Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Nybegynner vurderer å oppgradere hybelamp


Amebix

Anbefalte innlegg

Ser at en del av trådene her har forsvunnet, starter derfor en ny tråd om hybelamper o.l.

(dere burde virkelig legge tråden om hackingen et synligere sted, det var en liten stund jeg lurte på hva som egentlig hadde skjedd her)

Har spilt gitar i rundt 3 år, har en Morgan 30W forsterker (transistor), G2D Overdrive-pedal og en Ibanez-gsa-60 el-gitar.

Siden jeg hovedsakelig spiller på soveromsnivå synes jeg jeg får lite ut av 30-w-ampen, og synes lyden enten blir for lav eller tynn eller altfor høy uansett hvordan jeg skrur på forsterken.

Har en stund vurdert å spare opp til en mikro-rør-amp, 5 watt eller mindre (gjerne mindre), for å få en oppgradering av vrenglyden (og evt. bare bruke overdrive-pedalen som boost).

Men har også lest at noen har god erfaring med å koble en transistor-forsterker over på små pc-høytalere (ut ifra hodetelfonutgangen e.l.) og har opplevd at dette har gitt en sterk forbedring av lyden på i utgangspunktet dårlige forsterkere. Et tredje alternativ er å bruke en Line 6 Pod e.l. til forsterker, noe jeg har lite erfarig med.

Både pris og forbedring av lyd for pengene kommer inn i betraktningen. Bruk av pc-høytaler ville hatt den fordelen at jeg trolig ville skaffet det uansett (med mindre jeg begynner å bruke en gitaramp som høytaler).

Har allerede gode hodetelefoner (Grado), men å bare bruke hodetelefoner er ikke særlig aktuelt.

Noen som har erfaring med hva som funker bra til god gitarlyd på lavt volum, og hvordan disse alternativene ville fungert sammenlignet med hverandre?

Og noen som har litt teknisk peling på hva som spiller inn på lyden ved lavt volum? Forsterkeren? Størrelsen på høytalerelementet?

Er åpen for alle tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitarforsterkere låter helst best når de spiller litt høyt. Grunnen til dette er mange og delt egentlig, men en gjennomgående faktor er at selve høyttalerelementet gjerne låter best når det har litt utslag. En annen faktor er utgangstrinnet (spesielt på rør forsterkere) der forvrengingen øker når rørene omsetter mere effekt, noe som låter bra på en gitarforsterker.

Egentlig er rørforsterkere den forsterkertypen som må "kjøres hardest" for å låte best, men som du sier en liten røramp på 5 watt kan fungere godt for mange i den sammenheng, selv om disse også spiller overraskende høyt med et lettdrevet kabinett. Nå kan man selvsagt velge et kabinett (egentlig høyttaler element da..) som er mere tungdrevet, men disse tilfører gjerne ikke så mye egenlyd på lave utsving, så det trenger ikke å hjelpe så fryktelig mye rent lydmessig.

Jeg ville ha tippet at en modulasjons forsterker med en rørdel slik som Vox sine forsterkere ville ha fungert bra i ditt tilfelle. Her skapes det meste av "soundet" i pre-amp delen og VT serien har en egen "power level control" som lar deg justere hvor "stort slutt-trinnet skal være" Altså kan du justere dette til et minimum og alikevel oppnå en tilnærmet "full skyv" lyd. De har også en line-out for pc/headset/stereoanlegg osv som inneholder en høyttalersimulerings krets som gir deg såkalt "fullverdig gitarlyd" uten å bruke høyttaleren i amp'en.

http://www.voxamps.co.uk/valvetronixvt/vt15-30-50-100.asp#s3

Line 6 Pod eller lignende produkter fungerer også ganske godt hvis du kobler de til et stereoanlegg eller headset. PC-høyttalere er ofte av så laber kvalitet at jeg ikke vil anbefale å bruke de til gitarlyd. Det er faktisk ønskelig å ha en nøytral eller hi-fi aktig videreformidling av lyden fra utgangen på en Pod e.l. Dynamikk er også et problem med pc-høyttalere.. en ting er at de ikke makter å gjengi dynamikken, men den tar også fort knekken på de i praksis.

Kjøp deg et billig men litt ok stereoanlegg eller finn noe brukt for nesten ingen penger og bruk det sammen med en Pod. Det gir ofte et overraskende godt resultat. Hovedproblemet med Pod og lignende produkter slik jeg ser det, er ofte at de ikke fungerer noe særlig sammen med andre pedaler. Her kan produktene fra f.eks Tech21 være en bedre løsning, fordi de er basert på analog teknologi. http://www.tech21nyc.com/ Tech21 har også små forsterkere basert på samme prinnsipp som ampsimpedalene.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takker for raskt svar :)

Ser at "pc-høytaler" gir litt dårlige assosiasjoner, men tenkte å kjøpe noe til en viss penge og med et visst rykte på seg til å være holdbart, og et stereoanlegg er også et aktuelt alternativ.

Er også klar over at små forsterkere kan sparke fra seg, ihvertfall ut ifra det jeg har lest om sammenhengen mellom watt og lydnivå på amptone. 5W skal visst gi halvparten av lydnivået til 50W (og 1/4 av lydnivået til 500W)

En power brake kan vel redusere effekten en del, men på de jeg har sett tror jeg det har vært en reduksjon ned til en tiendedel.

Ifølge amptone.com er det optimale for hybelspilling en effekt på 0,05 W om man skal kjøre ampen fullt ut sent om kvelden.

Greener:

Et par spørsmål. Er pre-amp-vreng det det samme som man kan få med pedalbruk?

Har denne ampen rør i sluttrinnene i tillegg? Og det du nevner om sluttrinnet, blir det det samme som en power-brake?

hucker:

Ser at Guitar Rig 3 kommer med både programvare og en fysisk komponent. Fungerer denne som en slags forsterker, eller behandles gitarlyden utelukkende i programvaren? Hørtes bra ut på youtube iallefall.

Er forresten litt usikker på hva slags lydkort jeg har. Pcen er en bærbar Acer (7520G), og om lyden stod det bare "Dobly Home Theater" når jeg sjekket på hemmesiden. Inne på kontrollpanel står det bare "Realtek High Definition Audio" om lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever at du har et greit lydkort også. Ellers vil du bli plaget med støy og latency.

Et annet alternativ er jo en Line6 POD. Kan kobles til alt som heter lyd..

Guitar rig kommer i en versjon med egen ioboks/lydkort. Latens er IKKE noe problem med den :)

K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hucker:

Ser at Guitar Rig 3 kommer med både programvare og en fysisk komponent. Fungerer denne som en slags forsterker, eller behandles gitarlyden utelukkende i programvaren? Hørtes bra ut på youtube iallefall.

Den kommer med en liten boks som fungerer som i/o-enhet, og er ansvarlig for prosesseringen av lyden. Det er altså et slags lydkort, og også en liten mikser for inntil to innkilder, en kombinert mic/instrument, en kombinert instrument/linje så du har en del muligheter.

Som jeg nevner over så fjerner denne alle problemer med latens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greener:

Et par spørsmål. Er pre-amp-vreng det det samme som man kan få med pedalbruk?

Har denne ampen rør i sluttrinnene i tillegg? Og det du nevner om sluttrinnet, blir det det samme som en power-brake?

Preamp vreng er rett og slett en overstyring av forforsterkerdelen (pre-amp) En fuzz pedal vil overstyre/forvrenge signalet i en transistor krets i pedalen før lyden når pre-amp, mens en Tubescreamer f.eks vil "hjelpe deg" til å få pre-ampen i forsterkeren til å forvrenge på en fin måte. (Jeg prøver som du sikkert skjønner å utrykke meg enkelt og forståelig :) )

Disse vox-ampene har vel transistorer i slutt-trinnet og en litt kvasi rørkret mellom pre-amp og slutt trinnet som får transistor trinnet til å låte godt/bedre/røraktig. Og ja, den effekt reguleringen av slutt-trinnet skal fungere som en power-brake.

Er forresten litt usikker på hva slags lydkort jeg har. Pcen er en bærbar Acer (7520G), og om lyden stod det bare "Dobly Home Theater" når jeg sjekket på hemmesiden. Inne på kontrollpanel står det bare "Realtek High Definition Audio" om lyden.

Da har du et rimelig integrert chip-sett som ikke er spesielt bra nei. Jeg har aldri fått noe ampsim program til å fungere skikkelig uten et godt eksternt lydkort. Misforstå meg rett, det kan være en fin løsning, men prisen blir fort en del høyere enn å bare kjøpe en enkel amp eller ampsimbox løsning. Dessuten blir du bundet til å alltid bruke pc'en..

En populær liten røramp er Epiphone sin 5 watter som du både får som combo og som seperat top og cab. Den kan låte veldig bra med et skikkelig kabinett faktisk og koster nesten ingenting. Det finnes forøvrig masse info på nettet om ulike modifikasjoner for denne forsterkeren. Sjekk Epi sine nettsider for navn og detaljer. Denne forsterkeren kan du jo også bruke en rimelig liten power-brake løsning på.

Men jeg vil absolutt anbefale deg å prøve før du kjøper noe ! God eller i det hele tatt akseptabel forsterkerlyd kan være mye rart alt avhengig av hvem du spør :) Jeg er f.eks ingen Metalkonge og har lite forhold til den type lyd. Jeg bruker mest reinlyd og klassisk rør-vreng.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer med en liten boks som fungerer som i/o-enhet, og er ansvarlig for prosesseringen av lyden. Det er altså et slags lydkort, og også en liten mikser for inntil to innkilder, en kombinert mic/instrument, en kombinert instrument/linje så du har en del muligheter.

Som jeg nevner over så fjerner denne alle problemer med latens.

Og bare for ånevne det i forhold til min kommentar om software baserte løsninger - jeg har ikke prøvd 'Rig med denne modulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. jeg ser at jeg blings på den vox serien, det er AD serien jeg har testet. Men de to seriene virket da fryktelig like ? Vel.. Her er linken : http://www.voxamps.co.uk/valvetronix/ad15-30-50-100vt.asp

Legg merke til at den minste modellen AD15 ikke har den "power level control" tingen.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.