Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Peavey 5150 vs Engl Powerball


Stormshadow2k

Anbefalte innlegg

hey.

Skal oppgradere fra Engl Fireball til 100w amp. Trenger noe med mere pønsj. Fireball'en leverer ikke nok trøkk i forhold til andregitaristens 100w's amp. Jeg drunker litt i lydbildet. Jeg kan selvsagt jazze opp volumet, men ønsker å beholde bra trøkk på normalt volum, dvs volum nok til å spille ved siden av trommesett. Ehh, for de som skjønte det...

Anyways: Er veldig glad i lyden fra Fireballen i seg selv, så vurderer å gå til storebroren "Powerball". Det blir enten den, eller en annen metalamp jeg hører mye lovord om: Peavey 5150.

Noen tanker om disse to i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

5150/6505 utvilsomt! Andre gitaristen i bandet mitt bruker Powerball, og jeg syns ihvertfall ikke det låter noe særlig fett... 5150/6505 er jo mellomtonemaskin også, så den kutter gjennom bra i bandet :) Skal muligens selge min 6505 (som er nøyaktig samme amp men med annet navn), forresten...

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5150/6505 utvilsomt! Andre gitaristen i bandet mitt bruker Powerball, og jeg syns ihvertfall ikke det låter noe særlig fett... 5150/6505 er jo mellomtonemaskin også, så den kutter gjennom bra i bandet :) Skal muligens selge min 6505 (som er nøyaktig samme amp men med annet natn), forresten...

Tja, du må gjerne PM'e meg med en pris sånn for morroskyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det var det da.. Det er en svart 100w mesa amp :blush: Er vel det eneste jeg vet. Kan høre på øving i dag hva spexa er.

Scooper mellomtona? som i kupper, eller hva er det du mener?

Ja, om du skrur ned mellomtone for mye. Hvordan kabinett bruker andre gitaristen da? Hvis han bruker 412 så vil jo han få "mer" lyd enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å stå riktig plassert i forhold til amp'en din også. Om du står og spiller med kabinettet rett bak deg får du all lyden i bena. Og om den andre gitaristen står med amp'en sin plassert på akkurat samme måte i andre enden av rommet vil du høre hans gitar bedre enn din egen nesten uansett hvor høyt du spiller. Og den andre gitaristen har selvfølgelig det samme problemet og skrur opp. Og der har vi oppskriften på et forferdelig lydbilde å øve i! :) Prøv å få amp'en din i høyde med ditt eget hode og ikke vær redd for mellomtone. He, he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som tore sier, fireball er nok ikke "for lite". Min 50w Engl Screamer er mer enn nok til hørselskader av og alt som bedre er.

sjekk ut hvordan dere står i forhold til ampene, hvordan dere skrur lyden. og husk at "jeg hører ikke meg selv, så jeg må skru opp" ikke alltid er riktig løsning. prøv å skru ned han litt, evt fortell trommisen at han ikke trenger å prøve å ødelegge symbalene hver øving. "sweetspotten" til ampen din er heller ikke nødvendigvis rett forranampen heller.

nå husker jeg ikke helt hvordan dette er i hue, men jeg tror det er lite reell desibel forskjell på en 50w og en 100w. jeg mener det handler mer om headroom og hvordan øret oppfatter det. (setter pris på å bli irettesatt her dog)

og etter at det er sagt:

jeg hadde gått for powerball 7 dager i uka.(om jeg hadde hatt penger til det), og jeg kommer garantert til å oppgradere til en powerball selv om jeg ikke har et reelt "behov" for det;) GAS ftl:(

edit: (eller en Fractal Axe-FX etter å ha lest reviewen til Leo)

Endret av Sereth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du vil ha mer lyd så 5150 / 6505 veien å gå. Jeg har en Powerball å sliter med å få lyden igjennom på øving.Det har blitt bedre en med et 4x12 cab. Men tone messig er Powerballen mer en hissig, du få en lyd er tight as fuck.

Har intrykk at flere har "problemer" med å skjære ingjennom med powerballen. Har testet begge ampene og i utgangspunktet er rimelig like til tider , så får du endel for pengene med en peavy da den er endel billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.