Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger noen innspill ang effekter


siimen

Anbefalte innlegg

Endelig fått pedaltrain brettet mitt og skal sette opp pedalene for å utnytte plass osv best mulig, men er usikker på rekkefølgen som jeg bør ha.

Noe som virker logisk for meg er:

gitar -> Wah wah -> tuner(blir etter wah wah grunnet plassbesparelse og jeg vil ha et filter i starten) -> akustisk simulator -> compressor -> overdrive1 -> overdrive 2 -> distortion -> amp

effektsløyfe i ampen:

send -> noise suppressor -> boost -> return

lurer litt på for enkelhets skyld i blant om det er noen innspill å ha effektsløyfa koblet inn sånn:

gitar -> Wah wah -> tuner -> akustisk simulator -> compressor -> overdrive1 -> overdrive 2 -> distortion -> noise suppressor -> boost -> amp

Innspill folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil gå bra med 6m gitar-> effekter + 6m effekter ->input forsterker (dette har jeg jo testa flere ganger at virker).. men å i tillegg ha 6m turretur i effektsløyfa? altså totalt 24m kabel? regner med det går bra men for min del virker det veldig langt...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil gå bra med 6m gitar-> effekter + 6m effekter ->input forsterker (dette har jeg jo testa flere ganger at virker).. men å i tillegg ha 6m turretur i effektsløyfa? altså totalt 24m kabel? regner med det går bra men for min del virker det veldig langt...:P

Det er her vi gjerne kommer inn og begynner å snakke om impedans, impedansmatching, kapasitans i kabler, og lignende ting.

Gitaren din er en høyohmig signalgenerator. Det gjør at du i kabelstrekket mellom gitar og amp er mer sårbar for tap av diskant grunnet kapasitans i kabelen. Noen av oss velger derfor å bufre tidlig i signalkjeden før ampen slik at dette problemet forsvinner, da bufferet har en lavohmig utgang, som igjen gjør problemet med diskanttap mye mindre.

I forsterkeren din sitter det gjerne en forforsterker mellom inngangen og send-utgangen i effeksløyfa. Du kan se på det som et buffer med nogo attåt, i dette tilfellet tonekontroller og vreng og slikt. De fleste effektsløyfer jeg har hørt om har respektabelt lav utgangsimpedans, dvs at send-utgangen også er lavohmig slik utgangen i et buffer er. Dette innebærer igjen at et langt kabelstrekk ikke har store problemer med diskanttap.

Noen andre igjen er mer pirkete på det, og bufrer overalt slik at impedansen gjennom kretsen holdes så optimal som mulig. Du finner det for eks i riggene Skrydstrup bygger. Hvorvidt et såpass stort prosjekt er noe å satse på er helt opptil den enkelte utøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det nettrom sier..

Men for å forenkle det litt:

gitar - 6m kabel - true bypass pedaler - 6m kabel - amp - send - 6 meter kabel - true bypass pedaler - 6m kabel - return = signaltap.

Derimot:

gitar - 6m kabel - buffer - true bypass pedaler - 6m kabel - amp - send - 6 meter kabel - buffer - true bypass pedaler - 6m kabel - return = fryd og gammen.

Om du bare har true bypass pedaler så er det uansett ingen krise siden kabelstrekk mellom gitar og amp ikke er mer enn 12 meter, og det samme i sløyfa.

Det en buffer gjør er å drive signalet gjennom kjeden din uten at du mister signal. Men en dårlig buffer kan gjøre stygge ting med lyden din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et fint navn på en pedal som ikke er true bypass, det vil si at lyden går gjennom elektronikk, og ikke kobles helt utenom kretsene i pedalen når man srur den av.

Etter det jeg har skjønt er dette veldig viktig, det blir nesten ikke lyd det går an å høre på hvis dette ikke er gjort i riktig rekkefølge.

I tillegg bør pedalene være laget av små enmannsfirmaer, håndnummerert, med sær dekor lagt på med pensel, og med navn som stort sett går på dårlige ordspill på sex og tilliggende aktiviteter. Pedalen bør koste minst tusen- femtenhundre kroner, helt uavhenging om den inneholder deler for et sted rundt en femtilapp, eller om det nærmer seg hundringsen.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Etter det jeg har skjønt er dette veldig viktig, det blir nesten ikke lyd det går an å høre på hvis dette ikke er gjort i riktig rekkefølge.

I tillegg bør pedalene være laget av små enmannsfirmaer, håndnummerert, med sær dekor lagt på med pensel, og med navn som stort sett går på dårlige ordspill på sex og tilliggende aktiviteter. Pedalen bør koste minst tusen- femtenhundre kroner, helt uavhenging om den inneholder deler for et sted rundt en femtilapp, eller om det nærmer seg hundringsen.

Ser ikke noe relevanse til spørsmålet, men hvis det er noe du mener så..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke noe relevans i svaret ditt i forhold til spørsmålet, så da går det vel opp i opp.

Tror likevel at jeg forklarte hva en buffer er, i den biten av innlegget du ikke siterte, og det er da bra?

Tar jeg feil, tar jeg gjerne imot korreks. Jeg er ikke noen pedalguru.

Forøvrig bør du ha tuneren før wah- wahen.

Litt trist hvis du forsøker å stemme, og i kampens hete har glemt å skru av wah- wahen, og den står og forsterker en eller annen overtone. Blir ikke mye stemt gitar da. Men for all del, vil du ha en wahwah først, gjerne for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et fint navn på en pedal som ikke er true bypass, det vil si at lyden går gjennom elektronikk, og ikke kobles helt utenom kretsene i pedalen når man srur den av.

Etter det jeg har skjønt er dette veldig viktig, det blir nesten ikke lyd det går an å høre på hvis dette ikke er gjort i riktig rekkefølge.

I tillegg bør pedalene være laget av små enmannsfirmaer, håndnummerert, med sær dekor lagt på med pensel, og med navn som stort sett går på dårlige ordspill på sex og tilliggende aktiviteter. Pedalen bør koste minst tusen- femtenhundre kroner, helt uavhenging om den inneholder deler for et sted rundt en femtilapp, eller om det nærmer seg hundringsen.

Nja. Slik jeg ser det er et buffer en forsterkerkrets med 0db forsterkning (gain), dvs at signalnivået fra inngang til utgang ikke endrer seg. Det som derimot endres er impedansen, da disse gjerne har høy inngangsimpedans og lav utgangsimpedans. I mange pedaler er slike innebygget, et relevant eksempel er jo BOSS-pedalene som, såvidt jeg har skjønt, bruker en FET[1]-krets til svitsjing og samtidig bufrer. Dermed trenger en ikke nødvendigvis en egen buffer-pedal for å få bedre impedanstilpasning i kretsen.

Hvorvidt disse pedalene i det hele tatt er nødvendige overlater jeg til den enkelte å bedømme. Syns du riggen din låter bra som den er ser jeg ingen grunn til å anskaffe et buffer. Om du har tilgang på et buffer og kan teste, gjør gjerne det, og et tips er da å dempe diskanten i preampen da det gjerne blir litt mye topp i og med at diskanttapet i kabelen senkes.

Fotnoter:

1: Felt-Effekt Transistor (eng: Field Effect Transistor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.