Web Analytics
Jump to content

Koble opp 2 kabinett

Kentucky
 Share

Recommended Posts

Beklager.

Det jeg prøvde å si var:

8ohm + 8ohm = 4ohm.

Om det hadde vært to stk. utganger på amp'en med 8ohm så kunne han vel brukt en til hvert kabinett?

Hadde aldri sett bakpå denne amp'en før, og beklager at jeg skapte forvirring. Outputene er parallelle og du skal bruke 4ohm utgangen.

Sorry... :blush:

Edited by Tom Dooley

Beklager.

Det jeg prøvde å si var:

8ohm + 8ohm = 4ohm.

Om det hadde vært to stk. utganger på amp'en med 8ohm så kunne han vel brukt en til hvert kabinett?

Hadde aldri sett bakpå denne amp'en før, og beklager at jeg skapte forvirring. Outputene er parallelle og du skal bruke 4ohm utgangen.

Alle forsterkere jeg har vært borti, har vært 2x16 i hver sin 8 ohms-utgang, 2x8 ohm i hver sin 4 ohms-utgang. Om det er impedansvelger og to utganger (jfr. Marshall), settes den til 4 ohm med to 8-ohms cab, og 8 med 2 16-ohms cab...

Beklager.

Det jeg prøvde å si var:

8ohm + 8ohm = 4ohm.

Jeg tror du roter litt her.. Det er ikke flere utgangsforsterkere på en gitar-amp normalt sett og derfor må kabinettene entes koble i serie eller parallell.

For 2 x 8ohms kabinetter blir det dermed :

-I serie - 16 ohm

-I parallell - 4 ohm

Men som andre sier, høyttaler bøssingene på en amp er ikke seriekoblet normalt sett og derfor må man altså tenke på hva summen av to kabinetter i parallell blir. 2x8ohm - Begge i 4 ohm utgangen. 2x16ohm - begge i 8ohm utgangen osv.

Ok. Misforståelse.

Så om man kobler fra amp til kabinett, og fra det kabinettet videre til neste så må man ha 16ohm i utgangen på amp'en, sant? Men om man kobler hvert kabinett direkte til amp'en så skal man ha 4ohm.

Tankegangen din her er riktig, men om dette blir en seriekobling eller en parallell kobling avhenger i så fall av hvordan en eventuell sekundær høyttalerbøssing er koblet i kabinettet.

Vanligvis brukes ikke seriekobling annet enn når man sammenkobler flere høyttalerelementer inne i hvert kabinett, men det finnes sikkert unntak.

ParSer.gif

Edited by Greener

Nå er jeg bare mer forvirret. Jeg har altså ledning fra hvert kabinett til ampen. Jeg skal da koble begge inn i 4 ohm utgangen ?

Glem det. Svar fra manual :

42 Poweramp Output 4 Ohms parallel

4 ohms speaker output jacks, internal parallel signal path for the connection

of one 4 ohms cabinet or two 8 ohms speaker cabinets.

Edited by IbanezMunky