Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Rusten gitarist


adoniz

Anbefalte innlegg

HAr akkurat tatt opp gitarspillingen igjen etter nesten ti år uten spilling i det heletatt..

Merker at jeg ikke bruker lillefingeren med mindre jeg må (akkorder spesielt) Driver å jobber med introen til erotomanie bla. bare for å bruke den, men merker at jeg ikke klarer å flytte lillefingeren sidelengs. Gjelder dette også dere eller kan jeg øve opp en sidelengs bevegelse i lillefingeren?

Jeg startet med en höhner smartclub gitar til 500kr bare for å sjekke om jeg syntes det ble atrig å spille igjen. Kjøpte så en relativt billig stålstrenger med cutaway og mic til 4000, men merket raskt at alt alt over 12. bånd krevde enorm presisjon pga. at strengene er så langt fra halsen. HAr akkurat (etter tips fra forumet her) kjøpt en epiphone les p. custom. Har kjøpt pesdaler som en gal på finn.no.. Virkelig fått kicket på å spille gitar igjen.. Øver iallefall tom timer hver dag og kan ikke vente på å få hentet les paulen.

Men trenger noen tips spes ang lillefingeren. sweepen kommer vel av seg selv etter timesvis med øving og tappinga er på plass. Akkordene kommer en etter en, etterhvert som jeg lærer nye sanger.

Noen tips til ting jeg bør være nøye med for å ikke legge til meg dårlige vaner etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å trene opp lillefingeren er jeg enig at du må bruke den :) . Dette kan du f eks gjøre ved å varme opp med kromatiske løp hvor denne fingeren er inkludert. I tillegg kan du, når gitar ikke er i bruk, legge hånda di på f eks et bord og løfte en og en finger. Hånda må da ligge med håndflata ned og knokene opp. Jeg har gjort dette for å trene opp musklene i fingrene. PS! For mye trening kan fremkalle senebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En øvelse som krever bevegelse av lillefingeren. Ikke nødvendig å ta det til 12. bånd. Viktig å holde en finger på hvert bånd: pekefinger-5. langfinger-6. ringfinger-7 og lillefinger på resten. Kan selvfølgelig flyttes lengre opp på halsen for å få kortere båndavstand. Hvilke strenger den spilles på er ikke viktig.

|-5-6-7-8-----------5-6-7-10----------5-6-7-12-|
|-----------5-6-7-9----------5-6-7-11----------|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvde opp lillefingeren med noe så enkelt som til en hver tid sitte å " spille kromatisk" på bordplata mens jeg strakk fingrene. Irriterende for andre med effektivt for meg. Har dessverre blitt en uvane jeg ikke har klart å avvende, så det hender fortsatt jeg klarer å irritere noen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utmerket, driver og jobber med saken. Men en annen ting; merker at jeg spes på de øverste strengene har en tendens til å trykke (med lillefingeren igjen) med "innsiden" (eller der hvor man har fingeravtrykkene :) ) og ikke tuppen. Noen fasit på dette. Kan like gjerne være nøye med teknikken fra starten av, så slipper jeg å rette på uvaner senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv på en Ibanez?

På akkurat denne øvelsen må jeg nesten si .#0581("/!&§&¨*2 [Vi beklager brudd på forbindelsen, vår tekniker jobber som besatt...]

Akkurat hvor du treffer med fingeren vil nok være litt avhengig av et par ting. Det første jeg tenker på er lengden på fingrene - ettersom det gjelder de "øverste" strengene. Regner med det betyr de laveste, tykkeste brumlebassene. En annen ting kan være hvordan du holder rundt halsen. Om du føler at du ikke helt kommer til med fingrene ville anbefalt å spille med tommelen bak halsen og håndflaten nær undersiden av halsen - uansett hvilken streng du spiller på. Forskjellen vil da være at du bøyer fingrene mer når du spiller på de tynneste strengene.

Litt småsært å forklare. Kanskje gir det litt mening, kanskje ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for informasjon; har hentet gitaren min + at jeg rekker et bpnd lenger med lillefingeren enn hva jeg gjorde når jeg startet denne tråden :D Bruker nok lilefingeren mere nuh enn hva som faktisk er normalt, men regner med at overstimuli av den bare hjelper på mitt problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.