Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Feite strenger = bedre tone?


ØysteinV

Anbefalte innlegg

  • Svar 164
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er mange som opplever mye rart, men det bør ikke tas som faktakunnskap av den grunn. Det er vel ganske stor enighet blant fagfolk om at særpreget fra treverket i en gitar ikke kommer til sin rett med aktive pick-ups. Kommer ikke til å gidde å ta noen diskusjon om det her. Les heller artikler om temaet andre steder, og la oss slippe all personlig synsing om det temaet. Denne tråden handler om tykkelse på gitarstrenger og om invirkning det har på gitarlyd.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som ikke tror på det? Tror det er veldig logisk og har enkle fysiske forklaringer som de fleste må godta. Mer vibrasjoner i treverket fører igjen til mer sustain i gitarene. Er det vanskelig å forstå? Nei, det burde ikke være det, det er like logisk som volumøkningen.

Da jeg begynte å spille gitar var det populært med en teknikk som på god engelsk ble kalt infinite sustain. I hovedsak gikk det ut på å holde en tone så lenge man ville ved å filleriste den. Dette kan utføres enten med stil eller ikke. Du setter her likhetstrekk mellom sustain og god tone. Noe som da trolig er synonymt for din del.

Som du sier, mer masse svinger mer, og låter mer. Er det dermed sagt at det låter bedre? Veldig enig om treverk og innvirkning.

Skulle jeg satt opp en liste over hva som har innvirkning på lyden ville treverk og mikrofoner komme langt opp på lista. Tror jaggu jeg ville satt kabler over strenger. Selv om jeg absolutt ikke er intenst nerd angående kabler.

Etter min mening har strenger mer å gjøre med responses gitaristen får fra gitaren, noe som igjen smitter over på spilleglede og ønske om å legge sjela si i spillinga. For min del kan vi godt likestille strengetykkelse og skonummer. Viktig at det er riktig for hver enkelt, men totalt uinteressant for om din løpetur ble bedre enn naboens. (Om en da ikke setter seg fast i en ferist...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har nevnt noe om hva som er god tone i noen av innleggene mine. Det jeg snakker om er at det er forskjell i lyden, og at det er ganske åpenbart. Den forskjellen utgjør i hvert fall to ting. Kraftigere output fra gitaren, og mer sustain. Da mener jeg at vibrasjonene fra stengene og hvordan de forplanter seg i treverket varer lengre. Jeg snakker ikke om sustain triks, eller sustain pedaler, eller sustain ved feed back eller noen annen type sustain. Når jeg kjører på ren amp-vreng på mine amper gjør det stor forskjell på lyden. Hva som er god tone, og hva som er riktig strengetykkelse (også skonummer)lar jeg hver enkelt avgjøre. Det er vel likevel på sin plass å påpeke noen klare fakta om saken.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig om de fysiske forskjellene som man bare må finne seg i. Valgte å bruke sustain som et eksempel, da mye kan endres med fingrene på det punktet. Tror kjernen av spørsmålet ligger i hvor stor mye tonen kan "bedres"/endres ved bytte til tykkere strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euph, du virkar som ein veldig grei kar, og det her er ikkje det minste personleg, men kortid bytte du sist til ein annan tjukknad på strengane dine? For slik som eg har forstått deg i denne tråden, verkar det som du meinar at det er null, altså ingen forsjell på lyden i dei forskjellege tjukknadane. Stemmer det? Ingen lydforskjell mellom 008 og 013?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Euph, du virkar som ein veldig grei kar, og det her er ikkje det minste personleg, men kortid bytte du sist til ein annan tjukknad på strengane dine? For slik som eg har forstått deg i denne tråden, verkar det som du meinar at det er null, altså ingen forsjell på lyden i dei forskjellege tjukknadane. Stemmer det? Ingen lydforskjell mellom 008 og 013?

Jeg mener det er forskjell. Samtidig mener jeg at å skifte til tykkere for å få bedre tone ikke er den beste veien å gå. Mye kan gjøres ved å forbedre egen teknikk. Dette kan selvfølgelig også gjøres uansett strengetykkelse, men om man bytter til tykkere strenger vil mye gitarspill bli vanskeligere - kreve en bedre teknikk. Jeg synes at det man spiller er viktigere enn hvordan det låter, for å sette det på spissen. Derfor vil jeg aldri anbefale noen å bytte til tykkere strenger om det er bedre tone de søker. Jeg ville sagt spill mer, og lytt til hva fingrene gjør.

Hvor lenge husker vi tone? Du kan jo prøve å ta opp en snutt med ditt eget oppsett. Bare sett alt av innstillinger helt tilfeldig, gjerne i blinde. Spill inn 30 sekunder. Så stiller du alle kontroller på 0. Ta deg en kopp te eller en kake. Noe som tar omtrent tiden av et strengeskift. Så prøver du å stille tilbake til den opprinnelige lyden. (Helst noe du da ikke har memorert eller markert på ampen. Preset er også mindre hensiktsmessig. ;)) Ta opp samme greia med den nye innstillingen, som skal låte identisk med forrige innspilling.

Hvorfor?

Fordi, hvor like er de to opptakene med tanke på tone? Er de identiske eller ikke? Volumet likt? Hvor godt husker du egentlig lyd?

En del av poenget er at det samme skjer når du skifter til tykkere strenger. Det tar tid fra du hører tynne strenger til du får satt på de tykke, nye strengene. Nye strenger låter alltid bra, og om du har kjøpt deg tykkere strenger har du gjerne et ønske om at det skal låte bedre også.

Jeg ser på strenger som en variabel du har full kontroll over. Ikke noe som bør hemme deg i spillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faste innstillinger på ampene (er ikke mange kontrollene der), tykkelsen på strengen har faktisk stor innvirkning på hvor mye ampene vrenger, og hvor mye sustain jeg får. Slik jeg bruker ampene måtte jeg slutte å koble sammen inputene på ampene fordi det svekket signalet hørbart. Låter ikke mye tøft med 0.08 med mine gitarer på mine amper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her (som i veldig mange andre gitar-relaterte diskusjoner på internett) er at mange har et intenst behov for å fortelle andre at måten de gjør ting på er bedre enn hvordan de andre gjør det, og at de som er uenige ikke skjønner seg på en dritt.

Jeg kunne ikke gitt mer faen i hvor tykke strenger andre bruker. Hvis noen er interessert i å sette bass-strenger på gitaren sin skal de få lov til det, og hvis noen har lyst til å strenge opp gitaren sin med hårstrå skal de jaggumeg få lov til det også. Det dummeste jeg vet er når noen skal fortelle andre hva som er best for dem. Jeg har som tidligere nevnt en gitar med .009-sett, en med .010 og en med .011. Synes ingen av dem høres "bedre" ut enn de andre, men de er forskjellige, og høres forskjellige ut (selv om strengetykkelse er en minimal faktor når det gjelder forskjellen mellom dem).

Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan lyden som treffer trommehinnen din høres ut, og selvfølgelig er strengene en av dem, men herregud. Gjør det som funker for deg. Hvis rockerolf kan bende, tappe og sweepe uten problemer på en gitar med .011-sett stemt i standard, er det flott for ham, jeg synes det går glattere med tynnere strenger.

Hvis noen har noe å innvende på hvilke strenger jeg bruker, kan de sende meg en PM med adressen sin, så kan jeg komme hjem til dem og bæsje dem i ansiktet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje lese gjennom alle sidane, men utifrå det eg har sett, meiner eg at folk bommar litt. for å konstatere det: Tjukkare strengar endrar på lyden din. Nokre vil hevda at det er til det betre, andre det motsette. Det er heldigvis ingen feil her. Gary Moore kan spela sjukt bra med .012 (no pratar vi om rockeåra, då han verkeleg var "hot"), medan K.K. Downing frå Judas Priest nyttar eit custom .007-sett[sic!]

Kor godt du høyrer dette, kjem an på riggen du spelar på. Generelt betyr meir vreng at det blir mindre høyrbart, då vreng gjer at meir av lyden kjem frå forsterkaren. Eit tips ein kan hugsa på er at på ein verkeleg god gitar vil alle strengetjukkelsar fungere, medan ein vil høyra stor forskjell i lydkvalitet på ein dårleg gitar. Men når du har instrument over nybyrjarnivå, bør det vera einge preferansar innanfor "feel" og lyd som er gjeldande. Grunnen til at Gary Moore nytta så tjukke strengar var at det ikkje var anna å få tak i då han var gut i Dublin, ikkje fordi Peter Green-Les Paulen er eit dårleg instrument. ;)

Det som i mine øyre har meir å seie enn tjukkelse er materialet strengane er laga av. Personleg hellar eg mot strengar av rein nikkel. Dei gjev ein varmare lyd enn nikkel/stål-strengar (nickel plated), som er meir vanlege. I eit Megadeth-coverband eg hadde nytta eg nikkel/stål-strengar; der var den meir midtfrekvente lyden passande. Men for mine eigne prosjekt nyttar eg Fender 150-strengar, og hovudsakleg XL-settet (.009-.038), som er ein tjukkelse eg over tida har blitt vann med, som passar godt både til spelestilen min og lyden eg ynskjer. Om du ikkje har tenkt over det før, skuldar du verkeleg deg sjølv å testa ut "pure nickel"-strengar.

Til slutt ein lten anekdote rundt desse strengane. Eg bur til vanleg i Trondheim, der du har to gitarforretningar, Tre45 og Riff. Som dei fleste her sikkert veit er Tre45 (eller kva dei kallar seg no til dags) den etablerte på marknaden, og der eg er vann med å handla. I ein svak augneblink gjekk eg for eit par år sidan tom for strengar, og måtte ned i byen for å handle (vanlegvis handlar eg desse på nett). På Tre45 gjekk eg over alle strengesetta, men fann ikkje noko i rein nikkel. Eg spurde ein i betjeninga om dette, og nemnde at eg vanlegvis nytta Fender XL 150 Svaret eg fekk var noko i dei banar at dei KUNNE skaffe Fender-strengar, men at desse ikkje var særleg gode, og at det nesten ikkje var etterspurnad etter dei. Dette var så klart etterfulgd av eit forsøk på å selgja meg nokre andre strengar. Eg avslo høffleg men bestemd, og gjekk. (For ordens skuld må det seiast at eg har hatt mange gode erfaringar med Tre45, og eg har ofte vore innom og gjort handlar sidan).

Eg gjekk så opp til den mindre Riff for å prøve lukka der. Og ikkje berre hadde dei nikkelstrengar, men det noko sære XL-settet eg likar. Eg gav så mine kompliment på at dei ikkje berre hadde desse inne, men hadde ei heil hylle med dei. Så fekk eg forklart at grunnen til at dei hadde så mange av desse var at dei måtte halde eit stort lager av desse inne til ei kvar tid, då Ronni le Tekrø handla enorme mengdar kvar gong han skulle på turné eller i studio. :lol:

Endret av Sirion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at strenger vil forandre tonen din, bedre/verre er subjektivt, men strenger og alt annet småplukk som stemmeskrue materiell og utforming, lakk, stol, bånd, inlays, hva den diverse elektronikken er laget av, og alt det andre.

ABSOLUTT alt du putter på eller har i/på gitaren har noe å si for tonen som kommer ut, uansett hvor lite, og uhørbart dersom en av tingene byttes, så kan lyden forandres dersom du bytter mye av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rockerolf kan bende, tappe og sweepe uten problemer på en gitar med .011-sett stemt i standard, er det flott for ham, jeg synes det går glattere med tynnere strenger.

Yngtchie kan. Men jeg fant til slutt ut at .010 er et bra kompromiss. Jeg kan godt bruke .008, eller tilogmed .007, men da er det en gitar som kun brukes til raske tappinglicks og slikt, greier ikke så tynne strenger til mer bluesy spill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.