Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettspilt gitar


zupran

Anbefalte innlegg

Syns Euphor er inne på viktige ting her. Mange snakker gjerne om Ibanez og ESP når det gjelder "kjappe" gitarer, mens for meg handler det mer om å matche mine vaner slik at teknikken stemmer for å spille fort. Dvs at strengehøyde, -tykkelse, og halsdimensjoner ligner på de gitarene jeg spiller på til vanlig. Jeg syns også jeg spiller fort nok på gitarer med relativt høye strenger, akkurat det handler etter min mening mest om å øve, men klart det varierer med hvor fort du trenger å spille. Nå er jeg så gammel at jeg ikke gidder å gå på kompromiss med tonen for å spille fortere, det får ungguttene ta seg av. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når folk sier du er "lang i maska" mener de heller ikke at ansiktet ditt har utvidet seg vertikalt. Det er en såkalt "figure of speech", akkurat som "kjapp gitar". Alle skjønner jo at gitaren ikke er kjapp i seg selv, men at den er lett å spille fort på.

"Ja jeg har så kjapp gitar at jeg må løpe etter den å fange den hver gang jeg skal spille! LOL!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre trussroden er rett innstilt, så ser eg ikkje korleis du ikkje skal få det til? Kanskje eg har ein litt annan definisjon på låg action då, men allikevel, kan du utdjupa deg litt?

Jeg tipper at du har spilt mest på Ibanez eller lignende gitarer med "moderne" specs ?

Det er mange faktorer som spiller inn i forhold til å kunne oppnå en lav action på en gitar uten nevneverdig og plagsom strengeklirr, døde toner osv.

- gripebrett radius

På klassiske fender halser med 7,25" gripebrett radius er altså gripebrettet ganske avrundet, noe som i og for seg ikke er noe problem før man begynner å se på hvordan strengene ligger over denne konstante radiusen. Strengene følger nemlig ikke gripebrettets lineære radi og dermed vil du mildt sagt få broblemer med både å justere en veldig lav action og ikke minst å kunne bende en streng uten en lei skurring som resultat.. Jo høyere radius halsen har (jo flatere) jo enklere er det generelt å justere en lav strengehøyde. En varierende radius (compound) er egentlig den beste løsningen fordi man da heller varierer gripebrett radiusen i forhold til hvordan strengene faktisk ligger over halsen.

-rikig justert nut

en for lav eller for høy nut umuligjør en lav setup ganske enkelt.

-båndarbeide

Hvis båndene ikke er plane i forhold til hverandre kan man justere på trussrod'en til halsen ser ut som en banan, men man vil fortsatt ikke kunne justere til en lav action uten strengeklirr og elende..

Båndarbeide og nut er det området hvor man virkelig kjenner forskjeller på rimelig og dyre instrumenter, faktisk har jeg knapt prøvd en billig-gitar med tilfredstillende båndarbeide. Det som egentlig er leit er at det ofte er så lite som skal til for å gjøre en slik gitar til en player.. Slik jeg ser det er også dette hovedforskjellen på en Mexico Fender og en USA Fender og jeg vet de gjør det med overlegg for å differensiere modellene. Hvis du kikker på fendere i en butikk vil du legge merke til at USA instrumentene konsekvent er satt opp med en lavere action, det er ingen tilfeldighet, men rett og slett fordi USA instrumentene er båndslipt skikkelig og derfor tåler en lav setup. Nå skal det nevnes at MIM fenderne (spesielt de nyere seriene) har blitt bedre på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar med floyd og rimelig avrundet gripebrett vil det være ganske vanskelig å få til veldig lav action på. Men på en typisk strat bro kan man jo justere hver streng individuelt. Så da kan man vel i teorien justere de høyere på midten og lavere på kanten. Og dermed få lav strengehøyde hele veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trussrod skal IKKE brukes til å justere action, kun for å holde halsen rett! På en gitar med typisk høy action kan man senke stolen, og om dette ikke hjelper kan man f.eks. begynne å modde nut/oversadel.

Jeg hadde en ESP Ltd EC-1000 før, XJ frets og deilig «Thin U»-hals. Anbefales!

Endret av Aphelion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kikker på fendere i en butikk vil du legge merke til at USA instrumentene konsekvent er satt opp med en lavere action, det er ingen tilfeldighet, men rett og slett fordi USA instrumentene er båndslipt skikkelig og derfor tåler en lav setup. Nå skal det nevnes at MIM fenderne (spesielt de nyere seriene) har blitt bedre på dette området.

Litt avsporing, men gjelder dette Highway One også? Vurderer å kjøpe en slik Strat serru :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gitar med floyd og rimelig avrundet gripebrett vil det være ganske vanskelig å få til veldig lav action på. Men på en typisk strat bro kan man jo justere hver streng individuelt. Så da kan man vel i teorien justere de høyere på midten og lavere på kanten. Og dermed få lav strengehøyde hele veien?

De fleste gitarer med Floyd har 12"+ gripebrett, fordi FR systemet har ca den profilen på sadlene.

Selvsagt bør man justere en strat bro slik at den mer eller mindre følger gripebrett radiusen, men det betyr ikke at båndene er jevne nok til at du unngår strengeklirr eller at du slipper unna problemene som et lineært sylinder formet gripebrett gir deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt avsporing, men gjelder dette Highway One også? Vurderer å kjøpe en slik Strat serru :)

Jeg har minimal erfaring med HW1 gitarene, men de jeg har prøvd virket vel ok de. Sånn helt generelt bør man aldri forvente seg alt for mye av Fenders båndarbeide uansett pris..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trussrod skal IKKE brukes til å justere action, kun for å holde halsen rett!

Mnja.. det der er en sannhet med modifikasjoner egentlig, spesielt på gitarer med ikke alt for jevne bånd eller stor radius på gripebrettet må man ofte gi halsen litt bue for å unngå strengeklirr hvis man ønsker en strengehøyde som er "spillbar" Uansett gir helt flat hals kontra en liten bue ganske store forskjeller i hvordan gitaren føles å spille på og mange opplever at de ikke liker en helt rak hals.

Men det er klart hvis man mener at "action" bare dreier seg om strengehøyde så er jo utsagnet riktig forsåvidt.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk sier du er "lang i maska" mener de heller ikke at ansiktet ditt har utvidet seg vertikalt. Det er en såkalt "figure of speech", akkurat som "kjapp gitar". Alle skjønner jo at gitaren ikke er kjapp i seg selv, men at den er lett å spille fort på.

"Ja jeg har så kjapp gitar at jeg må løpe etter den å fange den hver gang jeg skal spille! LOL!"

Se deg i speilet. Merk deg hvor ansiktet befinner seg. Gap så opp som om du blir skikkelig overrasket. Hakeslipp, lang i maska gjør faktisk ansiktet fysisk lengre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp hals er et tullebegrep slik jeg ser det. Begrepet er totalt innholdsløst og hva enn det prøver å si om halsen kan forklares med langt mer presise og mindre høytsvevende begreper. Men det er åpenbart mange som synes det tar seg bra ut i en reklametekst. Eder og galle.. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.