser du at du kan få veldig mange kule raske løp som kan bli teknisk vanskelig, men dritkult å få til

veldig mange sanger har en skala, så lenge det ikke er noen toneartsforandringer. og for all del, få inn rytmen på låten i kroppen, spill noe som passer, improviserer du over wonderful tonight av Eric clapton så spiller du ikke med full vreng og raske løp....

og øv deg på vibrato og bending, først spill en tone så du får den i øret, så flytter du 1,2 eller eventuelt 3 bånd ned og bender tonen til den høres ut som den opprinnelige... og øv på å bend til tonen både fort og langsomt. og i starten så du ikke lurer deg selv med at "jepp, det var den tonen" når du egentlig benda en halv tone istede for en hel så bestem deg for hvilken tone som skal klinge, og tenk at kun det perfekte er bra nok..

så da får jeg ønske deg lykke til, og så kan du velge om du vil prøve det her eller høre på de som sier at: hvis du skal lære deg å spille sologitar så lær deg å spille Hotel california, knocking on heavens door og annen bajs.. det var sånn jeg var før :P ikke akkuratt kult å løpe rundt å brife med soloer andre har laget, da er det kulere å brife med at du har perfeksjonert en solo andre har laget ^_^

en ting til, du bør se litt på akkorder og oppbygging av det, start med en vanlig treklang (og dette er bare eksempel i C-natura), f.eks C-dur(Cmaj): C, E, G C-moll(Cm): C,Eb, G forstørret(C+): C, E, G# forminsket(Cdim): C, Eb, Gb

treklang vil da si at den består av tre toner 1, 3 og 5. trinn i en skala så det er veldig enkelt hvis du bruker tall istede for bokstaver

dur:

1

3

5

moll:

1

3b

5

forst.:

1

3

5#

formin.:

1

3b

5b

dermed kan du bare sette opp sånne skjema, og sette inn bokstaver da er det veldig greit å finne tonene veldig fort

det gjør ting veldig mye lettere når du skal finne skalaer

en ting til er at du bør lære deg kvintsirkelen:

kvintsirkel_tonearter.png

den viser info om toneartene med fortegn, og paralelltonearter... det vil si, har du en sang som går i Am så kan du gå inn i kvintsirkelen og finne ut at du da kan improvisere i C-dur, går den i F#m kan du spille den i A-dur, bare pass på at går den i Am så er grunntonen en A, det vil si at spiller du den da i C-dur så er det greit å avslutte på en A.

Dette er bare en bitteliten del av alt du kan lære deg, men tror jeg har fått med nok til at du kan google litt rundt og finne info, kanskje prøve å skaffe noen bøker om emnet, og jeg vet alt over her er et salig rot, men jeg har ingen musikalsk utdannelse, klokka er 03:42 og jeg er trøtt og sliten, så les og sorter det som står her :lol:

hvis du ikke gidder å høre på dette her så kan jeg og lage en liste med sanger du kan lære for å bli en ganske populær cover-gitarist og en gjennomsnittlig god soveromsgitarist, men vil ikke si du blir så veldig populær i bandsammenheng, og det er vel det du er ute etter?

og ja, jeg liker å skrive lange innlegg, jeg har fritidsproblemer

Endret av GuitarFreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk:P

det er veldig bra og kunne :P men greit :P

Paul Gilbert - Curse of castle dragon

Paul Gilbert - down to mexico

Paul Gilbert - Technical difficulties

spiller du musikk i bandsammenheng istedefor en sololåt så se på Dream Theater og TOTO

Toto har en nydelig cover på "While my guitar Gently weeps"

og Dream Theater har det meste, helt hva teknisk vanskelig stoff i Glass Prison til veldig enkelt solospill i Through her eyes. bare tenk over at John Petrucci spiller ofte på 7-strenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cover er minst like viktig å lære seg, som alle de andre tingene i starten.

Du får mye ut av å spille cover. Ikke hele tiden, men ofte.

1. Du lærer å spille i takt med musikken - dersom du bruker backingtracks eller bare setter på sangen og spiller sammen

2. Man blir inspirert og adopterer evnen til å lage egne licks og sette sammen en solo.

3. Man får jo nesten full guide på hvordan man spiller - Man kan høre hvordan soloen skal høres ut, og lese av på tablatur.

4. Mye annet som jeg ikke orker tenke ut nå.

Det er en del gitarister som sier "dropp covers, og lær deg skalaer, akorder og mer teori" osv.. Men jeg syns covers er veldig viktig dersom man ikke spiller i band.

Men det er lurt å kombinere på å spille covers og lære seg litt teori.

Bare covers - lite gitarvett. man "skjønner" ikke musikken helt.

Dessuten kan det å bare lære teori ta vekk all motivasjonen til å spille gitar, da det kan være litt krevendes.

Bare teori - ingen vits å lære teori, viss man ikke kan bruke det i praksis.

Det er fint å ha forbilder. Og som de andre sier, du trenger ikke spille alt vi lister. Bare det du selv liker. Men vi lister bare et par tips til sanger som kunne vært aktuelt. Bare husk at hastighet ikke er alt. Mange enkle soloer, til dømes Comfortably Numb, er ganske fine og ikke alle greier å lage en sånn solo. Selv om den er enkel å spille og høres nydelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en soveromsgitarist er det veldig fint å kunne hundrevis av låter andre har spilt før, det tar seg fint ut på youtube, men da i bandsammenheng så ender du opp som Herman lee. alle står å digger fordi det høres så flott ut på cd. vanskelig å ikke få det til å høres flott ut etter 50-60 forsøk på å spille inn en liten del på plate.

skal du være attraktiv i et band, kanskje skrive låter selv så er det veldig greit å faktisk kunne nok til å lage en låt. med mindre du da satser på et punkband, eller et useriøst band som spiller bare cover. og du får ikke en dritt ut av å spille en solo hvis du ikke vet noe av det som ligger bak den

Endret av GuitarFreak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når man sitter seg ned og aldri har spilt gitar før så begynner man ikke å lære seg skalaer og lager en sang. Av å lære seg andre sine sanger så utvikler man seg. Får ting inn i fingrene som man senere kan bruke til å lage eget materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for en soveromsgitarist er det veldig fint å kunne hundrevis av låter andre har spilt før, det tar seg fint ut på youtube, men da i bandsammenheng så ender du opp som Herman lee. alle står å digger fordi det høres så flott ut på cd. vanskelig å ikke få det til å høres flott ut etter 50-60 forsøk på å spille inn en liten del på plate.

skal du være attraktiv i et band, kanskje skrive låter selv så er det veldig greit å faktisk kunne nok til å lage en låt. med mindre du da satser på et punkband, eller et useriøst band som spiller bare cover

Unnskyld meg.. Men hva om man IKKE spiller i band?

Mange seriøse band som starter med cover for å få i gang samspillet og så starte å lage egne sanger.

Det nytter ikke å sette 4-5 gode musikere i et band og forvente at bandet skal være bra med en gang.

Alt til sin tid. Og spiller man ikke band, så hjelper covers mye til i kombinasjon med andre ting. Sangskriving er noe som kommer med tiden etter at du har fått i deg nok inspirasjon og erfaring, spør du meg.. Og det er mye mer som spiller inn i bandsammenheng enn teori. Nytter ikke å komme i band dersom man ikke har erfaring med å følge takter og samspill med andre. Samspill som for nybegynnere å øve med backingtracks i det minste. I kombinasjon med andre ting som teknikkøvelser og teori.

Spiller du i band selv, eller har du vært i et seriøst band før?

Endret av Troll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjer med at folk rakker så ned på andre her som har andre meninger enn dere? finnes flere måter å gjøre det på, selv synes jeg at teorien hjelper meg veldig mye, helt greit at dere har andre meninger, men da bør dere si det på en måte som ikke ødelegger andre sine meninger.. dette er som en av de "hvem er verdens beste gitarist?" spørsmålene. som har forskjellig svar fra person til person.. så jeg kom med det forslaget som funker best for meg, andre har kommet med forslag som funker for de... da kan dere jo like greit bæsje på de som kom med forslag på at lærer han seg Comfortably numb så får han utviklet soloferdighetene sine.

tror ikke det finnes verre folk og diskutere med enn gitarister for alle har sin egen mening og sitt eget syn, og med en gang det kommer en som ikke er helt enig så er det full diskusjon og all fokus på å rakke ned på den personen. gitaristene er de mest egoistiske i et band, folk her bør begynne å bli mere åpne for at andre kanskje ikke har samme meningene som andre. dette forumet er så folk skal få hjelp til problemene sine, så derfor skrev jeg det som funker veldig fint for meg, andre det som funker for de, så får han som stilte spørsmålet prøve seg frem og se hva som funker for han.. har egentlig på følelsen av at det er folk her som sitter å leter etter ting de ikke er enige i så de kan starte en krangel om hva som er riktig og feil

og jeg var med i et band som bare jeg og ingen av de andre tok seriøst, så holder på å starte et nytt et nå

og hva er vitsen med å sitte å jamme over en backingtrach hvis en ikke vet hvilken skala en skal bruke? tar unødvendig med tid å høre seg frem til det og lett for å bli feil, da er det bedre å finne skalaen, øve skalaer i flere posisjoner så får du åpnet halsen helt og har veldig mye flere muligheter, uærfarne sologitarister har en tendens til, når de spiller på gehør, og legge mest mulig på en og en streng, bytter ikke strenger så ofte, så da er det greit hvis du øver skalaer i forskjellige posisjoner, så finner du flere måter å spille en del på, så velger den beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.