Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

picking-hånda folkens!


xshorteyx

Anbefalte innlegg

Kan jeg få se eksempler på hvordan folk her bruker høyrehånda,

åssn vei dere dreier plekteret osv når dere alternate-picker ,, speed picker osv..

jeg har fått for meg att jeg gjør det på "Feil" måte, så nå har jeg begynt å prøve å endre måten jeg bruker plekteret på.

er det noen "Rett" vei folk bruker for å ikke ha hindringer?.

kom gjerne med bilder / video`er..

vil gjerne få på plass sånne tekniker før jeg roter til alt og ikke klarer å rette opp på sånt :P

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 133
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har aldri møtt en gitarist som picker helt likt en annen gitarist. Samtlige jeg noensinne har spilt med har picket litt forskjellig alle sammen, så det er veldig individuelt.

Det som er "vanligst" er vel å holde plekteret mellom midten av tommelen og kanten på det ytterste leddet på pekefingeren og dreie det bittelitt mot klokka når man picker, så det ikke er helt horisontalt. Selv har jeg plekteret mellom det ytterste og nest ytterste leddet. Syntes jeg får mer kontroll da.

Paul Gilbert holdt jo plekteret med 3 fingre i mange mange år før han bytta til den "vanlige" måten. Og han spilte like fort på den måten så tror ikke du kommer til å revolusjonere spillinga di samme hva du gjør med plekteret egentlig. Men sjekk ut litt alternate picking videoer på youtube så plukker du sikkert opp noen tips!

EDIT: apropo ikke klare å rette på slik så bytta Gilbert teknikk fullstendig ETTER han ble stor, så det skal ikke sååå mye til å bytte tror jeg faktisk. Bytta helt teknikk selv i fjor og vendte meg til det på ei uke, men nå er ikke jeg noen virtuos heller.

Endret av orsvend
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt en gitarist som picker helt likt en annen gitarist. Samtlige jeg noensinne har spilt med har picket litt forskjellig alle sammen, så det er veldig individuelt.

Det som er "vanligst" er vel å holde plekteret mellom midten av tommelen og kanten på det ytterste leddet på pekefingeren og dreie det bittelitt mot klokka når man picker, så det ikke er helt horisontalt. Selv har jeg plekteret mellom det ytterste og nest ytterste leddet. Syntes jeg får mer kontroll da.

Paul Gilbert holdt jo plekteret med 3 fingre i mange mange år før han bytta til den "vanlige" måten. Og han spilte like fort på den måten så tror ikke du kommer til å revolusjonere spillinga di samme hva du gjør med plekteret egentlig. Men sjekk ut litt alternate picking videoer på youtube så plukker du sikkert opp noen tips!

EDIT: apropo ikke klare å rette på slik så bytta Gilbert teknikk fullstendig ETTER han ble stor, så det skal ikke sååå mye til å bytte tror jeg faktisk. Bytta helt teknikk selv i fjor og vendte meg til det på ei uke, men nå er ikke jeg noen virtuos heller.

jo.. men,,

det var ikke helt det jeg mente, med åssn fingre du holder med,

men,, jeg skal prøve å finne bilder som forklarer,

måten tommelen f.eks bøyes på, det påvirker åssn vei man skråer plekteret..

vææh.. umulig å finne bilder som forklarer btw.

men om det ikke tar mer enn f.eks 1 uke med gitarspilling for å venne seg til det, så er det vell ikke så big deal allikevel.

Endret av xshorteyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det ikke skal gjøre vondt. Men når jeg spiller raske sanger så får jeg til slutt ganske vondt i skulderen. Muskelen på utsiden. Jeg føler selv at det en slitsom smerte. Er dette noe som vil bedres jo mer man spiller og får bedre utholdenhet? Og vil det være ett poeng i å trene den muskelen med vekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg synes er så rart. For jeg er veldig avslappet når jeg spiller fort. Det tempoet jeg snakker om er når jeg spiller fort, men uten å presse. Får somregel vondt der når jeg spiller sakte og. Bare jeg spiller lenge nok. (som ikke er så lenge)

F.eks når jeg spiller whiskey in the jar, Metallica versjonen og spiller rytme gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være at du beveger hånda fra skulderen og ned, og ikke bare håndleddet...

Jeg hviler armen på gitaren. Så det er ikke mye bevegelse. Men hvis jeg skal beskrive "smerten" så er det omtrent som når man har hatt gym. Og har løpt så mye at man har vondt i bena. Går fort over. Med en gang jeg slutter å spille. Tar jeg 5 min pause hjelper det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Blir litt sliten i underarmen, men aldri skulderen faktisk. Har sikkert noe med spenning å gjøre.

Dette tyder jo på at du bruker armen "riktig". Noen sier jo at man skal bare bruke underarmen og håndleddet, og la skulderen være i fred. Funker for meg, og tydeligvis for deg også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker det også litt i skulderen noen ganger, selv om jeg bare plukker med håndleddet, og prøver å holde armen så avslappet som mulig. Det skjer først og fremst når jeg øver på noe som går fort og som jeg synes er vanskelig, så det er vel sannsynlig at jeg spenner meg selv om jeg tror jeg ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.