Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Er det lov å selge fake Gibson ?


jsa

Anbefalte innlegg

Fant denne på Finn:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...ll&tot=null

Antar at det er en Kina produsert forfalskning.

Spørsmålet mitt er, kan selger annonsere denne selv om han

antyder at det er fake ?

Årsaken til at jeg spør er at jeg har hørt fra en urmaker at det

egentlig er straffbart og importere uekte feks. Rolex.

Og at videresalg er forbudt, selv om man oppgir at det er en

forfalskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne på Finn:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...ll&tot=null

Antar at det er en Kina produsert forfalskning.

Spørsmålet mitt er, kan selger annonsere denne selv om han

antyder at det er fake ?

Årsaken til at jeg spør er at jeg har hørt fra en urmaker at det

egentlig er straffbart og importere uekte feks. Rolex.

Og at videresalg er forbudt, selv om man oppgir at det er en

forfalskning.

Dette er nok i grenseland, men så lenge han sier at dette er en kloning, er det vel nesten greit. Heller ikke misvisning i tittel osv. Har sett mye verre eksempel enn dette. Det er kanskje noen som vet eksakt hvordan loven lyder?

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å importere kopier av merkevarer....

Men denne selges om Gibsun og det finnes jo som kjent massevis av andre gitarer med LP fasong.

Ser ikke det står Gibsun noe sted.

Logoen ser identisk ut som Gibson, det samme

er made in USA og serie nr.

O i Gibson kan jo se litt ut som en U.

Faren med fake kopier er at en kjøper den rimelig, så

selger han den senere som en ekte Gibson til kr 12000 +

Tror det lovlig problemet oppstår fordi logo har samme navn

og er veldig likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en Gibsun

Jeg har en to-halsa Gibsun SG

Jeg kjøpte den for 2 lapper ny og satte den opp for 1800 kr.

Den låter bra og er veldig bra å spille på, jeg liker å spille på den :)

Min er til og med med orginal-pups, men måtte ta av cover-lokka på mickene.

Skulle kanskje ha bytta volumknappene, de er litt for dårlige med at de går på fullt volum for tidlig.

Jeg er vant til å bruke volumknappen mye og blir litt irritert når den har full guffe bare jeg skrur fra null til en fire-fem millimeter.

Den hyla og skrek som ei stukken katte første gangen jeg prøvde den på Marshallen og trodde jeg måtte bytte micker.

Vi tok av lokka og da oppførte den seg eksemplarisk, trengte ikke å vokse de engang :)

Men 6 lapper... tja... det er sikkert for de nye pupsa og volumknappene :)

post-4609-1221824999_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke det står Gibsun noe sted.

Logoen ser identisk ut som Gibson, det samme

er made in USA og serie nr.

O i Gibson kan jo se litt ut som en U.

Faren med fake kopier er at en kjøper den rimelig, så

selger han den senere som en ekte Gibson til kr 12000 +

Tror det lovlig problemet oppstår fordi logo har samme navn

og er veldig likt.

Er helt enig med deg. Jeg burde skrevet 'importert som' i stedet for 'selges som'

Det jeg mente var at den kan være importert på 'lovlig' måte siden den lett kan lure en som ikke kjenner Gibson orginalen.

/sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med deg. Jeg burde skrevet 'importert som' i stedet for 'selges som'

Det jeg mente var at den kan være importert på 'lovlig' måte siden den lett kan lure en som ikke kjenner Gibson orginalen.

/sorry!

Ja, det er sikkert lurt :)

Uansett så ser den ganske pen ut.

Og veldig lik, til og med made in USA og serie nr

ser veldig likt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge rene kopier av kjente merkevarer er pr definisjon egentlig ulovlig.

Jeg for min del synes det er greit nok hvis en (privat vel og merke..) selger klart redegjør for at det er en billig asiatisk kopi, men dette er sjeldent tilfelle, ei heller i denne annonsen.. Teksten er altid utformet på en slik måte at selgeren tror han er på trygg grunn fordi han indikerer at det ikke er en original på en "snedig" måte, men dette er jo selvsagt bare tull. Guilty as charged ! En skurk er en skurk og prisen han har satt bekrefter dette..

Dette er visstnok en kloning fra custom modellen men det er jaggu ikke lett å se..

Hva mener han egentlig ? For en som ikke har peil sier dette ingenting om at det ikke er en Gibson.

Intonert og justert gitaren hos forhandler i oslo i juni,kvittering følger.

Her prøver han å gi inntrykk at det er forhandleren av gitaren som har gjort arbeidet, det er det nok neppe.. Det finnes ingen lovlige forhandlere av slike Gibson kopier

Forskjeller jeg vet om følger:

Det er mahogny i hals.

Metallic lakk.

Volum/tone er byttet.

Forskjellen på hva ? Dette er jo bare tøv..

Det annonsen virkelig burde inneholde er noe slikt :

Jeg selger en kinesisk produsert kopi av en Gibson LP .... Dette er IKKE en original Gibson... osv

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å selge rene kopier av kjente merkevarer er pr definisjon egentlig ulovlig.

Jeg for min del synes det er greit nok hvis en (privat vel og merke..) selger klart redegjør for at det er en billig asiatisk kopi, men dette er sjeldent tilfelle, ei heller i denne annonsen.. Teksten er altid utformet på en slik måte at selgeren tror han er på trygg grunn fordi han indikerer at det ikke er en original på en "snedig" måte, men dette er jo selvsagt bare tull. Guilty as charged ! En skurk er en skurk og prisen han har satt bekrefter dette..

Hva mener han egentlig ? For en som ikke har peil sier dette ingenting om at det ikke er en Gibson.

Her prøver han å gi inntrykk at det er forhandleren av gitaren som har gjort arbeidet, det er det nok neppe.. Det finnes ingen lovlige forhandlere av slike Gibson kopier

Forskjellen på hva ? Dette er jo bare tøv..

Det annonsen virkelig burde inneholde er noe slikt :

Jeg selger en kinesisk produsert kopi av en Gibson LP .... Dette er IKKE en original Gibson... osv

Jeg synes de tingene du peker ut gjorde det helt klart at dette er en kopi, og det tror jeg at jeg hadde skjønt selv om jeg ikke hadde tatt i en gitar selv. Det første han sier forteller meg at han ikke er helt sikker på hvor kopien kommer fra, dog at jobben er god. Det kan godt hende gitar-reparatører er villige til å jobbe med den selv om den ikke er "ekte", og når han nevner "forskjeller" er det jo klart som blekk at han mener det som skiller gitaren fra originalen. Jeg synes ikke dette er noen uærlig annonse, han har sitt på det tørre moralsk sett.

Jussen er det verre med. Nå til dags tar de jo skjorta di hvis du kommer hjem fra Syden med et par fake Gucci-briller, så det er helt klart grunnlag for å straffe piratkopiering. Spørsmålet er hvor grensen går. Himmelropende åpenbare og mislykkede kopier lurer ingen og er ingen trussel. Jeg har ikke sett en "Gibsun", men med en slik logo og detaljer ellers er den nok svært tvilsom. Men noen må jo gidde å anmelde også. Kanskje Gibson ikke ser på sånne kopier som noen særlig trussel siden det tross alt er hvem som har laget det og ikke hvordan det ser ut som betyr mest når det kommer til instrumenter. Gucci er det verre med, slike varer selger nesten utelukkende på logo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de tingene du peker ut gjorde det helt klart at dette er en kopi, og det tror jeg at jeg hadde skjønt selv om jeg ikke hadde tatt i en gitar selv. Det første han sier forteller meg at han ikke er helt sikker på hvor kopien kommer fra, dog at jobben er god.

Må si meg uenig.. setningen "Dette er visstnok en kloning fra custom modellen men det er jaggu ikke lett å se" er helt meningsløs for en som ikke vet noe om Gibson, eller som ikke forstår at dette i det hele tatt kan være en fake. Ordlyden kan like godt indikere at det er en Alternativ Gibson modell. Du må prøve å lese slike annonser med det utgangspunktet at du ikke kjenner til problemet med kopigitarer..

Det kan godt hende gitar-reparatører er villige til å jobbe med den selv om den ikke er "ekte",

Gitar reperatører jobber med alt de.. det er ikke poenget. Poenget er at ordlyden får det til å høres ut som arbeidet på gitaren er utført der den er kjøpt. Altså hos en autorisert forhandler. Noe som opplagt ikke stemmer da det ikke finnes noen autorisert forhandler av noe som er ulovlig å selge over disk.

og når han nevner "forskjeller" er det jo klart som blekk at han mener det som skiller gitaren fra originalen.

Og en av disse tingene er at det er Mahogny i halsen ? Klart som blekk ja.. Det han vel på en snedig måte sier er at kopien hans ikke har Mahogny i halsen tenker jeg.

Jeg synes ikke dette er noen uærlig annonse, han har sitt på det tørre moralsk sett.

Moralsk sett er det ikke noe med den annonsen som er greit før prisen senkes til en brøkdel og teksten inneholder en helt klar beskrivelse av at dette er en østenprodusert kopigitar.

Poenget mitt er at alle annonser for slike gitarer alltid er utformet på en "snedig" måte.. De lyver nødvendigvis ikke, men de forteller deg ikke hele sannheten heller og akkurat det er nok ingen tilfeldighet.

Himmelropende åpenbare og mislykkede kopier lurer ingen og er ingen trussel. Jeg har ikke sett en "Gibsun", men med en slik logo og detaljer ellers er den nok svært tvilsom. Men noen må jo gidde å anmelde også. Kanskje Gibson ikke ser på sånne kopier som noen særlig trussel siden det tross alt er hvem som har laget det og ikke hvordan det ser ut som betyr mest når det kommer til instrumenter.

Vel, nå er det nå engang slik at slike kopier selges i relativt stort antall til helt urimelige priser, så noen lar seg tydeligvis lure ganske godt. Gibson (eller importøren) tar nok situasjonen på alvor, det er ikke lenge siden en nettbutikk i Norge fikk namsmannen på døra og full inspeksjon grunnet forsøk på salg av slike kinagitarer.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken, er at det IKKE er lover mot å lage / selge slike kopier i østen. Forhandlere har IKKE lov å importere / selge disse i vår del av verden, men privatpersoner har lov å importere slike kopier. Det vil da si at det ikke er ulovlig å importere en slik til eget bruk. Spørsmaålet rundt lov og etikk, kommer da ved videresalg. Det etisk riktige her ligger jo i at hvis man selger en slik, må man være tydelig på at dette IKKE er ekte vare. (Selv da beveger vi oss på kant med loven?) Den annonsen vi her snakker om sier ikke at dette er ekte vare, men prøver å være såpass diffus at en med liten peiling fort kan tro at dette er en Gibson. Det blir jo etisk helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.