Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpt en Fender Deluxe strat, pris?


Bendikbi

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for et år siden en bruk Fender American Deluxe Stratocaster, og betalte 11 500 for den, uten kasse. Selger sa den var verdt en rundt 16 000 da han kjøpte den ny, for 5 (nå 6) år siden.

Det jeg lurer på er egentlig hvor mye gitaren min er verdt? Ser at det selges deluxe strater til 7000 på finn, er det av samme type/kvalitet som den jeg har?

Alstå, finnes det flere versjoner av deluxe-modellen, eller er alle nogenlunde like?

Løy selger til meg? Gjorde jeg et dårlig kjøp? (Gitaren låter jo konge og er som en drøm å spille på, så hvis man kan få en tilsvarende gitar til 7000 nå er jo det egentlig fantastisk).

Mange spørsmål, håper noen kan svare på den ;)

(link til den til 7000:)

Endret av Bendikbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11500 uten kasse var jo en del... Men nypris varierer, ettersom hvilken finish gitaren har. På musikkbørsen koster den fra 14100 til 16300... Er ikke sikker på om det er inkl kasse, men siden det er en am fender, er det vel sannsynligvis inkl kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sånn for å gni salt i såret, men jeg betalte just 5500 for en strat deluxe som var 6 år gammel, men helt strøken. var riktig nok fra Ebay når dollaren var på det laveste. men har en kompis som betalte 6500 for en i Norge som var 3 år gammel. så var nok kansje ikke det lureste kjøpet rent økonomisk, men strat deluxer er jo nydelige, så rent musikalsk var det lurt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen på min er litt sånn metallic red eller no. Vil jo tro at det er en eksklusiv farge...har ikke sett mange gitarer med lik farge.

...selger sa også at hvis jeg skulle ha en bedre strat enn denne, så måtte jeg gå opp til custom. Virka ikke som om han var en type som lurer folk, så veldig ordentlig ut. Og penger så det heller ikke ut som de manglet, bodde i en villa, nærmest.

Endret av Bendikbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sånn for å gni salt i såret, men jeg betalte just 5500 for en strat deluxe som var 6 år gammel, men helt strøken. var riktig nok fra Ebay når dollaren var på det laveste. men har en kompis som betalte 6500 for en i Norge som var 3 år gammel. så var nok kansje ikke det lureste kjøpet rent økonomisk, men strat deluxer er jo nydelige, så rent musikalsk var det lurt:)

Men hvis du titter på musikkbørsen ser du jo deluxe strater til over 20 000. Det kan da umulig ha vært en slik en du kjøpte... :s

EDIT: Ja, jeg har vel alle de finessene en deluxe har, tror jeg...(eller, har sett noen gitarer hvor den opphøyningen rett ved stemmeskruene, som holder strengene over gripebrettet, er av metall eller no...iallefall, det har jeg ikke.

EDIT 2: Og gripebrettet er av lønn

Endret av Bendikbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får de fleste Amerikanske DeLuxe strat'er til mellom 12 og 16k i Norge. Forskjellen mellom typene er finnish (og modeller uten plekterbrett) og at de dyreste har rollernut, locking tuners og locking sadles på trem.

Hvorfor musikkbørsen skal ha så mye for de mest kostbare modellene vet ikke jeg, men det virker som om andre selger de rimeligere i alle fall.

Det er litt forvirring med modeller fra Fender for tiden, da de nå har serier med veldig like navn, men veldig ulik pris. "American DeLuxe" er de modellene som bare het DeLuxe før og "DeLuxe" er MIM gitarer som naturlig nok er rimeligere.

DeLuxe modellene har hatt litt variasjoner gjennom tidene, blandt annet hadde alle rollernut og en annen trem en periode. Hva prisen på en DeLuxe var for 6 år siden vet jeg ikke, men med tanke på hva disse gitarene koster i USA og på E-bay, eller i Norge for den del synes jeg nok prisen var noe stiv.. Men det er klart en DeLuxe kommer jo fort opp i 7-10 tusen på bruktmarkedet i norge, men det er med den formstøpte kofferten som følger med da.

Jeg tviler på at Metallic red er spesielt eksklusiv. Det er ofte slik at de transparente (sunburst osv) finish'ene er dyrest.

Du kan jo poste litt detaljer eller bilder av gitaren din ? Jeg husker ikke hvordan DeLuxe utgavene var for 6 år siden, men den bør jo ha et amerikansk serienummer i alle fall :) Er det en utgave med 3 singelcoils og vanlig nut (altså en vanlig oversadel og ikke en roller type) er det den rimeligste varianten du har.

En rollernut ser omtrent akkurat slik ut forøvrig :

rollernut.jpg

EDIT:

Og angående prisen.. som sagt kanskje noe høy, men har du funnet en gitar du er fornøyd med så er jo saken ganske grei. Man kan nemlig bruke mange titusener på å kjøpe gitarer som aldri helt blir "the one"

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om selger løy til deg vet jeg ikke, ei heller om du den gangen gjorde et dårlig eller godt kjøp (jeg aner ikke hva disse gitarene kostet den gangen) MEN, dagens marked tatt i betraktning gjorde du et dårlig kjøp om du kun betrakter den økonomiske siden.

Du kan sammenlikne dette med aksjer. Jeg vet ikke om du kjøpte en aksje til over markedspris den gang, MEN dagens aksjekurs tatt i betraktning har du gjort en dårlig økonomisk investering.

Skulle imidlertid aksjeverdien stige kan kjøpet ditt plutselig bli godt totalt sett. Gitaren din kan også stige i pris dersom f.eks dollarkursen går drastisk opp, produksjonen av gitaren går ned / opphører, eller etterspørselen etter disse blir stor om noen år av andre grunner.

Prisen på gitarer er nå svært lav fordi dollarkursen er lav, lønningene i norge er relativt høye osv. Dessuten virker det som en hel del snor seg unna mva ved import. Dermed blir det mange som kan selge gitarene sine svært billig, men likevel med fortjeneste. Du burde ALDRI ta nypris i betraktning om du kjøper en brukt gitar. Sammenlikn heller med tilsvarende varer på bruktmarkedet da "ny-het" prises SVÆRT forskjellig av ulike typer mennesker.

EDIT: dårlig norsk

Endret av Wikket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei, så økonomisk var det kanskje ikke det beste kjøpet, men med tanke på at jeg fikk en gitar jeg liker veldig godt var det et bra kjøp.

Min har 2 single coil + en hambucker. Locking tuners har jeg, men locking saddles, hva er det egentlig? Tremoloen kan jeg stramme ved å skru på en liten skrue der selve tremoloarmen er festet...altså jeg må ikke skru selve armen for å feste den (slik som på vanlige fender-tremoloer). Er dette locking saddle?

Men ikke rollernut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei, så økonomisk var det kanskje ikke det beste kjøpet, men med tanke på at jeg fikk en gitar jeg liker veldig godt var det et bra kjøp.

Min har 2 single coil + en hambucker. Locking tuners har jeg, men locking saddles, hva er det egentlig? Tremoloen kan jeg stramme ved å skru på en liten skrue der selve tremoloarmen er festet...altså jeg må ikke skru selve armen for å feste den (slik som på vanlige fender-tremoloer). Er dette locking saddle?

Men ikke rollernut.

Det du beskriver er en "snap-in arm" som jo også er en fin detalj. Locking bridge er egentlig bare at selve enden på strengen eller "kulen" om du vil festes i selve strengesalen og ikke tres i gjennom tremblokka fra undersiden av gitaren som vanlig. Litt som på Floyd Rose f.eks men du slipper å kappe av endekulen på strengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei, så økonomisk var det kanskje ikke det beste kjøpet, men med tanke på at jeg fikk en gitar jeg liker veldig godt var det et bra kjøp.

Min har 2 single coil + en hambucker. Locking tuners har jeg, men locking saddles, hva er det egentlig? Tremoloen kan jeg stramme ved å skru på en liten skrue der selve tremoloarmen er festet...altså jeg må ikke skru selve armen for å feste den (slik som på vanlige fender-tremoloer). Er dette locking saddle?

Men ikke rollernut.

Økonomisk sett er det ingen kjempeblunder, så slapp helt av. Dessuten har du forhåpentligvis hatt avkastning i form av spilleglede. Om du er liker gitaren så får jeg bare sitere greener over;

"Og angående prisen.. som sagt kanskje noe høy, men har du funnet en gitar du er fornøyd med så er jo saken ganske grei. Man kan nemlig bruke mange titusener på å kjøpe gitarer som aldri helt blir "the one""

Her ser du en PRS gitar til > 2200$ som ikke har rollernut:

http://cgi.ebay.com/PAUL-REED-SMITH-PRS-CU...id=p3286.c0.m14

den har derimot det som ser ut som en locking-tuner variant. Konklusjon; rollernut gjør ikke en gitar så voldsomt mye bedre eller mer eksklusiv. Locking-tuners derimot ser ut til å være å foretrekke for alle. (bortsett fra gibson-produsenter :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.