Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Trøbbel med intonasjonen


Dellers

Anbefalte innlegg

Jeg har etterhvert slitt med intonasjonen på min Fender Standard Strat (ny 2006). Var helt topp i starten, men etterhvert har det blitt temmelig ruskete. Har prøvd å justere med sadelen osv., men den virker å være altfor kort, da 12. fret når jeg ikke spiller på overtonen er et hav for høy selv om jeg skrur så langt jeg kommer. Hva kan problemet være? Er litt kjipt å spille på en gitar når tonene ikke henger på greip <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har for så vidt skifta til tykkere strenger, men det var først etter at intonasjonen ble dårlig....Tenkte kanskje det var strengene, men virka ikke sånn. Strengehøyden er for så vidt endel høyere enn med de gamle strengene by some reason, men intonasjonen var altså like ille med standardstrengene. Syns det hele er litt snodig. Burde kanskje ta den med til en butikk så noen med peil kan se på den?

Endret av Dellers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye som påvirker intonasjonen, hvis strengene ikke ligger lavt nok i nut'en (f.eks grunnet økt strengetykkelse) i kombinasjon med at strengehøyden er for høy ved broen får man ofte problemer, rett og slett fordi man strekker strengene mer når man presser ned strengen i et bånd og får dermed en for lys tone. En feiljustert hals (trussrod) og strenger som ikke glir skikkelig i Nut er også problematisk.

Kort sagt trenger man en skikkelig justert gitar før intoneringen lykkes.

Nye strenger (men de må være ferdig "strekte" og ikke rett ut av pakka) og en god og presis tuner (helst med analog visning) er også en forutsetning for å oppnå et godt resultat. Med gamle strenger, eller nye som ikke er "strekt" og en dårlig tuner kan man justere seg helt bort.. (en innebygd tuner i en Pod, forsterker e.l. med enkel lysdiode visning er håpløst)

Husk at intonasjon egentlig er et kompromiss da ingen gitarer intonerer 100% når alt kommer til alt. En grei fremgangsmåte er å justere 12 bånd frettet (forsiktig så du ikke trykker strengen for hard ned og slår ann strengen alt for hard eller løst) til samme pitch som overtonen på 12 bånd. Start med dette som et utganspunkt på alle strengene og gjør så justeringer videre i forhold til hva du synes låter bedre på f.eks 12 bånd mørk E (som aldri vil bli 100% uansett)

Pass på at de andre strengene er helt i pitch mens du justerer en og en streng. Jeg pleier å slakke ned den strengen jeg skal justere, gjøre en justering, stemme opp strengen igjen, så hele gitaren osv, osv

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som ha laget en fin intonasjons guide her inne? på norsk? jeg tror det hadde vært nttig. både for floyd og vanlig. med forskjellige broer o.l.?

Vet jeg finner ørten instruksjoner på youtube men hadde vært like flott med en egen guide her inne på forumet:) Noen som tar utfordringen? Mr greener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.