Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Framus Dragon eller Marshall JCM 800?


evergud

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg trenger noen kloke innspill. Jeg er i ferd med å kjøpe meg en ny forsterker, og er rett og slett i tvil om hvilken amp jeg skal velge. Jeg vet at forsterkerne ikke er så like i utgangspunktet, men jeg setter dem opp mot hverandre likevel. Jeg spiller for det meste "klassisk" rock, og ligger nok ikke så mye i høy gain-territoriet. Samtidig skader det ikke med en allsidig forsterker.

Jeg kjenner JCM 800 og liker godt karakteren den har, men den er muligens litt mer "karakteristisk"? Jeg har hørt litt på forskjellig opptak av Framus Dragon og vet at den er i stand til forholdsvis høy gain.

Spørsmålene er vel egentlig disse:

1. Kan Framus Dragon "agere" JCM 800 i mer eller mindre grad?

2. Kan Framus Dragon spille med "lav nok" gain? Dvs. rett over knekkpunktet?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du JCM800 synes du neppe Dragon er noe særlig. Vel.. Det kan godt hende at du liker den, men er ikke i nærheten av Marshall-land. Så har du lyst på marshallvreng så kjøp en Marshall. :) . Det er nå mitt råd. Eller så synes jeg personlig at Framus har noen steike gode amp'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte JCM800 amper er kjent for å ha ALTFOR masse mids og diskant.

One trick pony er den ikke. Men krever kanskje en pedal i fronten for å endre litt på karakteristikke. F-eks til high gain mteal sound, bør du kjøre en boost forran.

Har du sett på Vintage Modern ampene? Ville gått for en av dem framor JCM800. Men det er jo en smakssak.

Den har bare en kanal, men veldig allsidig forsterker med mye bra lyd og mange muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mye mids har den ikke, synes jeg. Jeg hadde også i utgangspunktet tenkt en-kanals varianten, så det er ikke så viktig for meg. Og hi gain metal er uansett uaktuelt.

Men noen som vet noe om hvor lite gain man man få ut av crunch-kanalen på Dragon uten å miste punch? Og hva med headroom på cleankanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du JCM800 så ville jeg gått for en ENGL, de låter til tider ganske Marshall, og har mye,mye gain til overs om du skulle ha bruk for det.

Ellers så kan en jo nevne merker som Koch, Hughes and Kettner, Laney osv som alle låter rimelig Marshall..spesielt Laney GH serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du JCM800, kjøp JCM800... :P

Joda, jeg ser den, men jeg liker så mye, serru. :-) Derfor spørsmål om Dragon egner seg til Marshall-liknende greier, for jeg vet at jeg liker en del andre aspekter ved Dragon. Kan ikke ha en forsterker for hver sammenheng :-) (dvs, jeg er på god vei...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel Framusen en forsterker de færreste her har prøvd, siden den ikke er så vanlig i Norge. Dragonen er ikke like komprimert som Cobraen, og er derfor mer lik en Marshall. Mellomtone har den i fleng, ikke vær redd for det. Den er bygd opp veldig likt en soldano slo-100. Kunne godt ha tenkt meg en selv. :)

Tingen her går mer ut på om hva det er du trenger. Trenger du tre kanaler med individuell eq og midi-styring og som samtidig ikke høres ut som en Mesa kan dette være forsterkeren for deg. Den skal kunne gjøre det meste, selv om den er noe snillere enn Cobraen. Den har derfor ikke et overlass med vreng, husk at endel lydklipp av den er spilt inn med boost foran.

Trenger du en kanal som låter tøft, eller greier deg med en eq, ville jeg gått for Marshall eller en Engl Blackmore eller Laney GH100. Du kan evt se etter en VH100R om du greier deg med to eq.

Crate Blue Voodoo er noe helt annet. Ville holdt meg unna de, siden de er kanskje enda mer onetrick poney enn marshallen. De er litt mer i 5150 land, uten at de låter like tøft. Vet også om endel som ikke har holdt seg særlig bra. Spilte med en som hadde en og han byttet den ut med en Morgan rør-topp som han også hadde, og må si at den overrasket meg positivt.

Hva er budsjettet?

Framus, Engl og Laney kan lønne seg å kjøpe fra utlandet. Sjekk musicstore.de og thomann.de og playback-europe.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp de har steget, har vell falt under "rare" og "vintage" kategorien (lulz), men er enda bra man har amper som Laney GH og AOR serien. samt eldre peavey amper som VTM....Peavey VTM, Butcher, Laney AOR/Pro Tube er så si JCM800 kopier, bare med mer gain og til dels effekt loop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god betraktning, Acron. Det er vel ikke til å komme unna at det er en del vanity-faktor ute og går her også. Jeg vil ikke ha en Engl om det står Blackmore aldri så mye på den :-)

Godt å høre at den har mye mellomtone og ikke komprimerer så mye. Jeg har en Framus Ruby Riot som jeg syns er helt super, men der er leadkanalen skjemmet av for mye gain, samt at den komprimerer mye når man drar på, særlig når det begynner å knekke på cleankanalen. Den mangler det siste på punch. Jeg vet ikke om det skyldes at det er en EL-84 amp, eller om det skyldes rør-likeretteren, men det gjør i hvertfall at jeg syns den blir litt "liten" til noen ting. Tonen i den liker jeg meeeget godt, så derfor tanken om en Dragon.

JCM 800 er et alternativ (kanskje nostalgia spiller inn her), men om jeg hadde kunnet nå fram i marshall-territoriet med en Dragon hadde valget vært enklere. Til opplysning, så føler jeg at jeg "nesten" er der med min Ruby Riot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.